Forza Horizon 5

Forza Horizon 5
Forza Horizon 5

Met de release van Forza Horizon 5 legt Playground games nog maar eens de lat hoger voor aankomende racing games. Dit vijfde deel zet de lijn verder die gezet is door de eerdere titels en racet daar razendsnel voorbij. FH5 breekt ook de traditie van dat het ene jaar een Forza Motorsport, en het andere jaar Forza Horizon verschijnt. Dit komt omdat Turn 10 Studios de tijd neemt om de Motorsport reeks heruit te vinden voor de current-gen Xbox consoles. Klagen ga je mij daar alleszins niet over horen doen, want Forza Horizon 5 is opnieuw een geslaagde game uit de Forza Racestal.

¡Viva la Mexico!

Deze keer neemt het Horizon Festival ons mee naar Mexico. Door de jaren heen hebben we al veel locaties mogen aanschouwen. Maar nog nooit was een FH map zo groot en zo gevarieerd als Mexico. Net als in het echt beschikt het virtuele Mexico over een veelzijdig landschap. Zo zal je racen door droge woestijnen, de Mexicaanse Jungle, de toeristische kuststreken, tussen Maya ruïnes en door de typische sympathieke Mexicaanse dorpjes om tot slot een kolkende vulkaan te bezoeken. Op elke locatie valt er wel iets te ontdekken zoals de talrijke verstopte bordjes die je kan verzamelen voor bonus XP of korting op fast travel, of verscheidene barn finds waar je naar op zoek kan, die je telkens een mooie auto oplevert om te restaureren. Saai wordt de wereld van FH5 hierdoor niet snel. Je zou zelfs bijna vergeten dat het hier een race game betreft.

Let’s race

Racen voelt wederom heerlijk aan. Zoals we kennen uit eerdere delen hanteert FH5 een mix van arcade en sim. Je kan de rijervaring volledig naar je hand zetten, want je kan kiezen hoe moeilijk je het jezelf maakt. Je kiest zelf welke rijhulp er al dan niet opstaat en hoe moeilijk of makkelijk je tegenstanders zijn. Alles is in te stellen naar wens zodat iedereen een ervaring op maat voorgeschoteld krijgt.

Naar goede gewoonte krijg je verschillende soorten races voor je neus. Je hebt de gewone street races waarin je met een snelle wagen of gepimpte bak je een echte tuner kan wanen, of de off-road racers waarin je met een truck of buggy lekker door de duinen en bossen mag racen. Of wat dacht je van de cross country races, waarin je zowel op asfalt als in de natuur mag gaan racen. Het zit er weer allemaal in.  Het leuke is dat je zelf kan kiezen wanneer je welk soort race gaat rijden en op welke locatie. Je rijdt gewoon even naar het startpunt, kiest je auto, en je bent vertrokken. Het is simpel, het werkt, en het belangrijkste, het is enorm leuk. Heb je geen genoegen aan de standaard events die beschikbaar zijn? Geen probleem, dan zet je toch zelf een event met eigen gekozen route en restricties op.  Vervolgens kan je deze nog even delen, en hup ook andere gamers kunnen hiervan genieten, net zoals jij events kan spelen die gemaakt zijn door andere spelers.

Naast deze standaard races heb je ook weer skill based events. Hierbij draait het, zoals de naam al laat horen, om je vaardigheden als chauffeur. De bedoeling hier is om zo hoog mogelijke scores of andere doelen te bereiken om 3 sterren te scoren op het event. Alle events hebben leaderboards, dus je zult altijd wel iemand hebben om proberen te verslaan waardoor deze events zeer herspeelbaar zijn.  Natuurlijk heb je ook verschillende soorten events, zoals de danger zones waarbij je een zo groot mogelijke sprong moet maken. Flitspalen om een zo hoog mogelijke snelheid te scoren, trajectcontroles waar je een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid moet zien te halen, en natuurlijk de bekende en geliefde drift zones, waarin je al driftend zo hoog mogelijk moet zien te scoren. Jezelf vervelen zal je dus niet al te snel doen in Forza Horizon 5.

Trucks, cars and buggies

Bij een game als deze hoort natuurlijk een interessant wagenpark, en ook daaraan is in FH5 geen gebrek. Er is een grote diversiteit aan populaire, moderne en klassieke wagens, tot zelfs enkele race trucks en buggies waarmee je de straten van Mexico onveilig kan maken.  Paradepaardjes zijn deze keer de geweldige Mercedes-AMG ONE, die samen met de prachtige Ford Bronco de cover siert. De game kent natuurlijk veel meer prachtige wagens. Het zou me ten sterkste verbazen als er hier iemand geen auto naar zijn of haar smaak kan vinden. FH5 beschikt over meer dan 520 wagens dus er is voor elk wat wils.

