Final Fantasy Pixel Remasters (I, II, III)

Ik vermoed dat er maar heel weinig mensen op deze aardbol zijn die nog nooit van Final Fantasy gehoord hebben. De reeks gaat immers al heel wat jaren mee en heeft al een hele hoop games, maar ook andere media zoals animatie reeksen en films afgeleverd. De meeste onder ons zullen ook wel vrijwel alle games uit de reeks al eens gespeeld hebben. Zelf ben ik daar geen uitzondering in, ik heb ondertussen zowat elke Final Fantasy game minstens 1 keer uitgespeeld. Recent verschenen de eerste Final Fantasy titels opnieuw op steam en mobile in een nieuw jasje, de Pixel Remaster versies. Zijn deze nu nog de moeite waard om te spelen? Ontdek het hier met mij.

Hoewel de Pixel Remaster reeks zal bestaan uit de eerste 6 Final Fantasy games, zijn momenteel enkel de eerste 3 beschikbaar. Deze review zal dus enkel deze eerste behandelen, maar we komen later zeker en vast nog terug op de overige games van zodra ze het daglicht aanschouwen.

Nostalgia overload

Dit is niet de eerste keer dat deze games een port of remaster zien. Denk maar aan de PS1, PSP of GBA versies om er enkele te noemen. Voor Final Fantasy III is het echter de eerste keer dat we de game in zijn “originele” versie zien in het Westen. Tot nu toe hadden we enkel de semi-3D versie op de Nintendo DS, dus het is wel interessant om de game eindelijk eens te spelen zoals deze destijds verscheen op de NES.

Deze games zijn, in hun core design, niet veranderd tegenover hun NES versies. Final Fantasy I is nog steeds een klassieke turn-based RPG met een vrij simpel verhaal en heel wat elementen die ondertussen een vaste waarde zijn geworden in de reeks. Deze elementen zijn uiteraard het belang van de kristallen die elk een representatie van een specifiek element zijn, het job systeem en daarnaast natuurlijk zaken zoals magie, items zoals tents en phoenix downs en nog zoveel meer.

Final Fantasy II is een beetje de vreemde eend in de bijt in de reeks, vanwege zijn andere aanpak in het level systeem. In de meeste RPG’s stijg je gewoonweg in level door voldoende XP te vergaren, waardoor je algemene stats mee verhogen. Hier stijg je echter enkel in afzonderlijke stats door bepaalde acties te doen. Om meer HP te hebben moet je meer schade oplopen of als je sterker wil zijn met “one handed swords” dan moet je veel vechten met dit type wapen. Het verhaal doet hier ook wat anders en brengt een klassiek verhaal over een kwaadaardig keizerrijk dat er alles aan doet om de wereld te veroveren. Tijdens dit verhaal krijgen we ook een uniek dialoog systeem, waar je keywords kan leren uit gesprekken en deze dan weer gebruiken om achter meer dialoog opties te openen.

Tenslotte hebben we nog Final Fantasy III, die dus voor de eerste keer in het Westen te spelen is in zijn NES glorie. Als we kijken naar gameplay, dan is deze absoluut de beste van de drie dankzij een verbeterd job systeem. We keren terug naar het eerder gekende verhaal over de vier “Warriors of Light”, ditmaal starten de vier met dezelfde “Onion Knight” job. Wanneer ze het eerste kristal, het wind kristal, vinden krijgen ze de krachten er van en hun eerste jobs om uit te kiezen. Van daaruit start hun avontuur om de balans van de wereld te herstellen.

Remasters

Als je de eerste twee games al eens gespeeld hebt op een meer recente remake zoals die op PSP of mobile, dan zijn er maar weinig verbeteringen te vinden. Er zijn nog wel wat tweaks gedaan om het spel wat uit te balanceren. Zo is er bijvoorbeeld een van de grinding plaatsen uit Final Fantasy I verwijderd, de Power Peninsula, waar je vrij vroeg een hele hoop experience kon vergaren als je je kaarten juist speelde. Final Fantasy II krijgt dan weer de toevoeging van balkjes die weergeven hoever bepaalde stats zitten vooraleer ze in level stijgen. Voor beide games is de moeilijkheidsgraad ook wat naar beneden getrokken, zeker tegenover de NES versie. Bij Final Fantasy III zijn de meeste tweaks uitgevoerd, hoewel de moeilijkheidsgraad hier nog best hoog ligt waardoor je steeds aan het zoeken bent achter de meest ideale setup van jobs voor bepaalde uitdagingen. Dat of een hele tijd grinden zodat je zonder veel moeite de vloer aanveegt met bepaalde bazen. Maar de belangrijkste aanpassing voor al deze games is de toevoeging van een Quicksave optie zodat je niet helemaal moet backtracken om je progressie veilig te stellen.

Dan nu hetgeen je waarschijnlijk deze review voor aan het lezen bent: wat met de graphics? Want ja, met een naam als Pixel Remaster verwacht je uiteraard een “pixel perfect” resultaat. Hoewel ik er eerst wat schrik voor had, moet ik wel zeggen dat ze met de visuele herwerking zo dicht mogelijk bij het origineel zijn gebleven… met wisselend succes. De personages, zowel vriend als vijand, zien er zeer goed uit en de toegevoegde achtergronden en andere assets zien er ook fantastisch uit. Ze voelen eerder 16-bit aan in plaats van de originele 8-bit versie. Er zijn ook extra animaties toegevoegd op verschillende momenten in het spel, voornamelijk de magie effecten zijn heel wat interessanter om naar te kijken. Een groot discussiepunt online is het gekozen lettertype, maar ik vond dat het eigenlijk best goed leesbaar was en allesbehalve storend of lelijk. Tenslotte is er nog de legendarische muziek van Nobuo Uematsu, ditmaal in een rearranged versie die enorm goed klinkt en zeker sterk staat naast de originele soundtracks.

De Final Fantasy Pixel Remasters zorgen voor een leuke visuele upgrade en heel wat gameplay aanpassingen, maar zijn deze zaken voldoende om deze versies de moeite waard te maken? Helaas voegen ze weinig extra toe en laten ze zelfs bepaalde content achterwege die we bijvoorbeeld wel bij de PSP, GBA en mobile versies zagen. Op zich spelen de games, ongeacht hun soms gedateerde mechanics, nog steeds erg vlot en helpen enkele quality of life improvements zoals auto-battle wel om spelers wat te helpen door minder tijd te moeten investeren in grinden.

Echter is het moeilijk om te bepalen of deze Remasters de moeite zijn voor jou. Als grote fan van de games ben ik wel te spreken over deze versies en verdienden ze zeker een volledige playthrough. Mocht deze collectie, liefst als complete pack van alle 6 games, op console uitkomen zou ik absoluut zeggen dat dit dé ideale manier is voor nieuwkomers, maar uiteraard ook voor fans van het eerste kwartier, om de games te ervaren in de meest optimale manier zonder terug te moeten vallen op oudere hardware. Ik kijk in ieder geval enorm uit naar de volgende 3 games in de reeks, waar enkele van mijn favorieten bij zitten!

• Fantastisch herwerkte soundtrack
  • Enkele quality of life improvements

• Weinig extra toevoegingen