Final Fantasy XIV: Stormblood

Final Fantasy XIV: Stormblood
Final Fantasy XIV: Stormblood

Na de lanceering van een spel dat nooit had mogen bestaan gooide square enix alles op alles en transformeerde ze het wansmakelijke Final Fantasy XIV 1.0 in Final Fantasy XIV : A Realm Reborn. Een MMO dat een belediging was voor fans werd opnieuw gelanceerd tot één van de beste MMO’s op de markt. Nu, zeven jaar later krijgen we een 2de uitbreiding voor A Realm Reborn.

Final Fantasy XIV is een MMO met een verhaal, één die je moet ontdekken. Dit is wat FFXIV zo goed doet, het verhaal is volledig verwerkt tijdens de leveling experience. Je zal naar alle uithoeken van de wereld worden gestuurd, waar je weer andere kan helpen die hulp van de Warrior of Light goed kunnen gebruiken. De opdrachten die worden voorgeschoteld tijdens deze story quests worden meestal voorafgegaan door een cutscene en velen gesprekken. De side quests die je zal uitvoeren zijn voor het grootste deel de simpele fetch quests die dienen als filler,een standaard in het mmo genre. Ook zal er in elk gebied de mogelijkheid zijn om Fate’s te doen. Dit zijn gewoon quests die continue spawnen en als reward xp, geld en tokens geven. Deze zullen ook voornamelijk worden gebruikt om een andere Job te levelen op je character, aangezien je standaard side quests en Story maar 1 maal kan uitvoeren per character.

Het verhaal word volledig verdergezet in Stormblood. Het word tijd om de aanval te lanceren op het Garlean Empire, een bekend kwaad. Doorheen A Realm Reborn, Heavensward en zelfs FFXIV 1.0 heb je ze leren kennen, zowel vanop afstand als van dichtbij. En daar wordt natuurlijk op verder gebouwd.

We gaan even een basis introductie geven van het class systeem. In FFXIV heb je op zich maar één character nodig. Op dit character kan je elke Job (of class), gathering- en crafting class leren. Wisselen heeft maar één druk van een knop nodig. Als je verschillende Job’s levelende kon je bepaalde ability’s van de ene job op de andere gebruiken. Heel dit systeem hebben ze laten vallen. Elke Job krijgt nu zijn eigen skills, sommige worden nog altijd gedeeld maar dit is standaard en het zal niet nodig zijn om een andere job hiervoor te levelen. Tijdens het levelen kon je ook extra punten in stats zoals Intelligence, strength etc plaatsen. Dit is weg gehaald en je zal nu standaard je punten krijgen toegewezen, dit telkens apart voor elke Job.

Wat zou een expansie zijn zonder nieuwe Job’s. In Stormblood krijgen we er zelfs 2. De Red Mage en de Samurai. De Red mage is een duelist die gebruik maakt van zowel magic als melee aanvallen. Je zal naar je vijand toe vliegen om hem kennis te laten maken met je rapier, maar voor hij het doorheeft ben je al terug weg om vanop afstand een barrage van magie op hem los te laten. Een echt spektakel om te spelen.

De Samurai gebruikt dan weer een katana om zo een pad door zijn tegenstanders te maaien. Hij is niet visueel even indrukwekkend als de Red mage, maar brengt wel zijn eigen stijl. Hier zal je continue Sen opbouwen, een resource die je kan gebruiken om één van de verschillende finishing moves uit te voeren.

Een extra leuke toevoeging zijn de job gauge’s. In andere MMO’s kan je vaak door middel van add-ons zelf een track systeem op je scherm plaatsen om bepaalde key aspecten van je class te volgen. In FFXIV word dit nu ook toegevoegd door de standaard Job Gauge. Deze is anders voor elke Job en zal je een specifieke key werking van je Job duidelijk maken op je scherm. Ook krijgt deze een speciale art die toepasselijk is voor elke Job.

De review van een MMO zal nooit compleet zijn. Dit zijn de grootste punten waar je op moet letten; Op het gebied van de combat is niet veel veranderd tegenover vroeger. De lange GCD (general cooldown) zal er altijd blijven door de cross play met PS4. Veel ruimte is er daar niet voor verandering. Maar FFXIV is met de toevoeging van Stormblood zeker veel speel uren rijken geworden.

Ben je fan van final fantasy dan is dit zeker een must play. Al speel je enkel even voor het verhaal, het zal je niet teleurstellen. De wereld is prachtig en zal je zeker bekoren.

• Verhaal
  • Muziek