Final Fantasy XII The Zodiac Age

Final Fantasy XII The Zodiac Age
Final Fantasy XII The Zodiac Age
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:

Final Fantasy XII The Zodiac Age is een remaster van het twaalfde deel dat reeds in 2007 verscheen voor de Playstation 2. Naast verbeterde graphics bevat de game ook een aangepast job systeem. FFXII stond destijds bekend om het feit dat het, het gevechtssysteem onder de schop nam. Nu 10 jaar later is de game opnieuw verschenen en deze keer op Playstation 4. Of de game 10 jaar later nog stand weet te houden kan je in deze review ontdekken.

The Zodiac Age

Toen Final Fantasy XII  in 2007 verscheen, pakte het uit met vernieuwde gameplay. Voor het eerst werden random encounters verwijderd uit een single-player Final Fantasy game. Hierdoor zie je voortaan de vijanden gewoonweg op de map rondwandelen. Sindsdien dien je zelf naar de vijand te lopen (of de vijand naar jou), om een gevecht te starten. Hierdoor gebeurden gevechten dus niet meer at random. Dit is iets dat erg handig is, want nu kun je tenslotte gevechten proberen te ontwijken, iets wat voorheen onmogelijk was. Ook werd er een nieuw gevechtssysteem geïntroduceerd dat het standaard turn-based systeem (ATB) verplaatste. In FFXII beschik je deze keer over het “Active Dimension Battle”( ADB) gevechtssysteem. Dit systeem is nog steeds gebaseerd op het oude turn-based systeem. Elk party member zal bij zijn of haar beurt aanvallen. Hoewel je in de vorige delen steeds alle party leden zelf bestuurde, bestuur je in FFXII enkel de party leader. Maar dat is gelukkig geen probleem, want je kan nog steeds alle party leden commands geven, net zoals dat kon in de oudere Final Fantasy games. Hierdoor wordt het strategische element van de gevechten nog behouden, iets dat ik alleen maar kan toejuichen.

Om het je allemaal wat makkelijker te maken bevat de game het “Gambit” systeem. Gambits zijn macro’s die je aan personages kan toevoegen waardoor deze een actie uitvoeren die bij die macro passen. Hierdoor hoef je niet constant aan te duiden in de menu’s wie wat moet doen. Al is dat natuurlijk nog steeds perfect mogelijk, want je kan het gambit systeem ook uitschakelen. Via deze gambits kan je bijvoorbeeld instellen wanneer een party lid iemand moet healen. Zo kan je bijvoorbeeld aanduiden dat het personage moet healen wanneer hijzelf of een ally onder de 50 of 30% health zit. Erg handig dus! Naast healing kan je natuurlijk ook verdedigende of aanvallende gambits instellen. Denk bijvoorbeeld aan protect of shell, of bepaalde magie laten gebruiken in een situatie, het kan dus allemaal.

Final Fantasy XII The Zodiac Age bevat nu ook het Zodiac Job System. Deze is afkomstig uit de ‘international version’ van deze game, welke nooit eerder in Europa is verschenen. Wanneer je ee nvijand verslaat krijg je license points, die je kan investeren in jet license board. Via het license board kan je nieuwe aanvallen en mogelijkheden unlocken voor je personage. In de originele versie van FFXII had elk personage de beschikking over een identiek license board, waardoor iedereen infeite elke klasse en elke aanval en move kon leren. Dit is opgelost met het Zodiac Job Systeem. Elk personage kan nu twee jobs leren, waarbij elke job over zijn eigen license board beschikt met de aanvallen en mogelijkheden die bij deze klasse behoren.  Hierdoor is het niet langer mogelijk om met een personage alles te leren, hoewel dit klinkt als een beperking, is dit het helemaal niet. Door deze update moet je namelijk veel meer strategie gebruiken in het bepalen wie welke job leert, en welke jobs en personages je zal inzetten tijdens een gevecht. Dit is in mijn ogen dan ook een erg goede verbetering.

De wereld van Ivalice

Final Fantasy XII speelt zich af in de wereld van Ivalice. Deze wereld is geen onbekende voor gamers, want ook Final Fantasy Tactics en Vagrant Story spelen zich af in deze wereld. Ivalice is een futuristische fantasy wereld. Het heeft een beetje een Final Fantasy meets Star Wars vibe, iets dat ik persoonlijk best wel kan smaken. Hierdoor heeft de game dan ook een unieke, speciale en een zeer aangename sfeer. Je bent dan ook altijd wel benieuwd naar wat je nog zal gaan ontdekken in deze wereld. In FFXII volgen we protagonist Vaan, die samen met prinses Ashe van Dalmasca en andere bij de oorlog betrokken worden die momenteel woed in Ivalice. Dalmasca en het koninkrijk Nabradia zijn terechtgekomen in het kruisvuur van een oorlog tussen de twee grote empires, Rozarria en Archadia. Samen proberen ze dan ook om deze situatie op te lossen en Dalmasca te bevrijden. Ik ga niet al te veel onthullen over het verhaal, want ik wil de game niet verpesten voor nieuwkomers, gamers die de game destijds gespeeld hebben op Playstation 2 kennen het verhaal immers al.

