Football manager 2022

Football manager 2022
Football manager 2022

Nu de winter stilaan aanbreekt, is het voor menig voetballiefhebber, naar jaarlijkse gewoonte, weer de tijd van het jaar om je de allerbeste voetbalcoach te wanen. Er ligt namelijk alweer een nieuwe Football Manager game op de deurmat om onder handen te pakken.

FM 22 is de tweede editie die uitkomt voor de huidige en vorige generatie Xbox consoles. Ondanks ik me met FM21 prima vermaakt heb lieten de controls nog heel wat ruimte voor verbetering. Laten we dus maar snel een trainingspak aantrekken en plaatsnemen in de dugout en ontdekken of deze nieuwste editie meer is dan een jaarlijkse update.

Controls

Laat ik maar meteen de aftrap geven met goed nieuws. Ja, absoluut… De besturing in deze game is enorm verbeterd t.o.v. vorig jaar. In FM21 deden sommige acties vaak niet wat de bedoeling was of werkte ze de ene keer perfect om dan vlak erna totaal niets meer te doen. De oplossing daarvoor was gewoon even een bluetooth muis koppelen met je console en kreeg je zelfs helemaal een beetje het gevoel dat je op pc speelde. In FM22 is heel veel van die besturingsirritatie opgelost. Slechts heel af en toe kom ik een klein foutje tegen.

Het meest irritante is nu dat wanneer je een speler van plaats wisselt in het tactische veldoverzicht de grote kader errond verspringt naar het menublok daarboven. Zo moet je dus bij elke wissel opnieuw het tactische veldoverzicht aanduiden. Je kan dit ook oplossen door je rechterstick in te drukken waardoor je een muispointer krijgt.

Verschil moet er zijn…

De ervaring op de Series 2021 X/S verschilt niet zo heel veel van die op de vorige Xbox consoles. Al heb je op de nieuwste consoles wel de mogelijkheid om 5 extra competities aan te duiden wat het totaal op 10 brengt. Ook loopt de match engine iets soepeler op de Series X/S. Zo kijk ik bijna steeds de volledige wedstrijd en dan liep deze bij de normale snelheidsetting op de One X soms wat stroef en stokte het beeld af een toe. Maar door de snelheid een tikkeltje te verhogen was dit probleem eigenlijk compleet opgelost. Gelukkig maar want dit had een serieuze gamebreaker kunnen zijn.

Vernieuwingen

Vaak zijn jaarlijkse sports games niet meer of minder dan updates van spelers- en teamlijsten. Deels logisch omdat de sport uiteraard dezelfde blijft. De opdracht van een ontwikkelaar is natuurlijk om de beleving elk jaar wat realistischer te maken. Dit seizoen zijn er op vlak van gameplay twee grote vernieuwingen te melden.

Data Hub

De eerste toevoeging is de Data Hub. Waar vorig jaar Xg(Expected Goals) z’n opwachting maakte en eigenlijk een vrij waardeloze statistiek was geeft de Data Hub veel meer inzichten in hoe je spelers en team presteren. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel en statistieken voor.

Leuk hierbij is dat je in de overzichten ook ziet hoe jouw spelers presteren in vergelijking met andere teams of spelers op dezelfde positie. Zo leer je niet alleen je eigen spelers beter kennen maar merk je op deze manier wel een nieuw goudhaantje op die je kan toevoegen aan je transfer shortlist.  Enig minpuntje is dat je vanuit de geboden diagrammen niet kan klikken op spelers van andere ploegen. Je moet dus de naam opnieuw intypen in de zoekfunctie.

Match Engine

Ook de wedstrijden zelf zien er dit jaar heel wat beter uit. Net zoals vorig jaar blijft m’n kritiek nog steeds dat deze anno 2021 er eigenlijk nog steeds niet uitzien maar ze is alvast stevig verbeterd. Alles ziet er om te beginnen heel wat scherper uit. Maar wat vooral opvalt is het wedstrijdverloop zelf. Spelers zie je nu meer echte bewegingen maken. Denk hierbij aan hakjes, een overstapje maar ook plotse draaibewegingen om een verdediger te verrassen.  Ook de loopacties zijn vaak realistischer.

Of het nu komt dat ik in de Premier League speel met Liverpool en vorig jaar met Dortmund weet ik niet maar wedstrijden liepen echt zoals je gewend bent van de Engelse competitie. Hoge intensiteit en van box naar box.

Licenties

Nog steeds jammer is het wel dat de game heel wat licenties mist. Hierdoor mis je de originele logo’s en zelfs namen van heel wat bekende clubs. Waar je op PC dit makkelijk kan oplossen kan dit op console echter niet. Het is niet heel erg en het went wel dat Juventus Zebre heet in de game maar het blijft jammer.

VAR en doellijntechnologie

Vorig jaar was de VAR al aanwezig maar was de tussenkomst niet meer dan een gimmick leek het wel. De beslissing leek steeds dezelfde terwijl deze dit jaar vaak verschilt. De ene keer wordt die strafschop net wel toegekend en de andere keer niet. Ook bij een mogelijke buitenspelfase hoef je de beslissing van de VAR niet gewoon meer te geloven maar zie je de in de herhaling inclusief lijnen of het nou wel of geen buitenspel was.

Ook doellijntechnologie is toegevoegd bij een discutabele fase. Alleen wordt deze niet weergegeven zoals we dat van op tv of zelfs FIFA gewend zijn. Het ziet er wat knullig uit en is voor heel wat verbetering vatbaar.

Deze FM22 speelt toch net dat tikkeltje lekkerder op console dan vorig jaar. De verbeteringen in de match engine zorgen voor dat tikkeltje extra realiteit en spanning.  De Data Hub zorgt er dan weer voor dat er geen excuses meer mogelijk zijn om je spelers en team niet te leren kennen. De verbeterde VAR in het spel toont nu ook werkelijk de betwiste fase opnieuw zodat er geen twijfel meer mogelijk is.

Ondanks de verbeteringen aan de match engine blijft het natuurlijk verrevan moeders mooiste en het monotone “gezang” van de supporters draagt weinig bij.  Fifa Manager 08 had betere supporterskoren en zelfs commentaar dus zie ik niet echt in waarom Sports Interactive dit niet kan klaren in 2022. Football Manager 2022 is niet even uitgebreid als de grote broer op PC, maar zeker zo leuk en spannend.

• Data Hub
  • Verbeterde animaties spelers

• Match Engine ondanks verbeteringen