Final Fantasy V Pixel Remaster

Final Fantasy V Pixel Remaster
Final Fantasy V Pixel Remaster

Twee maanden geleden kon je mijn review voor de Pixel Remaster versie van Final Fantasy IV lezen en een hele tijd geleden ook die voor Final Fantasy I – III. Ditmaal zijn we aanbeland bij mijn, op één na, favoriete game uit de 8- en 16-bit games. Met Final Fantasy V zijn we bijna aan het einde gekomen van de Pixel Remasters, waarvan de meeste tot nu toe zeker en vast waardige versies van de klassieke Final Fantasy games zijn en soms zelfs de definitieve versie om ze te spelen. Geldt dit ook voor de vijfde telg in de reeks?

Another story of crystals

Hier gaan we weer, opnieuw is de wereld in gevaar omdat er iets mis is met de vier kristallen. Ons avontuur begint bij Bartz die samen met zijn Chocobo een rustig nomaden leventje leidt totdat er een meteoor uit de lucht valt. Al snel voegen Lenna en Galuf zich bij je nieuwe team terwijl je op weg gaat naar de tempel van het wind kristal, voornamelijk omdat Lenna op zoek is naar haar vader, de koning van Tycoon die in het openingsfilmpje op zijn Wind Drake vertrok naar het kristal. Niet veel later vervoegt de piraat “Faris” ook je team en probeer je de vier kristallen te redden als de nieuwe Warriors of Light. Oh, en natuurlijk zijn jullie nog steeds op zoek naar Lenna haar vader. Toch stopt het verhaal daar niet, want ook in deze game zit er een grote twist en zal je al snel zien dat de vier kristallen slechts een voorbode zijn van een veel duisterder plot die meerdere werelden aangaat.

Look at them Pixels

Grafisch gezien ziet ook deze Pixel Remaster er weer enorm knap uit en klinkt de geweldige soundtrack wederom fantastisch dankzij de herwerkte tracks. Alle sprites zijn opnieuw getekend door de originele tekenaar, Kazuoko Shibuya, die dankzij de hogere resolutie meer detail en uitdrukking heeft kunnen geven aan de personages zonder af te wijken van de originele visuele stijl die we destijds zagen. Nu ja, het is maar wat je destijds wil noemen. De game verscheen oorspronkelijk op de Super Famicom (Super Nintendo voor ons, Westerlingen) maar werd niet vertaald naar het Engels en kwam dus ook niet onze richting uit. De eerste keer dat we deze game konden ontdekken was ergens rond 1999, toen de game verscheen als onderdeel van de Final Fantasy Anthology PS1 uitgave naast Final Fantasy VI. Over die laatste gaan we het volgende keer nog uitgebreid hebben. Hoe dan ook, die port was niet bepaald een succes te noemen dankzij slechte vertalingen, lange laadtijden en andere technische kwaaltjes. In 2006 kregen we echter de GBA port, de versie waar ik mijn meeste playthroughs op heb gespeeld, die tot op heden de beste versie van het spel bood. Liefst zou ik de Steam/mobile port van 2013 niet vernoemen, het was de minst mooie versie en deed voor mij enorm afbreuk aan de game.

Welke versie je ook speelt, je merkt al snel dat de sprites heel wat emoties moesten kunnen uitbeelden om het indrukwekkende verhaal op een geloofwaardige manier neer te zetten. In deze versie krijg ik het gevoel dat er net wat meer expressie te bespeuren is bij de verschillende personages wat het verhaal eens zo aangenaam maakt om te volgen. Maar ook de omgevingen en zelfs de gebruikers interface zien er beter uit dan ooit. Verder zien we dezelfde quality-of-life improvements terugkomen uit de vorige games zoals de mogelijkheid om auto-battle te activeren, wat zeker handig was tijdens het grinden om mijn job-levels te verhogen en zo skills te leren. Een van de leukste toevoegingen zat verscholen in de wereld map, waar je nu per omgeving kan zien hoeveel kisten en verborgen items er zijn en hoeveel jij er van gevonden hebt.

Get a job!

Het jobsysteem uit Final Fantasy V blijft voor mij de beste uitvoering van de oudere games en zelfs een van de beste uitvoeringen uit de hele reeks. Van elk kristal dat je probeert te redden krijg je enkele jobs uit de stukken van het kristal, waardoor je gaandeweg genoeg kan wisselen tussen de verschillende jobs en zo je favorieten weet te vinden. Elke job kan je levelen, losstaand van het level van je personage, en je leert hierdoor bepaalde actieve en passieve skills die bij de job horen. Wanneer je verandert van job, kan je een tweede skill kiezen om te activeren uit de lijst van geleerde skills uit andere jobs. Zo had ik bijvoorbeeld een White Mage die toch serieus wat klappen kon uitdelen door de “Bare Handed” skill van de Monk class die mij toeliet om, wanneer mijn magiër geen wapen vasthad, een base stat verhoging van 50 te krijgen voor mijn ATTACK-stat. Hierdoor kan je dus heel uiteenlopende characters maken en je speelsessie perfect naar je voorkeur aanpassen.

Uiteraard heeft elke job ook zijn minpunten zodat je niet met een overpowered team door het spel kan gaan knallen. Naast de verschillen in stats kan je, afhankelijk van je job, ook enkel specifieke wapens en wapenuitrusting gebruiken. Soms zal je even strategisch moeten switchen om een bepaalde sterke baas te kunnen overwinnen, net omdat die bijvoorbeeld enkel zwak is tegen magie en je Warriors en andere fysieke classes met de grond gelijk maakt zonder dat jij een schrammetje hebt kunnen maken.

404 job not found

Net zoals bij de vorige Pixel Remasters missen we ook bij Final Fantasy V weer wat content die destijds te vinden was in de GBA-versie. Ditmaal ontbreken we maar liefst vier jobs, een volledige dungeon en bijhorende super boss. Deze boss was een ware uitdaging en vereiste toch wel dat je je jobs begreep en het ultieme team kon samenstellen. Nu goed, er zijn nog steeds de andere super bosses die wel nog in de game zitten, namelijk Omega en Shinryu, maar het ontbreken van content begint toch ergens een beetje tegen te vallen. De reden hiervoor is, wederom, dat ze vertrekken vanaf de Super Nintendo/Famicom versies voor de remasters. Hopelijk verschijnen al deze extra content op een later moment nog als (gratis) DLC om de ervaring compleet te maken voor iedereen.

Met de Pixel Remaster van Final Fantasy V zitten we, wat mij betreft althans, met de beste versie van het spel in onze handen. Visueel zien de sprites er fantastisch uit en de herwerkte soundtrack is er eentje om echt van te genieten, in al zijn verschillende vormen. Of het nu actievol is of net je emoties losweekt tijdens dramatische uiteenzettingen.

Verder bezit deze game wellicht wel de meest invloedrijke implementatie van het job systeem waarop veel andere games, zowel in de Final Fantasy reeks als daar buiten, zich op hebben gebaseerd. Of je nu de game voor de duizendste keer, zoals mij, wil verkennen of voor de eerste keer je dikke teen in de rijke Final Fantasy geschiedenis wil dippen, dan zit je zeker en vast goed bij deze game!

• Fantastisch job/class systeem
  • Herwerkte soundtrack klinkt uitstekend goed
  • Meeslepend verhaal met enkele leuke twists