Afgelopen dinsdag bezochten wij Gamescom, waar wij dan ook diverse games onder handen hebben kunnen nemen. In dit artikel zullen we het even hebben over onze favoriete games, en over games die ons het meeste opvielen op Gamescom. Natuurlijk waren er veel meer games aanwezig die we getest hebben, maar de onderstaande games sprongen ons het meeste in het oog.
Forza Motorsport 7
Jimmy:
Forza Motorsport is al jaren één van mijn favoriete games. Uiteraard kijk ik dan ook enorm uit naar het zevende deel. Voor mij is deze game dan ook één van mijn hoogtepunten van Gamescom. Forza Motorsport 7 doet niet erg veel nieuws, en dat hoeft ook absoluut niet, want deze reeks is altijd al erg kwaliteitsvol geweest. De grootste verandering zit in de uitgebreidere career mode, maar deze hebben we helaas nog niet kunnen testen. Wel ben ik alvast fan van het nieuwe Dubai circuit, en was ik best wel onder de indruk van de verbeterde graphics. Ook de besturing leek me net iets strakker aan te voelen. Deze game is voor mij de grootste reden om de Xbox One X in huis te halen. Ik kan amper wachten op de release van deze game.
Nick:
De Porsche 911 GTS2 RS stond maar twee meter verwijderd van mij, terwijl ik ik met een controller in de handen die zelfde auto aan het bewonderen was op het nieuwe Dubai racecircuit. Na mijn honderden uren op Forza Motorsport 6 zijn de grafische upgrades toch weer indrukwekkend, en dit terwijl de Forza look en feel nog steeds aanwezig is.
Cuphead
Jimmy:
Ik ben alvast een fan van deze game, vooral het jaren 30 cartoon stijltje staat me enorm aan. het is erg indrukwekkend wat men met deze handgetekende graphics voor elkaar krijgt. Cuphead is een platformer en een run and gun game in één. Een combinatie die in mijn ogen best goed uitpakt. Waar ik ook erg blij van werd is de geslaagde co-op die deze game bevat. Wanneer je samen met een andere speler de game speelt zal de game gebalanceerd worden en meer vijanden op je af sturen. Wanneer iemand zonder levens zit kan de andere speler je nog proberen te redden. De game kent een hoge moeilijkheidsgraad, maar laat je dit absoluut niet tegenhouden om bij release van deze game te genieten, het voelt dan ook aan als een overwinning wanneer je een level zonder kleerscheuren weet uit te spelen. Wel vrees ik dat hierdoor de game niet voor iedereen geschikt zal zijn, maar fans van het genre zullen hier absoluut van smullen. Ik kijk er in ieder geval al naar uit om deze game in co-op uit te spelen.
Nick:
De grafische stijl gaf me meteen een nostalgisch gevoel, ik was weer 5 jaar oud bij terwijl ik bij mijn grootmoeder tekenfilms aan het kijken was op de televisie. De actie die bij het spel naar boven kwam haalde mij snel terug naar het heden. Het is een leuke combinatie van stijl en gameplay waar je zeker veel tijd aan kan spenderen. Onder de indruk was ik zeker, van de moeilijkheidsgraad (maar dit kan aan mij gelegen hebben!) en van de samenwerking tussen mij en Jimmy terwijl we hier in co-up onze weg probeerde door te schieten!
Crackdown
Jimmy:
Crackdown heeft de potentie om een leuke game te worden, maar van wat ik tot nu toe gespeeld heb ben ik nog niet onder de indruk. De game heeft nog een lange weg te gaan voordat deze klaar is. De demo die wij speelden bevatte nog geen duidelijke missie structuur en het was verder ook nogal onduidelijk wat je nu eigenlijk moest doen in deze game. Ik vermoed dan ook dat het nog net iets te vroeg was om deze game te tonen aan het publiek. Zelf vond ik de eerste Crackdown game best vermakelijk, dus ik hoop dat deze nieuwe titel het zelfde niveau of beter kan halen in de toekomst. Ondanks deze demo kijk ik dankzij de oudere delen nog steeds uit naar de uiteindelijke game.
