Fire Emblem Warriors: Three Hopes

Fire Emblem Warriors: Three Hopes
Fire Emblem Warriors: Three Hopes
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Het is alweer even geleden dat ik mijn laatste Warriors / Musō game heb gespeeld. De laatste was Hyrule Warriors: Age of Calamity om precies te zijn, een game die een alternatieve tijdlijn in de Breath of the Wild wereld ging verkennen. Vandaag verdiep ik me wat meer in Fire Emblem Warriors: Three Hopes, die een alternatieve tijdlijn verkent binnen de wereld van Fire Emblem: Three Houses. Eens kijken hoe goed Fire Emblem weet te mixen met de Warriors formule.

Choose wisely

Ik weet het, het is niet de eerste keer dat we een Fire Emblem Warriors game onder de knoppen krijgen. De voorgaande game werd redelijk goed onthaald, zelf vond ik de game ook wel een leuke afwijking van de gewoonlijke tactische RPG-gameplay waar Fire Emblem voor gekend is. Het verhaal was iets minder interessant in mijn ogen, hoewel het helden uit de diverse delen van de reeks naar de voorgrond bracht. Het deed me ergens ook wat te veel denken aan de eerste Hyrule Warriors, waar ze ook vooral fan-service gewijs zoveel mogelijk personages in het verhaal trachten te stoppen. Ditmaal gaat Fire Emblem Warriors opnieuw afkijken bij Hyrule Warriors, en verdiepen we ons in een alternatieve tijdlijn uit de meest recente game uit de serie, namelijk Fire Emblem: Three Houses. Wil dit zeggen dat je die game gespeeld moet hebben? Neen, maar het helpt wel om bepaalde personages beter te kunnen plaatsen en om vele interessante plot wijzigingen te ontdekken.

Ditmaal spelen we als een nieuw en onbekende, mannelijk of vrouwelijk, huurling die schijnbaar toevallig in dit avontuur terechtkomt. Al snel neem je het op tegen een vrij belangrijk personage uit de Fire Emblem: Three Houses, die ditmaal een rol als slechterik heeft gekregen. Nogmaals, het is geen ramp als je hier geen achtergrond kennis van hebt. De game gaat dan ook een heel ander pad bewandelen dan Three Houses. Je ontdekt trouwens ook al snel dat jouw personage, met als default naam “Shez”, gelinkt is aan een entiteit die er voor zorgt dat je kan transformeren en je bovennatuurlijke krachten geeft. Waarom dit is, en wat dit voor jou betekent, ga ik niet uit de doeken doen. Het verhaal is, zeker voor een Warriors game, erg goed uitgewerkt en zeker een van de sterke punten van de game. Je ontmoet ook al snel de originele cast uit Three Houses, waaronder Edelgard, Dimitri en Claude van de respectievelijke huizen Black Eagle, Blue Lion en Golden Deer en zal ook al snel mogen kiezen bij welk van deze drie grootmachten jij je wil rekenen. Reken dus maar op meerder playthroughs als je alle aspecten van het verhaal wil ontdekken, want je keuze beïnvloed een groot deel van het verhaal!

Strategical Hack ’n Slash

Zoals al eerder gezegd, speelt een Warrior game niet als een typische Fire Emblem game waarin je turn-based tactische gevechten gaat spelen. Ook hier ga je dus combo’s kunnen maken van lichte en zware aanvallen, je speciale aanval meter vullen om deze te gebruiken, sterkere vijanden hun schild verzwakken om sterke finishers uit te voeren en al het andere wat we al kennen uit de Warriors games. Toch gaat men hier enkele stappen verder in de combat, door enkele aspecten van Fire Emblem te combineren zoals de verschillende classes en type wapens. In Fire Emblem heb je een machtsverhouding tussen de verschillende wapens waardoor een zwaard sterker is tegen een bijl, een bijl dan weer sterker is tegen een speer enzovoorts. Dit zien we hier ook terug, waardoor het kiezen van je vechters een vrij belangrijke keuze wordt. Je kan deze trouwens volledig aansturen, of zelf besturen, tijdens het spelen. Wil je dat iedereen een bepaalde vijand gaat aanvallen, een andere bondgenoot beschermt of net de zwaktes van de vijanden uitbuiten door jouw personages met de juiste wapens daar naar toe te sturen? Het is allemaal mogelijk, en het maakt de gevechten een heel stuk interessanter, maar ook een heel stuk tactischer dan in de meeste Warriors games.

