Gamescom 2019: Yokai Kitchen

Huh, wat? Niels die een mobile game is gaan checken? Ja inderdaad, ik ben een mobile game gaan checken. Heel af en toe kan ik zo type games ook wel smaken. Waarom nu net Yokai Kitchen en niet iets anders? Wel, heel simpel eigenlijk. Het spel ziet er gewoonweg prachtig uit voor een mobile game én er is gigantisch veel te doen in dit spel verdeeld in meerdere speelstijlen. Ik heb ook een van hun devs onder de arm moeten nemen om het mij even uit te leggen, aangezien de demo toestellen al ver in het spel zaten, en ik best een tutorial kon gebruiken.

De core van het spel is een anime restaurant managen. Dit onderdeel deed me wat aan The Sims of de Tycoon games denken. Je kan onder meer tafels plaatsen in je restaurant zodat klanten kunnen gaan zitten, koks toekennen aan je restaurant die bepaalde types van voedsel kunnen maken en uiteraard serveersters plaatsen om je klanten te bedienen. Het zou geen anime zijn als het geen bloedmooie virtuele vrouwen waren, en dat is hier dus ook niet anders. Je moet er altijd voor zorgen dat ze tevreden genoeg zijn en voldoende energie hebben. Dit doe je door ze op tijd te laten rusten en door ze af en toe eens te aaien. Hier komen ook de eerste RPG elementen ook al aan te pas, in de vorm van trainingen voor je staff. Door hun te trainen gaan verschillende stats toenemen waardoor ze jou nog beter kunnen dienen. Niet onbelangrijk om te weten, is dat je restaurant op de rug van een grote vliegende schildpad zit. Hierdoor kun je op de wereldkaart op verschillende plaatsen je restaurant tijdelijk openen. Hierdoor ga je andere klanten over de vloer krijgen, die ieder hun eigen voorkeuren hebben.

Maar je moet natuurlijk ook wel ingrediënten hebben. Die verkrijg je door je boerderij met monsters te beheren. Een klein beetje op het gedacht van Farm Ville, maar het mooie hieraan is dat je het kan automatiseren zodat je hier zo min mogelijk tijd hoeft te verdoen. Echter moet je ook je monsters ergens vandaan halen. Die kan je vinden in de verschillende dungeons in het spel. Er zit dus een heuse dungeon explorer verstopt in dit spel! Daarmee hebben we al onmiddellijk 3 verschillende speelstijlen in 1 game. In deze dungeons kom je vijanden tegen, waar je tegen moet vechten in een klassiek turn-based gevecht. Ik denk dat het nu al stilaan duidelijk wordt waarom dit spel mijn interesse wel wist te wekken.

De studio is overigens ook bezig met een andere mobile RPG, met een paar van dezelfde elementen maar in een heel ander genre. Dit spel had de dev mij ook kort laten zien, maar het spel is voorlopig enkel nog in het Chinees beschikbaar. Fate of the Empress zag er ook wel best heel indrukwekkend uit, en ook dat is eentje waar ik wel met wat interesse naar blijf kijken. Deze game heeft hetzelfde turn-based vechtsysteem, maar de wereld voelde meer aan als een MMORPG waar de dev me ook verschillende weersomstandigheden liet zien.




Vorige: Spitlings Overzicht Volgende
Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password