Garden Life: A Cozy Simulator

Garden Life: A Cozy Simulator
Garden Life: A Cozy Simulator
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Wat is er beter dan een gezellig cozy game wanneer het buiten nat, koud en grijs is? Gezellig onder een dekentje met een kop thee of koffie. Exact zoals Stillalive Studios waarschijnlijk wil dat je hun nieuwe cozy game speelt. De makers, die we vooral kennen van Bus Simulator, lieten deze keer de uitlaatgassen achterwege voor een streepje natuur. De grote vraag is of ik zelf wel zo’n groene vingers heb, maar hopelijk komen we daar in deze game achter. Ga lekker knus zitten en ontsnap samen met me van de Maartse buien buiten, we gaan tuinieren. 

Gardening with a ghost

We starten het verhaal als nieuwe inwoner van een gezellig dorpje. Waar we de taak van het onderhouden van de geliefde gemeenschappelijk tuin op ons nemen na het overlijden van Robin. Zij was de vorige tuinier en heeft nooit haar visie kunnen afmaken. Daarom heeft ze haar boek en wensenlijst achtergelaten voor jou, haar opvolger. Niet alleen haar dromen, maar ook haar geest is nog aanwezig in de tuin. Nu is het aan ons om haar levenswerk af te maken, zodat ze in vrede heen kan gaan. Klinkt wat macaber voor de story van een cozy game, maar de andere inwoners van het dorp laten je welkom voelen. En samen met hun ga je aan de slag om van de tuin iets prachtig te maken voor iedereen.

Let’s get this garden started

De tuin ziet er in het begin misschien wat verwilderd uit, maar we zijn hier om onze handen vuil te maken. Je kan direct aan de slag met het verwijderen van onkruid en het planten van je eerste zaadjes. In het plaatselijke winkeltje kan je verschillende items voor je tuin kopen. Zoals zaadjes, decoratie en nieuw gereedschap. Voordat je iets kan kopen moet je natuurlijk eerst geld (florijnen) verdienen. Dit doe je door verzoeken van bewoners te voltooien. Zij vragen naar specifieke bloemen, zaadjes of boeketten en door deze te leveren in de kar van je tuin krijg je beloningen. Elk personage heeft zijn eigen verhaal en connectie naar de tuin en zijn creaties, die je kan lezen in deze verzoeken.

Al vrij snel speel je ook een eigen kraampje vrij, waar je spulletjes kunt verkopen voor extra centjes. In het dorpje vind je ook een paviljoen terug, met kunstwerken die nog opgevuld moeten worden met specifieke bloemen. Deze kan je alleen verkrijgen door je planten en bloemen goed te verzorgen tot ze je belonen met nieuwe kleuren. Dat betekent dus de juiste omgeving, elke dag water geven, onkruid wieden, ongedierte bestrijden, en bemesten. Je klimplanten zullen bijvoorbeeld niet groeien zonder een hek om zich aan vast te hechten. Alleen een gelukkige plant zal je belonen met zaadjes en hopelijk nieuwe kleuren. In het totaal zijn er 20 verschillende planten en bloemen, met elk minstens drie variaties. Sommige, zoals bijvoorbeeld de roos, kunnen er zelf 10 hebben.

Technische aspecten

Het vrijspelen van de verschillende planten, bloemen en kleuren begon als een ontdekking, maar werd als snel een bron van frustratie. Dit is vooral te wijten aan het feit dat volledig afhankelijk is van de RNG mechanic. Hierdoor kan je soms heel snel nieuwe variaties bekomen of net zoals mij 268 in game dagen besteden aan het proberen krijgen van een roze roos. Wat noodzakelijk was om verder gaan in de story, die op zich niet heel groot was maar op deze manier wel nodeloos/vervelend gerekt wordt. Daarnaast ontbrak het spel ook elementen die noodzakelijk zijn voor een goede cozy game. Ik kreeg bijvoorbeeld het idee om de tuin goed vol te planten om meer zaadjes vrij te spelen. Maar het spel hield me hier al heel snel in tegen. Want voordat de tuin ook nog maar voor een kwart gevuld was kreeg ik de melding dat ik niets meer mocht planten. Wat heel beperkend is en ook frustrerend als je een bepaalde creatieve visie hebt. Daarnaast was er geen goed systeem om je zaadjes en gesnoeide bloemen te bewaren. Sfeer en setting zijn belangrijk in een goede cozy game, ik miste vooral een manier om de bloemen te sorteren en uit te stallen. Een klein detail dat wel veel kan doen voor inleving. De achtergrond geluiden en muziek geven een rustige sfeer. De voice actors voor de bewoners waren ook aangenaam om naar te luisteren. Maar er leek iets te zijn misgelopen bij het opnemen van de stemmen waardoor er een rare klank op zit. Visueel had ik niet veel om aan te merken, het oogt mooi met een warme lichtinval. Alleen tijdens de winterperiode staat de blauw filter echt wel wat te hoog. Dit terzijde is er wel een grotere issue, namelijk meerdere crashes per dag, waarbij het spel uitvalt en je vooruitgang verliest.

Conclusie

Na 32 uur en 331 in game dagen, ben ik weer een Platinum trophy rijker. Maar dit was vooral meer te wijten aan de random generator dan aan de story. Het spel mocht gerust wat meer bevatten en niet afhankelijk zijn van RNG om de speeltijd te verlengen. Garden Life: A Cozy Simulator start inderdaad als een gezellige ervaring, maar wordt hoe langer hoe meer zoals onkruid trekken in het echt. Een vervelend karwei. Wat jammer is, aangezien het spel op zich niet slecht is. Ik heb in het begin echt wel kunnen ontspannen met het aanleggen van m’n eigen tuintje. Het spel heeft potentieel en is zeker de moeite waard voor de cozy gamer, maar sloeg de bal toch net wat te veel mis.

Good

  • Ontspannen sfeer
  • Leuke bezigheid
  • Visueel leuk

Bad

  • RNG
  • Crashes
  • Voelt niet compleet
  • Afwerking
5

Middelmatig

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password