Forza Motorsport, de langverwachte reboot van de iconische racegame serie, is eindelijk hier. Na zes jaar ontwikkeling is dit nieuwe hoofdstuk in de Forza-serie klaar om spelers opnieuw te laten genieten van prachtige wagens op de mooiste circuits over heel de wereld. Forza Motorsport heeft samen met Gran Turismo jarenlang aan de top gestaan op vlak van racing games. Voor het eerst heeft Forza Motorsport ene lange pauze genomen om gamers dit jaar met een soft reboot te verblijden. Maar hoe gaat deze soft reboot om met de uitdagingen van zijn voorgangers en wat kan het ons bieden? Laten we er maar eens snel induiken.
De nieuwe Forza Motorsport is, zoals ik eerder al zei, een soft reboot van de serie, met een aanzienlijk langere ontwikkeltijd dan eerdere delen. Ondanks dat veel van de basisfilosofie intact blijft, is er duidelijk sprake van een frisse start in de belangrijkste aspecten van de game. Het gaat hier voornamelijk over de vernieuwde focus op de fundamentele rijervaring.
Verbeterde Rijervaring
Het grootste kritiekpunt op de vorige game in de serie, Forza Motorsport 7, was de soms grillige besturing. Hoewel het merendeel overtuigend was, kwamen er vaak onverwachte eigenaardigheden van de fysics-engine naar boven die je van de weg deden glijden.
In de nieuwe Forza Motorsport is dit probleem verholpen. De verbinding tussen de banden en het asfalt is enorm verbeterd, wat resulteert in een meer authentieke grip. Er is duidelijk een nieuw fundament voor de fysics gelegd, wat resulteert in een besturing die zowel intuïtief als responsief is. Hierdoor voelen de wagens allemaal uniek aan, en belangrijker, ze voelen realistisch aan. Er zit veel meer gewicht onder je kont, en het voelt vaak echt aan alsof je een zware race bolide aan het besturen bent. Je voelt het verschil namelijk ook echt wanneer je vervolgens overschakelt naar een lichtgewicht circuit autootje, waardoor je telkens naargelang de wagen, circuit en weersomstandigheden je rijstijl moet aanpassen. De besturing voelt hierdoor geweldig aan, doordat alle wagens en omstandigheden echt anders aanvoelen is elke race weer een nieuwe uitdaging die je op het puntje van je stoel laat racen.
Verbeterde Graphics
Naast de verbeterde besturing, is er ook aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van graphics. Dit is de eerste Forza Motorsport game op de huidige generatie van Xbox consoles, dus de verwachtingen hieromtrent zijn dan ook hooggespannen. Dankzij de dynamische belichting en realistische kleuren wordt er een veel diepere en realistischere raceomgeving gecreëerd. De auto’s zijn beter geïntegreerd in de omgeving, wat resulteert in een veel meer ‘geaarde’ ervaring dan in Forza Motorsport 7.
De game lijkt hierdoor soms wat minder kleurrijk, maar dat komt omdat de voorgaande titels wat meer verzadigd waren in kleuren. Deze keer is Turn 10 volledig voor realisme gegaan, waardoor de wereld waarheidsgetrouw wordt weergegeven. Het resulteert in een iets donkerdere en grauwere game, maar het oogt hierdoor wel stukken mooier en echter. Wat mij betreft dus een zeer goede design keuze. Bovendien is er een enorme boost in details langs de baan, met volledig gemodelleerde 3D-vegetatie en gedetailleerde rotspartijen. Combineer dat met verbeterde bewegingsonscherpte, regen, misteffecten, zonneschittering en autolak simulatie, en het voelt als een significante upgrade. Naast het grafische gedeelte heeft ook het geluid een fikse upgrade gekregen. De game klinkt nu nog realistischer dan ooit tevoren. Alle wagens klinken indrukwekkend, net als de omgevingsgeluiden. Je kan zelfs hekjes en palen voorbij horen zoomen wanneer je hier in grote snelheid voorbijrijdt? Het zorgt er allemaal voor dat je nog harder in de game wordt gezogen.
