Final Fantasy VI Pixel Remaster

Final Fantasy VI Pixel Remaster
Final Fantasy VI Pixel Remaster

We zijn dan eindelijk aanbeland bij de laatste game in de Pixel Remaster reeks van Final Fantasy. Halverwege vorig jaar konden jullie al lezen hoe Final Fantasy I, II en III herwerkt werden en die niet veel later opgevolgd werden door Final Fantasy IV. Twee maanden later was het dan de beurt aan Final Fantasy V en daarna moesten we nog wat geduld uitoefenen. Tot eind vorige maand dan toch. Sinds 23 februari is mijn favoriete Final Fantasy, althans uit het 8- en 16-bit tijdperk, dan eindelijk in zijn Pixel Remaster vorm speelbaar. Sluit hij mooi aan bij de andere games en kan ik hem bekronen als de beste versie om te spelen? Let’s find out!

A world of Balance and Ruin

We beginnen het spel met een mooie introductie over hoe, jaren geleden, een verschrikkelijke oorlog woedde waarin magie een grote rol speelde. Jaren later wil het machtige Gestahl keizerrijk deze mysterieuze kracht in handen krijgen om zo hun macht verder uit te breiden over de wereld. Hiervoor sturen ze twee soldaten en een vrouw, die ze onder hun controle hebben, naar het stadje Narshe omdat er geruchten de ronde doen dat er een “Esper” opgegraven zou zijn. Deze wezens zouden namelijk magische krachten bezitten, dus waar beter te beginnen in de zoektocht naar magie dan bij zo een wezen? Wat een gemakkelijke missie had moeten zijn, veranderd echter al snel in een ramp nadat de jonge vrouw in contact komt met de Esper. De jonge vrouw, genaamd Terra en een van onze speelbare characters, ontwaakt iets later en wordt al vrij snel ingelijfd bij de Returners. Deze groep rebelleert tegen het keizerrijk en kan de magische krachten van Terra zeker en vast gebruiken. En zo start het verhaal van Terra om te achterhalen vanwaar haar mogelijkheid komt om magie te gebruiken, ontmoet ze een grote en kleurrijke cast aan characters die mee op avontuur gaan en zullen ze uiteindelijk het einde van de wereld moeten voorkomen. Ieder van de characters krijgt voldoende aandacht en voor ieder zijn er een hele hoop extra scènes te vinden, als ze in je team zitten althans. Zo krijgen we de dief, hoewel hij liever “treasure hunter” hoort, Locke al vrij snel in ons team gevolgd door Edgar, de koning van een dichtbijgelegen koninkrijk dat onder het zand kan reizen. Iets later ontdekken we ook nog de broer van de voorgenoemde koning, Sabin en stilaan voegen nog een hele hoop personages zich bij je in een episch avontuur om het keizerrijk op hun knieën te krijgen en de wereld te redden.

Deze Final Fantasy lijkt het minst te profiteren van de Pixel Remaster aanpassingen op grafisch vlak. Toch zijn er voldoende momenten waar je toch wel verbeteringen kan zien. In de originele intro zie je de soldaten en Terra wandelen in de sneeuw op weg naar Narshe, maar de achtergrond is pikzwart. Op zich was dit toen al een heel iconische scène, maar in deze versie zien we Narshe in de achtergrond steeds dichter bij komen. Zo zijn er nog wel momenten waar normaal zwarte achtergronden gebruikt werden, wegen limitaties van de oudere systemen, en nu vervangen zijn door beelden die de omgeving reflecteren. De grootste aanpassing zien we echter in de opera scène die zich afspeelt in de eerste helft van het spel. Ook de muziek heeft een hele herwerking genoten en klinkt echt fantastisch. Moest hier een LP van verschijnen, ik zou het zonder nadenken kopen en grijs draaien. Ik haal alweer de opera scène er bij, maar ook hier merk je het verschil met de nieuwe soundtrack en ingezongen lyrics echt wel tegenover het origineel.