Nick:
Rond springen of al bijna vliegen door een stad vol met vijanden, terwijl je naar iets probeert te zoeken om te doen op de map. Veel duidelijkheid was er niet. Er waren icoontjes waar het niet 100% duidelijk was wat er exact verwacht werd van je. Hopelijk kunnen we snel aan de slag met een volledige versie waar er toch meer duidelijkheid is geschept.
Mario + Rabbits Kingdom Battle
Jimmy:
Mario + Rabbits Kingdom Battle was één van de games waar ik erg naar uitkeek om eens onder handen te nemen. Wat ik tot nu toe van deze game heb gezien stelt me absoluut niet teleur, integendeel zelfs. De game is uitgebreider en vereist meer tactiek dan ik had verwacht. Zoals uit de trailers al bleek is de game erg vergelijkbaar met de X-Com games, maar dan met een vrolijk Mario en Rabbits jasje, iets dat ik enkel maar kan toejuichen. De levels die wij speelden waren tamelijk makkelijk, maar vermoedelijk waren dit dan ook de begin levels uit deze game, en mogelijk stond de game op easy zodat iedereen ermee overweg kon hier op Gamescom. Waar ik zelf best wel onder de indruk was, is het feit dat je verschillende manieren hebt om een level aan te pakken. Het is perfect mogelijk om er snel doorheen een level te vliegen, maar het is natuurlijk veel bevredigender om het spel rustig en tactisch te spelen, wat uiteindelijk ook de bedoeling is. Zo is het bijvoorbeeld perfect mogelijk om de omgeving te gebruiken als wapen, denk maar aan een chain chomp waar je vijanden kan naar proberen te lokken zodat de chain chomp deze aanvalt, geweldig! Voor mij was dit één van mijn favoriete titels op Gamescom.
Nick:
Een turn-based tactical shooter in een nintendo jasje. Dit was één van de leukste games die ik heb gespeeld hier op gamescon. De typische nintendo stijl voor dit genre was een plezier om in handen te krijgen. Het spel was komisch met daarbij de nodige tactische planning. Moeilijk was die zeker niet, hopelijk loopt dit wel op in het volledige spel. Dit is zeker een game waar ik naar uit kijk!
The Crew 2
Jimmy:
Met het eerste deel heb ik mij goed vermaakt, en dit voornamelijk in co-op met vrienden. Deel twee lijkt er nog een schepje bovenop te gaan doen. Naar mijn gevoel was de besturing verbeterd tegen over het vorige deel, alle voertuigen lieten zich zeer soepel besturen, en deden exact wat je zou verwachten. Zelf vond ik de besturing uit het eerste deel nogal stroef, maar dit lijkt gelukkig opgelost te zijn. De toevoeging van speedboten en vliegtuigen is een verademing. Hierdoor bevat de game nog meer afwisseling dan slechts verschillende wagen klassen. Net zoals de auto’s laten de speedboten zich uitstekend besturen. Wat mij meteen ook opviel was het oog voor detail voor deze voertuigen, zo hadden de golven van de boten die voor je vaarden erg veel invloed op het pad dat je volgde met je speedboot, je zal dus rekening moeten houden met de posities van de andere boten voor je. Ikzelf ben een liefhebber van alles wat met vliegen en vliegtuigen te maken heeft, dus natuurlijk was ik dan ook erg blij wanneer ik te horen kreeg dat The Crew 2 vliegtuigen zou bevatten. Wel stond ik er in eerste instantie sceptisch tegenover aangezien dit meestal niet de gemakkelijkste voertuigen zijn om te besturen. Gelukkig is dit niet het geval in deze game, de besturing is erg versimpeld waardoor iedereen met gemak de vliegtuigen zal kunnen besturen, ook stunts zouden geen probleem mogen zijn. Wel hoop ik persoonlijk dat je als speler de optie krijgt om te kiezen tussen een meer realistische besturing, en deze versimpelde besturing voor de vliegtuigen. Maar dat is dan de vliegtuig liefhebber in mij die spreekt. Ik keek sinds de trailer al uit naar dit nieuwe deel, maar sinds mijn speelsessie kijk ik er alleen maar meer naar uit!