Verbeterde career
De nieuwe Forza Motorsport introduceert ook nieuwe functies en modi. Een daarvan is de ‘Builder’s Cup’-modus, die fungeert als de nieuwe career-mode en bedoeld is om je dichter bij je favoriete auto’s te brengen door je aan te moedigen ze verder op te waarderen dan hun stock-versie.
Deze nieuwe ervaring, brengt een boeiende nieuwe dynamiek met zich mee. Upgrades zijn niet langer vanaf het begin beschikbaar; in plaats daarvan worden ze ontgrendeld voor elke auto naarmate je meer tijd in de bestuurdersstoel doorbrengt en ervaring opdoet. Hoe meer je met een auto rijdt hoe meer deze in level zal stijgen, en hoe meer upgrades er beschikbaar zullen komen. Het klinkt in eerste instantie, maar vreemd dat je een auto niet volledig kan upgraden, maar het zorgt er wel voor dat je niet meteen overpowerd aan een event begint. Gaanweweg verbeter je dus je auto, en zal je beter en beter presteren. Hierdoor bouw je ook meer feeling met die bepaalde wagen op, in plaats van snel upgraden, paar races rijden, en naar de volgende te springen. Je auto voelt echt aan alsof jij deze zover hebt gebracht, en voelt bijna aan als een personage dat jij hebt geleveld. Het voelt fris aan voor Forza, en bovendien werkt het.
In de Builder’s Cup unlock je nieuwe events door andere uit te rijden. Telkens met een andere soort van wagens, waardoor je bij elke race-reeks weer een andere unieke feel hebt, waardoor de gameplay niet snel gaat vervelen. Niets is leuker dan met een nieuwe wagen aan een nieuwe reeks te beginnen, terwijl je deze wagen leert beheersen en ondertussen upgrade. In eerste instantie lijkt het echter dat de carreer mode nogal karig is. Er zijn een pak minder events te vinden dan in de voorgaande delen, waardoor je hier vrij snel door kunt spelen. Nu ja snel is relatief, elke event bestaat uit 5 races of meer, dus dit met telkens een oefensessie erbij is niet op 1,2,3 uitgespeeld.
Maar het valt wel op dat er minder keuze is dan voordien. Staar jezelf hier echter niet blind op, want Turn 10 heeft aangegeven elke maand nieuwe circuits en events toe te voegen, waardoor de game telkens verder uitgebreid zal worden. Je moet er dus niet aan twijfelen dat de game nu en naar de toekomst toe genoeg content zal weten te bieden. Bovendien heb je ook nog de featured events. Hier krijg je elke maand een nieuwe tijdelijke serie om te spelen, waarbij elke week een nieuw event vrijkomt, waarna je aan het einde van de maand de finale kan rijden. Hierdoor heb je naast de carreer events elke maand ook nog eens nieuwe tijdelijke events om je op uit te leven.
Een andere nieuwigheid is dat je voor je een race mag rijden eerst drie oefenrondes moet rijden om het circuit te leren kennen. Je hebt hierbij een bonus objective in de vorm van een bepaalde tijd die je optioneel dient te halen. Haal je deze rondetijd? Dan weet je meteen dat een race haalbaar is met jou gekozen auto. Zelf heb ik hier een beetje een gemixt gevoel bij. Op zich krijg je meer car xp door dit te doen, maar het is jammer dat je hiertoe verplicht wordt. Voordeel is natuurlijk dat je het circuit leert kennen met je wagen, maar het neemt een de beetje vrijheid weg om meteen aan een race te kunnen beginnen. Al ben ik hier een beetje aan het muggenziften, op zich kan je het zien als een soort soft kwalificatie sessie, die toont wat je kansen zijn wanneer je een startplek kiest. Al had ik het persoonlijk leuker gevonden als er de optie was geweest om een startplek te krijgen naargelang de tijd die je in de oefensessie neerzet.
