Gamescom 2019: Final Fantasy VII Remake

Ik denk niet dat Final Fantasy VII nog veel introductie nodig heeft. Deze topgame heeft er immers voor gezorgd dat massaal fans hun stem lieten horen, zo luid zelfs dat Square Enix niet ander kon dan een heuse remake te doen van de game. Bij Gamebrain zijn we daar uiteraard ook zeker niet rouwig om, integendeel, we verwelkomen graag deze game opnieuw. Ook al zal deze in episodes opgeleverd worden. Wil je meer weten over Final Fantasy VII, dan kan je ons retrospective artikel altijd eens raadplegen. Ik denk trouwens dat het vrij veilig is om te stellen dat dit voor ons dé game van Gamescom was dit jaar.

Niels first impressions

Game of the Year voor mij alvast, hands down! Je zou misschien kunnen denken dat ik, als zware Final Fantasy (VII) fan, al op voorhand zo iets zou kunnen roepen. Immers, Final Fantasy VII is mijn favoriete RPG game en staat ook nog steeds als een van mijn lievelings games. Maar nee, ik kan ook kritisch naar de zaken blijven kijken. En toch, ik blijf bij dit standpunt. Hetgeen ik te zien kreeg in de demo overtuigde mij alleen maar des te meer! Grafisch was het uiteraard onmiddellijk al erg indrukwekkend, en de iconische muziek die op de achtergrond speelde klinkt na al die tijd nog steeds zo ongelooflijk goed. De voice acting ga ik mij voorlopig nog even niet over uiten, want deze was volledig in het Duits tijdens de demo.

Tijdens de demo speel je een deel van de eerste missie in Reactor number 5. De real-time combat werd gemixed met tactische elementen. Door aan te vallen vult je ATB bar op. Eenmaal deze vol is kan je via een menu magie, special moves of items gebruiken terwijl de actie in slow-motion gaat tot je een keuze hebt gemaakt (of uit het menu gaat). Je kan guarden op elk moment en als je geraakt wordt vult je limit break meter waarmee je dus de gekende limit breaks kunt uitvoeren. Wisselen tussen characters ging super vlot en menu’s gebruiken voelde al snel heel vertrouwd aan. Buiten de gevechten kan je, een beetje zoals in Final Fantasy XV, vrij rond lopen en kisten open maken of objecten aanvallen in de wereld rondom je om items te vinden. Op zich ben ik wel blij met de keuze die ze gemaakt hebben voor de gameplay. Het is meer op actie gefocust, maar het gevoel van turn based strategy zit er toch nog lichtjes in met een heel moderne toets. De demo eindigde helaas veel te vroeg naar mijn mening, wanneer we de Scorpion baas verslagen hadden. Ik wil zo graag kijken hoe ver het verhaal weet te gaan in deze eerste episode, en zien of ze er veel extra zaken bij hebben gestoken.

Jimmy first impressions

Dit is één van de games waar ik het meest naar uitkeek om onder handen te kunnen nemen. Ik ben een fan van het eerste uur als het om FFVII gaat. Ik heb de game sinds zijn release in 1997 talloze keren weer opnieuw gespeeld. Het gaat hier tenslotte ook om één van mijn favoriete games aller tijden. Ik had dan ook enorm veel schrik dat het gevechtssysteem verkloot zou worden. Het gevechtssysteem in FFXV werkte goed bij die game, maar bij een game die oorspronkelijk turn-based combat had? Het was dan ook de vraag of het daar goed zou werken. Hetzelfde vroeg ik mij af over de gameplay. Is het wel een goed idee om deze game in een nieuw en modern jasje te steken? Was het niet beter om de originele stijl te behouden, maar dan met hedendaagse graphics? Wel ik kan alleen maar zeggen dat al mijn angsten voor deze remake verdwenen zijn als sneeuw voor de zon.

Het totaalplaatje past perfect, de game speelt lekker weg en het gevechtssysteem is fantastisch! Dit is hoe een moderne remake van een klassieker als deze moet zijn! Het voelt allemaal zeer natuurlijk aan. Je kan real-time vechten zoals in moderne FF games. Bij alle aanvallen die je uitvoert zal je ATB balk zich vullen, waarna je deze kan gebruiken voor acties zoals magie of items gebruiken. Wanneer je hier gebruik van maakt vertraagt de tijd zich enorm, waardoor je de tijd hebt om weloverwogen tactische keuzes te maken. Het is ook op deze manier dat je magie of speciale aanvallen zal uitvoeren. Dit deel van het gevecht voelt dan ook weer een beetje aan als vroeger. Ook het rondlopen in deze wereld, en het feit dat er geen random encounters zijn is een verademing. Je ziet je vijanden rondlopen, en het overschakelen van rondlopen naar een gevecht verloopt vlot zonder laadtijden. 

Ikzelf ben alvast gerustgesteld en kan amper wachten om de uiteindelijke release te kunnen spelen. Van mij mag elke klassieke FF game deze behandeling krijgen want ze verdienen het allemaal stuk voor stuk om een moderne versie te krijgen. Tevens heeft me dit hoop gegeven voor toekomstige nieuwe delen van Final Fantasy. Ik ben zeer benieuwd wat de toekomst brengt voor deze geliefde reeks. 

Dylan first impressions

Final Fantasy 7, man man man. Wat een game! Ik was eerlijk gezegd verbaasd dat er een speelbare demo was van deze game op Gamescom. Toen we dit opmerkten, keken we alledrie als blije kleine kinderen naar elkaar en wisten we meteen waar we gingen aanschuiven. Eerst kwamen we in een kleine hal binnen waar de mechanics werden uitgelegd zodat je je hier niet mee moet bezighouden tijdens de effectieve game tijd die je krijgt. Final Fantasy 7 was vroeger een turn based game, nu zal de game meer de stijl aannemen van Final Fantasy 15. Ik kan dit zeker appreciëren dat ze eens een andere weg uitgaan. Het level dat we gespeeld hebben was de gekende level in de fabriek waar je de metalen schorpioen baas tegenkomt. Best een pittige bossfight als je het mij vraagt, maar zo indrukwekkend! Het systeem hier was nog vrij simpel, je hebt je standaard combos met de vierkant toets en met R1 kan je aanvallen blokken. Naarmate dat je schade aan het uitdelen was, ging er een bepaalde meter zich vullen zodat je speciale aanvallen kon doen. Door op de X-knop te drukken ging je spel in pauze/slow motion en kon je één van deze aanvallen kiezen en aanduiden op wie je deze wil uitvoeren. Cool! Door schade te krijgen, gaat je Limit Break balk dan weer vullen. Elke Final Fantasy fan zal hier wel weten wat ik wil zeggen. Eens deze balk gevuld is kan je massief veel schade uitdelen door de Limit Break te activeren! Ik was eigenlijk sowieso van plan om Cloud Strife in huis te halen maar nu ben ik helemaal zeker!




Vorige: MediEvil Overzicht Volgende: Minecraft Dungeons
Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password