De game kent een episch verhaal dat erg interessant gebracht wordt door middel van CGI cutscenes. Alle personages hebben zo hun eigen reden om mee te reizen. Zo hebben ze allen een unieke persoonlijkheid, welke sterk gebracht wordt door zeer goede voice actors. Ben je echter geen fan van de Engelstalige stemmen, dan kan je deze keer ook de Japanse stemmen kiezen. Dit is dan ook een aangename extra, want dit was niet mogelijk in de originele game. Hoewel de game een lang verhaal kent, zal deze niet snel gaan vervelen. De game zit boordevol leuke scenes en plot twists, waardoor het verhaal tot aan het einde blijft boeien. Hou er wel rekening mee dat het verhaal traag op gang komt, en de eerste drie uur saai kan aanvoelen. Geef het hier echter zeker niet op, want dan ga je een zeer sterke game mislopen.

Een geslaagde remaster

Final Fantasy XII The Zodiac Age is in mijn ogen een zeer geslaagde remaster, met voldoende vernieuwingen die interessant zijn voor fans die de game in 2007 reeds speelden. Op grafisch vlak is de game enorm verbeterd. Hoewel je nog kan zien dat je met een oudeg ame te maken hebt, worden alle beelden erg scherp en strak zonder kartels weergegeven. Alle modellen en textures worden in een veel hogere resolutie weergegeven, waardoor de game er ook veel beter uitziet dan het origineel. Hetzelfde geld voor de CGI cutscenes, ook deze zijn volledig in HD geremastered. Verder zijn ook verbeterde licht effecten en een verbeterde depth-of-field toegevoegd.

Ook het geluid is verbeterd, zo beschikt de game nu over True 7.1 channel surround sound en high definition stemmen voor de personages. Ook de soundtrack is volledig re-orchestrated, al kan je nog steeds ervoor kiezen om de oude soundtrack te horen tijdens de game.

Ook op gameplay vlak zijn er enkele welkome vernieuwingen. Het is nu mogelijk om de game aan hogere snelheid te spelen, namelijk op 2x en 4x speed. Hierdoor verlopen de gevechten veel sneller, en kan je ook sneller over de map voortbewegen. Hoewel ik hier zelf geen gebruik van maak, is het handig voor wie snel even wil gaan grinden, of voor wie het allemaal wat te traag vind gaan. Een andere vernieuwing is dat je nu naast de minimap, je ook de gewone map kan weergeven op je scherm, zonder naar het map menu te hoeven gaan. Het is natuurlijk wel nog gewoon mogelijk om de map te openen via het touchpad, maar nu kan je deze ook over je gameplay weergeven door op L3 te drukken. Erg handig dus om vlotjes verder te kunnen spelen, zonder steeds naar het map menu te hoeven gaan.

Trial Mode

Final Fantasy XII The Zodiac Age bevat nu ook een volledige nieuwe trial mode. Hierin kun je ontdekken hoe jouw personages gevorderd zijn door proberen door 100 stages te geraken. En dit terwijl elke stage steeds weer moeilijker is dan de vorige. Deze mode is een zeer interessante extra, want het is dan ook erg spannend om te kijken hoe ver je hier kan geraken. Handig is ook het feit dat alle items en license points die je hier verdient mee kan brengen naar de main game. Je zal trouwens ook zeer strategisch moeten spelen om de laatste stage te behalen. Deze mode brengt dan ook een zeer leuke extra uitdaging naast de main game, ik ben er alvast fan van.

Final Fantasy XII The Zodiac Age is een sterke remaster geworden. De game is 10 jaar na release nog zeer leuk om te beleven, en kan zich nog steeds meten met de moderne rpg’s van tegenwoordig. Dankzij de vernieuwingen is FFXII ook voor gamers die het origineel gebben gespeeld opnieuw een leuke belevenis. Ik kan de game dan ook aanraden voor zowel oude fans als nieuwkomers, dankzij het epische verhaal en de sterke gameplay.

Zelf heb ik ook erg genoten van deze game, destijds bij de originele release viel FFXII voor mij tegen vanwege het aangepaste gevechtssysteem. Nu moet ik echter mijn mening herzien, want ondertussen ben ik absoluut te vinden voor dit systeem. Vermoedelijk bleef ik destijds iets te hard de oude manier van spel aanhangen waardoor ik verblind was voor deze vernieuwingen. Ondertussen beschikken de meeste rpg’s over een soortgelijk actiesysteem, waardoor ik ondertussen hieraan gewent ben geraakt. Ik raad gamers die destijds hetzelfde gevoel hadden over FFXII dan ook aan om de game absoluut opnieuw een kans te geven, je zal niet teleurgesteld zijn!

• Episch verhaal
  • Audiovisueel sterk verbeterd
  • Verbeterd upgrade systeem