Gamescom 2022: One Piece Odyssey

One Piece is en blijft een enorm populaire anime, en daar horen dus ook heel vaak game adaptaties bij natuurlijk. De meeste One Piece games zijn Musou fighters geweest, zoals bijvoorbeeld One Piece Pirate Warriors 3 Deluxe, of een game zoals One Piece: World Seeker. Het is dan ook zeer verfrissend om te zien dat de nieuwe One Piece game ditmaal een JRPG blijkt te zijn. Van wat we uit de demo konden zien, ziet het er ook naar uit dat dit wel eens een geweldige knaller kan worden.

Nu goed, One Piece is al een erg lang lopende reeks (goed voor ondertussen meer dan 1000 episodes!) en heeft dus al heel wat verhaal en lore. In de meeste games worden stukken verhaal opnieuw verteld, maar in deze game gooien ze het over een andere boeg en krijgen we een uniek verhaal. Moet je dus veel van One Piece kennen? Niet echt, hoewel natuurlijk wat basis kennis over de personages zeker geen overbodig luxe is. In dit verhaal stranden Luffy en de “Straw Hat Crew” op het eiland “Waford”, waar ze twee geheel nieuwe personages ontmoeten en het samen gaan opnemen tegen een hele hoop nieuwe en sterke vijanden.

Grafisch zag het spel er uit alsof je gewoonweg een episode van de anime aan het kijken bent, maar ook de gameplay voelde erg goed aan. Zoals in de meeste JRPG’s is het voornamelijk de bedoeling om van doel naar doel te lopen, maar er is voldoende te vinden en doen in de wereld rondom je die je aanmoedigt om op ontdekking te gaan. Luffy en zijn vrienden, waar je tussen kan wisselen tijdens het rondlopen, hebben elk unieke skills die je kan gebruiken om op moeilijk te bereiken plaatsen te komen. Zo kan Luffy zijn armen uitrekken om hoger gelegen gebieden te bereiken of om over grote afgronden te geraken terwijl Zoro objecten kan vernietigen. Uiteraard ga je ook met je unieke crew samen gevechten aangaan in traditionele turn-based gevechten, maar met enkele twists. Allereerst kan je op elk moment je personages uitswitchen om tactische voordelen te halen in het “blad, steen, schaar” principe waardoor bepaalde personages en hun aanvallen meer schade kunnen aanrichten tegen bepaalde type vijanden. Er zijn ook “Scrambled Battles” waarin je team opgesplitst raakt en ze hun eigen (groep) vijanden moeten uitschakelen om weer samen te komen. Een andere interessante mechanic zijn de “Dramatic Scenes” waarin je een specifiek doel krijgt om je crew uit de nood te helpen. Lukt dit, dan krijg je stevige bonussen die het tij van het gevecht enorm kunnen doen keren.

Niels’s first impression: Gomu Gomu no awesomeness!

Deze demo gaf een geweldig eerste inzicht in de mechanics die deze game te bieden heeft, en ik moet eerlijk bekennen dat ik onmiddellijk deze game (hoog) op mijn wishlist heb gezet. De gevechten voelden vernieuwend aan en konden mij zeker wel bekoren en ik had tijdens het spelen ook wel een beetje een “Dragon Quest XI” gevoel bij de game, mogelijks vanwege de kleurrijke wereld waarin je kan ronddwalen en de interessante monsters die je op je pad krijgt. Zelf heb ik echter niet zo heel veel met One Piece, ik ben na een paar honderd afleveringen afgehaakt omdat ik meer interesse had in Naruto en andere anime destijds, maar toch ben ik erg benieuwd naar het verhaal en wie weet, wakkert deze game toch de vlam aan om de serie een nieuwe kans te geven (ook al zijn er al zoveel episodes!).




Vorige Overzicht Volgende: Sonic Frontiers
Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password