Football Manager 24

Football Manager 24
Football Manager 24
Genre:, Platform:, , , , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Telkens wanneer het echte seizoen al een tijdje op gang is mogen we ons jaarlijkse kostuum of flashy joggingpak met bijhorende clubsjaal weer uit de kast halen om ons vervolgens met pen en papier achter ons bureau te zetten of ons op provinciaal niveau op de bank neer te ploffen om de club van je hart helemaal bovenaan de competitie ranglijst te brengen en als het even kan een Europees succesje mee te pikken. Of Football Manager 24 weer garant staat voor uren manager plezier vertel ik je graag.

Football Manager 25

Nee, de titel hier net boven is geen drukfout maar een verwijzing die Sports Interactive reeds maakte voor volgend seizoen. In FM 25 zou de match engine op de schop gaan en zou deze vervangen worden door Unity onder de motorkap. Toegegeven deze mooie belofte laat me ergens al halsreikend uitkijken naar volgend jaar, want de match engine was misschien wel het enige kleine minpunt dat ik al enkele jaren heb op deze zeer uitgebreide manager franchise.  Op vlak van beleving kan er op en naast het veld, zowel op grafisch als auditief vlak, nog heel wat gesleuteld worden.  Stiekem hoop ik dan ook op commentaar tijdens de wedstrijden voor volgend seizoen. Maar dat is dus voor 2025. Zijn er dan wel veranderingen in de match-engine van dit jaar?

3D match engine

Jazeker! Wereldschokkend zijn de wijzigingen aan de match-engine niet, maar na enkele potjes heb je best wel al wat mooiere, realistischere bewegingen van je spelers gezien. Zo draaien ze zich soms mooi rond hun as vrij, nemen ze de bal in de volley aan om hem vervolgens via de grasmat in doel te knallen. De loopacties zijn verfijnder en realistischer en als je uw inner-Pep Guardiola tevoorschijn wil halen dan is er ook nog de nieuwe optie Inverted Full Back.

Vermits ik mijn carrière steevast start met Liverpool, met vleugelverdedigers die vaak mee oprukken langs de flank, gebruikte ik deze tactiek niet maar testte ik die enkel tijdens vriendschappelijke wedstrijden en het werkt perfect en geeft je nieuwe tactische opties voor je verdediging.

Wat me wel stoort, is dat je spelers te vaak geblesseerd raken. Zo was Mignolet, in mijn Club Brugge save, in 3 maanden bv. 4 maal langdurig gekwetst. Dit is dan nog maar de doelman, dus je kan al raden dat ik Salah bij Liverpool te vaak met een korte blessure aan de kant moest laten. Ik kan me niet aan het gevoel ontdoen dat het feit dat je een miraculeuze genezing, die je kan kopen met echte valuta, hier voor iets tussen zit. Je wil natuurlijk niet jouw beste spelers steeds opnieuw zien uitvallen.

Nieuwe of oude carrière

Dit jaar zijn er bij de start van je carrière enkele nieuwe opties. Zo kan je bijvoorbeeld. Je oude save gewoon verder spelen in FM24. Doe je zoals ik en start je een nieuwe carrière dan heb je 3 opties, namelijk original, real world en your world. Eenvoudig uitgelegd heeft jouw keuze vooral impact op de transfers bij je team. Kies je voor een ploeg waarbij alle transfers net zo zijn als in de realiteit of zit een speler als Doku bv. nog niet bij Manchester City.

Persoonlijk wil ik mijn nieuwe save net zoals het in het echte voetbal, al had ik maar al te graag Doku bij Liverpool gehad. Die keuze heb je nu dus. Ook je manager kan je dit jaar iets meer pimpen, maar heel belangrijk is het niet vermits het er grafisch nog steeds niet echt mooi uit ziet.

Vrije trap specialist

Dit seizoen kan je jouw standaardsituaties tot in detail finetunen. Samen met je Set-Piece coach stel je alles tot in detail in en focus je hiervoor op spelersattributen i.p.v. de positie waar je spelers staan op het veld. Is er dan bv. een speler gekwetst dan zal de vervanger gepositioneerd worden op het veld volgens zijn vaardigheden.

Zo waren mijn hoekschoppen bij Club Brugge zeer effectief. Thiago dook vaak sterk op aan de eerste paal om binnen te koppen. Het voelde dan ook goed omdat ik dat zelf had uitgewerkt.

Kleine veranderingen

Zoals bij elke game die jaarlijks verschijnt zit ook deze FM24 verder nog vol met kleinere toevoegingen. Zo kan je, als je daar interesse in hebt, jezelf ook als manager naar Japan sturen om een team uit de J-league naar de top te loodsen.

Ook zijn er kleine verbeteringen aan het transfersysteem dat nu valt onder de noemer Transfer Room met realistischere transfers. Helaas vind ik de vraagprijs voor sommige spelers nog steeds te hoog. Je kan dit jaar wel je transferbudget overstijgen. Lukt het je niet om het bedrag, dat je in het rood bent gegaan, terug te verdienen, dan zal het bestuur uiteraard gepast ingrijpen.  De AI zal iets vaker de jeugdspelers, die de potentie hebben om het te maken, op de bank zetten of speelminuten gunnen. Dit zijn enkele voorbeelden onder de motorkap die het spel subtiel realistischer maken.

Voetbal blijft één van de meest geliefde sporten ter wereld. Daar waar games als Fifa, EAFC dus, steeds verder afdrijven van een realistische ervaring lukt Football Manager daar elk jaar steeds meer in. Alle kleine en grotere wijzigingen zorgen er voor dat jouw keuzes meer voldoening geven als ze goed uitpakken of je de hand echt in eigen boezem moet steken als je de boot in gaat. De kleine wijzigingen in de 3D match-engine zorgen voor een realistischer wedstrijdbeeld. Spelers nemen de bal realistischer aan, lopen beter in de vrije ruimte en maken echt veel minder domme keuzes of maken veel minder domme passes achteruit.

Toch blijft het met de beloftes die Sports Interactive gemaakt heeft voor FM25 toch vooral uitkijken naar volgend seizoen. Heel wat zaken zullen op de schop gaan en vooral de match-engine zou er een pak mooier moeten uit zien. Hierdoor zal FM24 de geschiedenis ingaan als het afsluiten van een tijdperk, lijkt me, maar wel een afsluiter die absoluut weer de moeite is om je talloze uren te amuseren.

• Verbeteringen match-engine
  • Set-Pieces finetunen
  • Realistischere transfers