Alle voertuigen voelen trouwens ook daadwerkelijk anders aan om mee te rijden. Zelfs bij modellen uit dezelfde familie merk je subtiele verschillen in hoe deze zich laat besturen. Ook bij alle upgrades en aanpassingen aan de tuning van de wagen merk je subtiele tot grote verschillen. Wanneer je andere banden plaatst, voel je meteen dat je wagen anders reageert en moet je je dus aanpassen aan de nieuwe handeling van je wagen. Ook een nieuwe motor plaatsen of een turbo aansluiten heeft naast de logische snelheid upgrade ook een grote invloed op hoe de wagen voelt en reageert. Zeker wanneer je de wagen zelf nog eens gaat afstellen ga je kleine subtiele verschillen voelen. Echter moet je hier wel weten wat je doet, want je kan de wagen compleet verpesten als je deze slecht instelt. Gelukkig is er voor de leek ook de optie om auto upgrades te doen, waarbij de game zelf kiest hoe de auto geüpgraded wordt. Zelfs na een auto upgrade kan jij nog ervoor kiezen voor andere banden te plaatsen, dus je vrijheid wordt nooit afgenomen.

Your Style

Eigen aan Forza Horizon is de mogelijkheid om je in je eigen stijl uit te drukken. Het begint al meteen bij het aanmaken van je personage, waarbij je een naam of bijnaam kan kiezen en ook zijn of haar uiterlijk kan bewerken. Je kan kiezen uit enkele vaste personages, waarvan je vervolgens de kleding en zijn of haar kapsel kan aanpassen. Naarmate je meer speelt, zul je ook nieuwe kledingstukken bijverdienen, waardoor je altijd je personage opnieuw kan heruitvinden en je jezelf even Jani Kazaltzis kan wanen bij het aankleden van je personage. Al kan je, als je dit echt wil, je personage ook zo fout mogelijk laten uitzien. Het is maar wat je leuk vindt natuurlijk.

Nieuw is deze keer dat men rekening heeft gehouden met de huidige tijden en mensen hun identiteit. Je kan zelfs kiezen hoe je jezelf identificeert. Je kan perfect met een mannelijk of vrouwelijk personage spelen, en zich laten identificeren met him/her/they. Een mooi detail van ontwikkelaar Playground games. Daarnaast kan je ook een prothese als arm of been selecteren, dus ook met de gehandicapte gemeenschap is rekening gehouden. Dus hoe je jezelf ook identificeert, je kan perfect jezelf zo representeren in de game.  Hoewel dit voor mezelf niet een belangrijk iets is, is het toch een modern gegeven dat in veel games over het hoofd gezien wordt.

Alone or with friends

FH5 zou geen Horizon game zijn zonder online races of auto’s te kunnen beschilderen. Dit zit er natuurlijk weer in. De reeks staat er al lang voor bekend dat je ware kunstwerkjes kan maken van je wagens. Als je hier wat handig in bent kan je prachtige dingen maken, zo zie je af en toe bekende anime of comic personages passeren op voertuigen van andere spelers, of een mooi racing of tuning design. Als je het kan bedenken en de skills hebt kan je het gewoon maken met de tools die de game hiervoor beschikbaar heeft. Je bent enkel beperkt door je eigen fantasie en kunnen. Bij mij beperkt dit aspect zich tot het maken van een logo’tje of een race paint, of zelfs een wagen met het ontwerp van de Belgische Politie, maar hier ben ik al blij mee.

Zelfs als je er zelf niet handig in bent kan je toch nog met mooie unieke designs rondrijden. Iedereen kan namelijk zijn of haar design online delen, waardoor deze beschikbaar komt voor andere spelers. Hierdoor heb je een bijna onbeperkt aantal designs beschikbaar voor alle auto’s. Het mooie hier is dat wanneer je er zelf hebt gemaakt en deze deelt je ook degelijk credits ontvangt wanneer je ontwerpen gedownload worden en gebruikt worden in de game. Persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk mijn eigen ontwerpen te gebruiken, want er is natuurlijk niets leuker dan een onlinerace winnen waarna je wagen op het podium gepresenteerd wordt met je zelf gemaakt design.