Nick:
In deze demo krijg je verschillende zaken voorgeschoteld, je zal gaan van racen ter land, ter zee en in de lucht. Zeker een aanrader om uit te proberen als je de kans krijgt!
Project CARS 2
Jimmy:
Ik ben zelf altijd wel te vinden in een goede sim game, ik heb zelf dan ook erg genoten van het eerste deel. Een punt van kritiek uit de vorige game was wel het feit dat de game erg moeilijk te spelen was met een controller. Gelukkig beschik ik over een racing wheel, maar niet iedereen wil hierin investeren. Voor wie geen racing wheel wil aanschaffen en toch wil genieten van Project CARS 2 heb ik erg goed nieuws. De game is perfect te spelen met een controller. Goed je zal nog steeds het meeste uit de game halen met een racing wheel, maar deze keer is het zonder twijfel ook leuk met een controller. Helaas heb ik in deze demo niet de mogelijkheid gevonden om alle hulp uit te zetten, want persoonlijk race ik liever zonder hulp of racelijn. Hierdoor heb ik ook niet kunnen testen hoe speelbaar de game is met controller wanneer alle hulp uit staat. Hopelijk is wat ik heb gezien alvast een indicatie voor de rest van de game, en is deze ook perfect speelbaar op de moeilijkere niveau’s. Ik heb er alvast een goed oog in. Grafisch was deze game niet zo indrukwekkend zoals Forza Motorsport 7 dat wel was, maar zoals altijd staat gameplay boven graphics, en de gameplay was perfect in orde.
Nick:
Een paar laps met een Laferrari zeg ik nooit nee tegen. Jammer genoeg heeft nog nooit iemand gevraagd om dit in het echt te doen! Bij forza had ik de keuze om alle hulp even af te zetten, dat ontbrak wel op deze demo. Hierdoor kan ik niet echt een mening geven over hoe de besturing aanvoelden. Ik heb geen idee welke hulp er aanstond etc..
Need for Speed Payback
Jimmy:
Met Need for Speed heb ik een beetje een haat-liefde verhouding. Ik speel deze reeks best wel fanatiek sinds Need for Speed II uit 1997. In het verleden zijn zowel erg sterke delen en minder geslaagde delen. In 2015 verscheen Need for Speed, een soort reboot en de eerste game sinds jaren die langer dan een jaar op zich heeft laten wachten. Aan deze reboot heb ik veel plezier beleeft, maar het was ondanks de langere ontwikkelingstijd niet één van de beste NFS games. Ik was persoonlijk niet zo te vinden voor de nogal zweverige besturing waarbij de wagens bijna vanzelf gingen driften. Helaas is dit ook zo het geval in Need for Speed Payback. Laat je dit echter zeker niet afschrikken hierdoor, want als je aan de vorige titel veel plezier hebt beleeft ondanks de besturing, dan zal dat in Payback net zo zijn. In de demo was het niet mogelijk om de besturing aan te passen naar wens, ik hoop dan ook dat dit eventueel wel mogelijk zal zijn in de retail versie van deze game.
Waar ik ook een beetje mijn twijfels bij heb zijn de scripted events van het verhaal. Nu heb ik absoluut niets tegen een goed verhaal in een racing game. Integendeel zelfs, dit kan erg leuk uitpakken. Al was het verhaal met echte acteurs niet zo geslaagd in het vorige deel… daar kwam het voor mij net iets te geforceerd over vanwege hun over-acting.