Tel daar trouwens ook nog eens de optie bij om, net zoals in de klassieke Fire Emblem, perma-death te activeren dan doen jouw tactische keuzes er enorm toe. Als je de klassieke game mode kiest, dan verlies je personages die sterven voorgoed! Dacht je dat we er dan al waren? Ook je interacties buiten de gevechten doen je onderlingen banden tussen de verschillende personages versterken wat weer een effect heeft in gevechten, waar je bepaalde eenheden als adjudant kan aanstellen die jou aanvult tijdens gevechten en speciale vaardigheden en aanvallen geeft zoals een Partner Special.

Eerder gaf ik ook al aan dat classes een rol spelen in het spel. Elk personage heeft een bepaalde class waarin ze starten en kunnen deze meesteren en doorgroeien naar andere classes waardoor ze verschillende stat boosts, maar ook andere wapens en aanvallen kunnen gebruiken. Dit naast de gewone levels die ze kunnen verwerven. Het geheel gaat in het begin heel overweldigend voelen, want je hebt zoveel opties en mogelijkheden om te gebruiken in gevechten, maar eenmaal je bezig bent, en dankzij de overvloedige en duidelijke tutorials, zal alles zich wel vrij snel uitwijzen.

Date night

Tussen gevechten door zien we nog wat meer traditionele, althans van de laatste paar games in de reeks, elementen terugkomen in de vorm van ons basis kamp. Hier kan je een praatje maken of op date gaan met je bondgenoten, kan je items kopen of wapens upgraden, recruits trainen, klusjes doen om een betere band te creëren met de mensen rondom je en zo veel meer. Deze stukken lijken iets minder belangrijk te zijn voor een Warriors game, maar je zult snel merken dat het vrij noodzakelijk is dat je hier ook voldoende tijd investeert om de synergie tussen jou en je bondgenoten te versterken zodat je veel sterker in je schoenen staat tijdens de actievolle levels. Wat ik wel moet zeggen, is dat de optie om op date te gaan naar mijn gevoel niet zo sterk uitgevoerd is zoals we dat gewoon zijn. Je kan vragen stellen of een gesprek aangaan, en in beide gevallen zul je op vragen moeten antwoorden om zo goede punten te scoren. Het kan ook aan mij liggen, maar het leek vaak dat de antwoorden niet zo voor de hand lagen en ik vaker wel dan niet de mist in ging terwijl de antwoorden net het meest passend leken. Maar goed, verder dan dat stoorde ik er mij niet zo hard aan, het is immers maar een klein aspect van een groter geheel.

Look and feel

Laten we eerlijk zijn, de Switch durft al wel eens heel afwisselend succes te hebben als het op performance en grafische aspecten neerkomt. Zelf stoor ik me er niet zo aan, maar ik weet dat er voldoende mensen zijn die hier wel zwaar aan tillen. Zo draaide Hyrule Warriors: Age of Calamity niet altijd even soepel in de grotere en meer chaotische gevechten. Fire Emblem: Three Hopes daarentegen doet het verrassend veel beter, zowel in docked- als handheld-modus. Grafisch ziet het er ook echt heel erg goed uit, wat de actie helemaal ten goede komt.

Wat kan ik nog meer toevoegen dan zeggen dat Fire Emblem: Three Hopes me op alle vlakken heeft weten te verrassen en doen genieten van elk moment. De gameplay is enorm uitgebreid en vormt een mooie mix tussen de gekende Warriors formule en veel aspecten uit de Fire Emblem reeks waardoor gevechten een sterkere nadruk op tactiek leggen. Ook naast het slagveld krijgen we een hoop extra zaken om te doen en staat het verhaal meer dan ooit centraal voor dit type game. Neem daar nog eens bij dat je keuzes het verhaal beïnvloeden en je hebt een game die je meermaals gaat kunnen ontdekken. Voor mij alvast een schot in de roos!

Ben je echter toch nog niet helemaal overtuigd? Dan kan je altijd de gratis demo al eens downloaden en je progressie, eenmaal je wel overtuigd bent, overzetten naar de full game.

• Uitgebreid verhaal met meerdere verhaallijnen
  • Diepgaande tactische gameplay