Je kan races trouwens ook zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wil. Je kan zelf instellen hoe goed of snel je tegenstanders zijn en zelfs je start positie kan je kiezen. Wanneer je een start positie kiest, zie je ook meteen een prognose van de plek waarop je zal kunnen finishen. Je kan jezelf hier natuurlijk mee uitdagen door jezelf zo ver mogelijk naar achter te plaatsen, waardoor een race nog spannender wordt. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je ook meer credits ontvangt als je jezelf ver vanachter laat starten en vervolgens erin slaagt om te winnen. Tot slot kan je ook zelf kiezen hoeveel hulp jij hebt opstaan. Wil je rijden met of zonder abs, stability control, traction control, met een automaat of schakelen, het kan allemaal. Je kan zelfs kiezen hoeveel traction of stability control je aanzet. Je kan kiezen voor volledig aan, sport modus die enkel in uiterst nood helpt, of deze zelf volledig uitzetten. Ook hierbij geldt, hoe moeilijker je het jezelf maakt, hoe meer credits jij ontvangt aan het einde van de race. Het zorgt ervoor dat jij zelf bepaald hoeveel uitdaging jij wil, en dat spelers van alle niveaus aan de slag kunnen met de game.
Verbeterde Online
Naast de carrière modus kan je natuurlijk ook nog free race spelen, met een circuit en settings naar keuze, en kan je het naar goede gewoonte opnemen tegen rivals. Hierin kan je een tijdrit rijden tegen ghosts van andere spelers om zo proberen de beste tijd op dat circuit te pakken te krijgen. De belangrijkste mode naast de Builders Cup is echter de online-mode. Ook deze is aangepakt in deze soft reboot. Deze keer kan je deelnemen aan kampioenschappen waarin je echt goed, maar ook clean moet rijden? Je krijgt na een race zelfs een safety rating, die laat zien hoe clean of agressief jij rijdt. Maar eigenlijk is het een must om zo clean mogelijk te rijden, want als je opzettelijk andere spelers ramt, of bochten afsnijdt, zal je een tijd penalty krijgen, waardoor je natuurlijk lager in de ranking uitkomt dankzij jouw capriolen.
Om aan een kampioenschap mee te doen dien je eerst kwalificatie races uit te rijden, waarna als je hiervoor weet te kwalificeren je mag deelnemen aan het echte werk, het kampioenschap van dat moment. Het geheel doet een beetje denken aan Gran Turismo Sport, en zorgt voor een zeer leuke ervaring, waardoor het nog moeilijker wordt om de game weer neer te leggen. Naast de kampioenschappen kan je ook aan special events meedoen die je met een bepaalde soort wagens, classe of vooropgesteld model moet uitrijden. In principe kan je dit zien als een online career mode, wat hier dan ook een mooie toevoeging op is. Tot slot heb je ook nog free eventts, waarin enkel de wage classe is vooropgesteld en je mag racen met een model naar keuze, zolang deze binnen die klasse valt. Het online gedeelte zorgt voor een zeer leuke ervaring, en zal ongetwijfeld veel uren raceplezier bezorgen. En geef toe, wat is er leuker dan online met je eigen wagen, waar je zelf een design en stickers voor hebt ontworpen, te pronken? Zelf racete ik net iets vaker dan gezond is met een Gamebrain race wagen, maar hey, als het kan…
Conclusie
Met de nieuwe Forza Motorsport lijkt het erop dat het laatste stukje van de puzzel op zijn plaats is gevallen. Het heeft een verbeterde besturing, verbeterde graphics, en nieuwe functies en modi die een frisse wind door de serie blazen. Hoewel er nog veel te ontdekken is, en de builders cup soms een beetje karig aanvoelt, ziet het er veelbelovend uit en we kunnen niet wachten om het tegen andere spelers op te nemen in online kampioenschappen. Forza Motorsport voelt vooral als een natuurlijke evolutie aan en minder als een soft reboot van de reeks. Als je fan bent van de voorgaande titels kan je deze gewoonweg blindelings aanschaffen, je zal je er perfect mee vermaken. Ook voor nieuwkomers is Forza Motorsport momenteel één van de beste keuzes voor racefanaten. Doordat je zelf alle aspecten van het racen en de moeilijkheidsgraad kan instellen is deze game geschikt voor gamers van alle niveaus.