Final Fantasy XV Royal Edition

Final Fantasy XV Royal Edition
Final Fantasy XV Royal Edition

Ondertussen is Final Fantasy XV toch al een hele tijd uit. De game zag zijn release wereldwijd op 29 november 2016. Wij hebben ook al grondig de PC versie mogen doorspelen, dus ik denk dat een volledige review van de core game hier niet echt meer aan de orde is. Wat echter wel belangrijk is, is wat de Royal Edition juist inhoudt. En wat voor nieuwigheden en coole extra’s dit met zich meebrengt.

A royal package

Zoals gezegd, gaat hier geen volledige review volgen van de base game. Daarvoor verwijs ik je graag door naar onze originele review. Ook voor de PC versie link ik je best door naar de bijhorende review. Wat we wel gaan doen, is kijken wat de Royal Edition inhoudt, en of het de moeite waard is om deze aan te schaffen.
Even het belangrijkste eerst. Fysiek of digitaal kan je de Royal Edition kopen, en dan heb je in principe de volledige experience. Alles zit er dan bij van vorige DLC’s en uiteraard de nieuwe Royal Pack. Dus naast de Royal Pack heb je dan alle huidige Season Pass-content inclusief:

• Episode Gladiolus
  • Episode Prompto
  • Multiplayer expansion: Comrades
  • Episode Ignis

Deze DLC’s bevatten extra stukken verhaal voor je team members. Je team members verdwijnen namelijk een tijdje uit de main game, en deze DLC vult de leegtes in. Hierdoor krijg je ook meer inzicht in de personages uit je koninklijke garde. De multiplayer expansion laat je samenspelen met enkele bekende gezichten uit de film Kingsglaive, naast andere spelers wereldwijd uiteraard.

Heb je de gewone versie reeds? Dan kan je de Royal Pack apart kopen, maar je krijgt uiteraard enkel hetgeen hierin te vinden is:

• Insomnia City Ruins: Je komt in de main game ook in Insomnia City, maar dit is normaal slechts een rechte lijn naar het einde van het spel. Met de uitbreiding kan je hier enkele nieuwe bazen, missies en een heel uitgebreide map vinden.
  • First Person Mode: modus waarin je Eos ziet door de ogen van Noctis.
  • Armiger Unleashed: een item waarmee je je Armiger kan uitbreiden tot een ultimate aanval.
  • Royal Cruiser: Met het schip van de prins kan je verkenningen doen op open zee, nieuwe visstekken zoeken en extra side missies vinden.
  • Regalia Type-D: de Regalia krijgt een off-road versie. Hierbij krijg je toegang tot nieuwe missies, welke een soort van racing mini game met de Regalia is.

Als je overigens de pack apart koopt, kan je met je eigen save file verder spelen zonder probleem. Dit is zeker goed nieuws voor mensen die de game zelf al helemaal hebben uitgespeeld, en graag de nieuwe content zo snel mogelijk willen uitproberen.

met de Regalia type D kan je off-road gaan scheuren

A new king asks for new content

Allemaal tof en wel die DLC, maar is het dan ook wel de moeite waard? Voor de multiplayer kan ik kort al zeggen dat het zeker wel tof was, maar ik vond er weinig aan. Heel cool uiteraard dat je meer te zien krijgt van de cast uit Kingsglaive, maar de missies voelden vrij snel hetzelfde aan. Versla x aantal monsters, opnieuw en opnieuw. Na elke missie krijg je wel Watt, waarmee je de stroom in de stad terug brengt. Hiermee kan je dan nieuwe winkels openen, en andere stukken van de stad weer openen. Zoals ik al zei, het concept is tof, maar ik vond de missies te repetitief.

De 3 Episodes geven je extra verhaal over wat er gebeurt op de momenten dat de personages je team tijdelijk verlaten. In de main game kwam het vreemd over dat ze tijdelijk weg waren, en ik heb mezelf ook de vraag gesteld wat het personage eigenlijk bezig was in die tijd. Tof dus dat deze DLC daar een antwoord op kon geven. Het zijn zeker niet de langste speelbare stukken, maar toch wel de moeite als je een band hebt opgebouwd met de personages.

De nieuwigheden van de Royal Pack, daar zit wel het een en ander. Snel eerst de First Person Mode. Ik heb het even uitgeprobeerd, maar ik vond er persoonlijk niet al te veel aan. De gewone game heeft soms al moeite met de camera tijdens gevechten. Deze modus maakt het enkel maar erger en onoverzichtelijker.
Geheel onverwacht deed ik een side mission, en plots had ik de Regalia Type D ter beschikking. Ik mocht onmiddellijk off-road gaan rijden met dit beest. Zo kreeg ik ook een hoop extra side missions waar ik eigenlijk een bepaald parcours moest volgen en afwerken binnen een vooropgestelde tijd.
Een ander voertuig waar je pas wat later meer mee kan, is de Royal Cruiser. Vanaf chapter 7 krijg je de sleutel van dit schip, maar je kan er nog niet zelf mee varen. Speel je een klein beetje verder in de main game, dan mag je naar hartelust gaan varen. Heel veel opent dit niet, slechts toegang tot enkele side missions op wat eilandjes en de mogelijkheid om nieuwe plaatsen te vinden om te vissen. Maar het is wel een leuke toevoeging.

De grootste update zit hem toch wel in de Insomnia City Ruins. In de main game kan je hier niet veel ontdekken, en mocht je slechts wat filmpjes zien en dan doorlopen naar de eindbaas. Maar met deze DLC kan je deze omgeving helemaal bezoeken. Hand in hand komen er dan ook nieuw missies bij, en uiteraard nieuwe bazen. Deze bazen zijn zeker geen lachertje! Een zeer klein detail als je de multiplayer gespeeld hebt. Je eigen gemaakte character zal in sommige missies aan je zijde meevechten. Subtiel, maar zeker wel effectief voor mij.

verken de wateren met de Royal Cruiser!

verken de wateren met de Royal Cruiser!

Had je een reden om Final Fantasy XV over te slaan, of was je aan het wachten op de meest volledige versie? Dan is de Royal Edition dé versie die je zeker moet aanschaffen. Dit is de beste manier om dit geweldig avontuur te beleven, in zijn meest complete vorm. Heb je echter de gewone game al, dan kan je afwegen of de Royal Pack (en eventueel de DLC uit de Season Pass) voldoende lijkt om enkel deze apart aan te schaffen. Heb je de game volledig uitgespeeld? Geen probleem, want je save file is nog steeds bruikbaar, en je kan onmiddellijk de nieuwe content uitproberen!

De Royal Pack op zichzelf voegt wel heel wat nieuwigheden toe. De een wat interessanter dan de andere natuurlijk. Waar de First Person Mode maar een kleine feature is, zal de Insomnia City Ruins expansie je een hele hoop nieuwe content geven waar je enkele uren zoet mee zal zijn. Met deze editie is er eigenlijk dus geen enkele reden meer om het niet te kopen, zeker niet als je fan van de reeks bent, of op zoek bent naar een ijzersterke JRPG waar je je tanden uren en uren in kan vastzetten.

Cerberus is een van de vele nieuwe bazen die je opwachten in Insomnia

• De volledige ervaring voor een mooie prijs
  • DLC’s geven meer diepgang aan de reeds uitgebreide wereld