Pixel Remaster’s finest

Net zoals voorgaande Final Fantasy-titels speelt ook deze game als een traditionele turn-based RPG. Je hebt aan de ene kant jouw team en aan de andere kant je vijanden. Vooraleer je een actie kan kiezen, loopt er een balkje vol om aan te geven hoe lang je nog dient te wachten. In tegenstelling tot andere games waar je characters bepaalde classes hebben of meer naar specifieke gebruiken neigen, zoals een fighter of magie gebruiker, kan je hier elk personage omvormen tot een efficiënte magiër. Toch eenmaal als je wat Espers hebt verzameld. Door een Esper te equipen op een character, je kan er maar één tegelijk hebben per persoon, kan je specifieke magische spreuken leren en, in geval van sommige Espers, genieten van extra bonussen als je in level stijgt. Ieder character heeft echter wel een unieke skill waardoor je toch voldoende diversiteit in je team kan steken en zo je favoriete team kan samenstellen. Pin je echter niet te gemakkelijk vast aan dezelfde characters, want geregeld zal je team opsplitsen en moet je kiezen welke characters je samen op pad stuurt. Mocht je wat characters verwaarloosd hebben en deze volledig underleveld zijn, dan kan het best wel even heel pittig worden.

Gelukkig zijn er in deze game heel wat quality of life improvements doorgevoerd waardoor het je wat aangenamer gemaakt wordt. Zoals we in de vorige games in de Pixel Remaster ook al zagen, kan je hier ook gebruik maken van de auto-battle functie om zo sneller te kunnen grinden. Ook de mini-map is hier beschikbaar, wat zeker in de dungeons welkom is, net als de bestiary. Verder is er gezorgd dat je diagonaal kan wandelen en altijd kan sprinten, ook al heb je de sprint shoes relic niet equiped staan op een character. Voor Sabin zijn unieke skill, Blitz, worden de inputs nu getoond op het scherm en kan je blijven proberen tot je deze juist hebt alvorens de aanval uit te voeren. Doodgaan in eender welk gebied is ook minder erg, aangezien een auto-save feature je progressie opslaat telkens je een scherm transitie geactiveerd hebt. Ten slotte, en in mijn ogen zeker wel de beste toevoeging, kan je nu in shops je hele team zien en niet enkel de vier characters die je op sleeptouw hebt. Je kan vanuit dit menu dan ook ineens zien welke equipment een verbetering is voor iedereen en ze ook equipen van hieruit waardoor een zwakker team toch nog, op vlak van wapenuitrusting, niet helemaal achterloopt op de situatie.

Pixel Remaster’s flaws

Helaas zijn niet enkel de positieve zaken van voorgaande Pixel Remasters hier waar, want ook hier ontbreken er enkele zaken die in de Gameboy Advance versie wél aanwezig waren. Ditmaal voelt het gelukkig iets minder als een groot verlies, aangezien de afwezige Espers, bazen, dungeons en wapens niet al te veel effect hebben op het spel en destijds al een beetje als een vreemde extra aanvoelden. Toch is het jammer dat ook hier weer content achtergelaten is. Ergens hoop ik, net zoals ik in vorige reviews al aanhaalde, dat deze zaken nog toegevoegd kunnen worden via (gratis) DLC. Of wie weet, als we eindelijk heel deze Pixel Remaster als collectie kunnen aanschaffen op consoles.

Om op mijn vraag te antwoorden in de intro: Ja, dit is absoluut de beste versie van Final Fantasy VI die je momenteel kan spelen. Op zich was de originele Final Fantasy VI al een fantastische game en heeft de Pixel Remaster weinig toegevoegd op visueel vlak, maar de herwerkte soundtrack en al de handige quality of life improvements zorgen er wel voor dat deze versie toch mijn voorkeur draagt.
Dit wil ook zeggen dat de volledige Pixel Remaster bundel compleet is, dus ik hoop echt dat Square Enix goed luistert naar de fans en deze collectie ook nog in zijn geheel naar de consoles zal brengen. En hopelijk kunnen ze voor al de games de ontbrekende zaken, die wel in de Gameboy Advance versie zaten, toevoegen.

• Fantastisch herwerkte soundtrack
  • Quality of life improvements
  • Herwerkte opera scène is prachtig gedaan