De game is volledig solo of co-op met vrienden te spelen. De meeste events kan je op deze manieren spelen, waardoor de game voor gezellige game avondjes met vrienden kan zorgen. Zelfs de co-op mode zorgt ervoor dat een event beschouwd kan worden als overwonnen, dus je hebt geen excuus om niet samen met vrienden te spelen.  Het zorgt ervoor dat het sociale aspect van FH5 weer goed vertegenwoordigt, is. Natuurlijk kan je ook met random mensen via het internet spelen, maar met vrienden geeft natuurlijk een extra dimensie.

Online kan je meedoen aan verschillende kampioenschappen. Deze zijn onderverdeeld in normale races, wat een mix van road en offroad races kunnen zijn, Playground games, waarin je verschillende mini games met auto’s kan gaan spelen, drift kampioenschappen en Eliminator. Deze laatste is een soort Battle Royale met auto’s. Hier moet je zien dat je telkens in de cirkel blijft. Natuurlijk kan je hier geen wapens verzamelen, maar kan je wel betere en snellere auto’s vinden om in de run te blijven. In plaats van het gevecht aan te gaan met een speler die je tegenkomt moet je tegen de andere speler racen, de verliezer valt af, en de winnaar kan uiteraard nog even doorgaan. Het is een leuke en zelfs verslavende toevoeging,  die al in FH4 werd geïntroduceerd, maar nog steeds even leuk is. Het is ook het online gedeelte dat vooral de show steelt in FH5. Want hoe leuk het ook is om alle events uit te rijden, is er toch niets leuker dan even echte mensen proberen te verslagen in een online race.

Sightseeing

Tot slot kan ik nog vertellen dat de game er prachtig uitziet. FH5 is zonder twijfel de mooiste racing game die tot nu toe is ontwikkeld. Je hebt me iets soortgelijk over andere genre’s vast al wel vaker horen zeggen, maar dat is natuurlijk eigen aan een generatie wissel. Daarom beloof ik nu even plechtig dat ik deze opmerking niet meer zal maken. Want in alle eerlijkheid zien alle games er gewoon super goed uit op de nieuwe generatie consoles. Toch heeft Forza Horizon 5 een zeer grote indruk op me gemaakt op dit vlak. De reflecties op de wagen ogen geweldig goed, en zien er enorm realistisch uit. Ook de omgeving oogt uitnodigend, waardoor je jezelf bijna echt in Mexico waant. Hetzelfde kan gezegd worden over de weerseffecten. Nog nooit heb ik zulke mooie regenbuien en weerfenomenen gezien in een game. Een regenbuitje en een storm zijn al snel een lust voor het oog, (dit zul je me niet snel over het echte leven horen zeggen). De regendruppeltjes die achterblijven op je wagen tijdens een felle bui zien er zeer realistisch uit en zorgen voor een prachtig effect. Ook de zandstormen die af en toe kunnen voorvallen zijn erg indrukwekkend gemaakt. Je zal je echt moeten concentreren want je kan hierdoor niet heel goed in de verte kijken. Sterker zelfs, je ziet gewoon de stof  en zand deeltjes voorbij vliegen tijdens het rijden.

Ook het geluid verdient veel lof. De ontwikkelaars hebben elke wagen afzonderlijk opgenomen, waardoor elke auto ook effectief anders klinkt. Zelfs de kleinste upgrade aan je wagen, heeft invloed op het geluid dat deze produceert. Ook de beschikbare radiostations zorgen voor sfeervolle muziek die bij de game past, en dit in verschillende genres zodat iedereen leuke muziek kan ontdekken. Mocht je de beschikbare muziek toch beu worden, dan kan je de radio uitzetten en Spotify afspelen tijdens het gamen.

Forza Horizon 5 is de beste racing game van dit moment, punt. Ontwikkelaar Playground Games heeft het zich hierdoor wel echt moeilijk gemaakt, want deze game valt amper te overtreffen. Ik ben dan ook benieuwd hoe men dit gaat doen in een mogelijk vervolg. De combinatie van de talrijke offline events en de online races zorgen voor een perfect gebalanceerde game die eigenlijk nooit zal gaan vervelen. Daarnaast oogt en klinkt de game fantastisch waardoor je zelfs na enige tijd nog steeds onder de indruk blijft van al dit moois. Hoedje af voor Forza Horizon 5, want deze game zal ongetwijfeld de komende jaren één van mijn favoriete games blijven. Als je me nu wil excuseren, ik ga nog wat rondjes rijden in FH5!

• Indrukwekkende grafische pracht
  • Talrijke online en offline events en mogelijkheden
  • Uitgebreid wagenpark