Het probleem dat ik in Payback vooral had was het feit dat het einde van de missie mij het gevoel gaf alsof ik de missie niet zelf had uitgespeeld. In deze missie was het doel om een truck te achtervolgen, en deze vervolgens te rammen om de wagen te stelen die deze truck vervoerde. Zodra je deze voldoende geraakt had begon er onmiddellijk een scripted event samen met een ingame cutscene waarin de actie vanzelf verder ging. Zo moest in deze scene je passagier dicht bij de truck brengen waarna deze erop ging klimmen. Ik vond het hier dan ook vooral jammer dat je dat niet moest uitvoeren, want dit is iets dat perfect mogelijk is om in de gameplay te verwerken. Hopelijk mag je in de rest van de game zelf wat meer van deze acties en stunts uitvoeren, want het is natuurlijk veel machtiger om dit zelf te doen, nu haalt dit je een beetje uit de game. Hierdoor was NFS Payback voor mij dan ook een teleurstelling. Toch kijk ik nog steeds uit naar deze game, want ik ben als fan van deze reeks nog steeds benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van deze game.
Nick:
De teleurstelling van Gamescon. De demo die we te spelen kregen was de standaard die we overal al hadden gezien. De besturing was teleurstellend. Automatisch driften in bochten, de auto voelde in het algemeen lomp. De auto’s die je aan de kant moet rammen vormen geen gevaar. Simpele tik tegen de achterwiel en ze zijn uitgeschakeld.
Marvel Vs Capcom Infinite
Jimmy:
Ik ben altijd wel te vinden voor een goede fighting game, dus ik was natuurlijk erg blij dat ik deze game onder handen kon nemen op Gamescom. De game speelde erg vlot weg, en oogde erg spectaculair. Ook de switch naar twee karakters in je team in plaats van drie is zeker geen downgrade zoals ik eerder vreesde. Ik heb twee matches kunnen spelen tegen Nick, waarna de game alleen maar naar meer smaakte. Wie fan is van deze reeks en van 2D fighting games in het algemeen kan deze game blindelings aanschaffen.
Nick:
Na de veranderingen van een support systeem naar een puur tag systeem en de switch van 3 naar 2 characters per speler was het toch even wachten om te kijken wat er exact ging komen met de nieuwe MvsC Infinite. Deze behoord uiteindelijk ook tot 1 van mijn favoriete op gamescon. Ik had er gerust enkele uren kunnen blijven verder spelen, maar enkele wachtende achter ons zouden dit niet zo apprecieren! Enkele graphische updates sinds E3 waren opvallend en zullen zeker verwelkomd worden!
Dragon Ball Fighter Z
Jimmy:
Ik kijk enorm uit naar deze titel, en zeker nu ik deze heb kunnen spelen! Ik ben best wel een fan van Dragon Ball. Helaas waren de meeste games in de styl van Xenoverse, en hoewel dit zeker geen slechte games was, is het geen genre dat ik zelf erg graag speel. Gelukkig komt er nu dan deze 2D fighting game aan. Ook in deze game heb ik twee matches kunnen spelen tegen Nick, en ook i ndeze game waren het twee erg amusante en spectaculaire matches. Ik ben vooral onder de indruk van de graphics in deze game. Alle personages lijken rechtstreeks uit de anime te zijn gelopen. De intro’s en special attacks ogen hierdoor dan ook extra spectaculair, het voelt dan ook aan alsof je zelf een gevecht uit de anime-reeks aan het spelen bent. Hoewel Marvel Vs Capcom Infinite een zeer sterke fighting game is, kijk ik stiekem toch wat meer uit naar Dragon Ball Fighter Z, die in mijn ogen net wat indrukwekkender overkwam.
Nick:
Yes yes!! Eindelijk terug een 2d fighter Dragon Ball!! De xenoverse stijl was nooit mijn ding, maar als groote fighting game fanaat kan ik nu niet wachten op deze nieuwe Fighter Z. Spijtig genoeg ga ik de volgende uitspraak doen… SUPER HYPED!!!
Ons bezoekje aan Gamescom mogen we best geslaagd noemen. We hebben enkele fantastische games gezien en gespeeld, waarvan er meerdere titels zijn waarop we amper nog kunnen wachten. Hieronder kan je nog enkele foto’s bekijken die we op Gamescom hebben gemaakt, zodat je nog even mee de sfeer kan opsnuiven.