Final Fantasy IV Pixel Remaster

Final Fantasy IV Pixel Remaster
Final Fantasy IV Pixel Remaster

Niet zo heel lang geleden heb ik een review geschreven over de Pixel Remaster versies van Final Fantasy I, II en III. Ik was al aangenaam verrast van die versies, dus ik moet eerlijk zijn dat ik toch ook nieuwsgierig was naar deze game. We zijn nog niet aan mijn favorieten van de 16-bit games, maar Final Fantasy IV staat toch wel hoog op mijn lijst van favoriete Final Fantasy games. Eens kijken of deze versie de originele game alle eer kan aandoen.

A dark night for a Dark Knight

We zijn eindelijk aangekomen bij de Super Nintendo games, met uiteraard Final Fantasy IV aan de kop. Voor de eerste keer treedt de serie uit de 8-bit schaduw en in het licht van de 16-bit graphics. Destijds zag het er al vrij goed uit, maar hier ziet het er fenomenaal uit. De sprites hebben, net zoals de vorige 3 games, een mooie make-over gekregen en zien er strakker uit dan ooit. Daarnaast zijn er ook mooie achtergronden toegevoegd aan de gevechten en zien skills en spreuken er flashy en dynamischer uit. Op vlak van muziek krijgen we weer een mooie herwerking van de soundtrack te horen en klinken de sound effects ook erg netjes.

Aan het verhaal is natuurlijk niet gesleuteld, en maar goed ook. Het overkoepelende verhaal begint alweer met de klassieke vier kristallen, die van wind, aarde, water en vuur, die de wereld in balans houden. Het verhaal begint in ieder geval al met de nodige dosis actie. Het koninkrijk van Baron stuurt hun elite luchtvloot, genaamd de Red Wings, er op uit om de nabijgelegen steden aan te vallen en de kristallen te stelen. Onze protagonist, Cecil, is een Dark Knight en de kapitein van de Red Wings. Hij staat echter niet achter deze wrede daden en confronteert zijn koning hiermee. Hierna wordt hij van zijn rank gestript en op een missie gestuurd waarmee de koning hoopt van hem af te zijn. Dit mislukt uiteraard, en Cecil begint aan zijn avontuur om de wereld te redden. Zijn pad gaat over land, zee, in de lucht en zelfs verder dan je zou vermoeden! Hij doet dit niet alleen, en al snel zullen heel wat kleurrijke personages je team vervoegen in dit toch wel diepgaand verhaal voor zijn tijd.

Remaster features

De gevechten spelen zich nog steeds af in turn-based gevechten die real-time afspelen en gebruik maken van het ATB (Active Time Battle) systeem dat een vaste waarde is geworden in de reeks. Lang nadenken over keuzes zit er dus niet echt in, want je vijanden blijven niet eeuwig wachten op jouw beslissingen. Ieder personage heeft zijn of haar eigen klasse, type wapens en uitrusting naast hun specifieke skillset of magische spreuken waardoor je steeds een gevarieerd team ter beschikking hebt. Wederom krijgt deze Pixel Remaster de leuke quality of life improvement waarmee je gevechten automatisch en aan een hogere snelheid kan laten verlopen. Hierbij neemt het spel wel je laatste acties over en voert deze opnieuw en opnieuw uit, behalve wanneer je magie gebruikt had en je MP op zou zijn. Dan gaat de game gewone aanvallen gebruiken in de plaats. Het systeem helpt in ieder geval bij het grinden, mocht je even nood hebben om wat geld of levels bijeen te sprokkelen.

Om even verder te gaan op de verbeteringen, ook de nieuwe minimaps voor de steden, kerkers en ook tijdens het ronddwalen op de overworld zijn aanwezig waardoor je gemakkelijker je weg kan vinden. Verder kan je overal waar je maar wil het spel opslaan met de quick save optie zodat je op eender welk moment kan stoppen of een pauze nemen, mocht dat nodig zijn. Wat me ook opgevallen was, is dat je ditmaal in 8 richtingen kan bewegen. Je kan dus nu ook diagonaal bewegen in deze game! Niet dat het veel extra toevoegt aan de game, maar het maakt navigeren wel een stukje aangenamer en minder stroef.

The missing links

Tot nu toe kon ik nog niet echt iets negatief aanhalen, maar hier ga ik een beetje in herhaling vallen met dezelfde minpunten in mijn vorige review. Namelijk dat de game best wat content mist die de GBA had, of de volledige extra game die de PSP zag in de “The After Years” opvolging van het verhaal. De GBA versie had een epische extra dungeon waar je op het einde tegen een alternatieve, veel sterkere, versie van de eindbaas kon vechten. Ook is de Developer’s kamer, die als easter egg in het spel zat (iets wat vaker in deze periode werd gedaan bij games), niet aanwezig. Ergens is het te begrijpen dat al deze zaken missen, want de Pixel Remasters zijn vertrokken van de NES en SNES versies van de games. Toch blijft het een beetje een gemis voor de oude knarren zoals mij die elke versie al een keertje gespeeld hebben en toch stiekem uit keken naar deze zaken.

Over het algemeen ben ik enorm tevreden over hoe deze Pixel Remaster voor Final Fantasy IV is uitgedraaid. Persoonlijk zou ik zover willen gaan dat het mijn favoriete versie van het spel is, als we even de extra content van de GBA en PSP versies buiten beschouwing laten. Op grafisch en muzikaal vlak is dit echt de beste versie die je momenteel kan vinden en het spel speelt nog steeds enorm vlot voor een oldskool RPG te zijn. Met een vlot verhaal dat een verrassend diep plot en heel wat wendingen heeft, zeker voor zijn tijd, blijf je ook de drive voelen om door te spelen en het einde te willen ontdekken.

Als je een nieuwkomer bent in de Final Fantasy reeks, is Final Fantasy IV Pixel Remaster een van de beste instappunten. Mocht de extra content er bij gezeten hebben, dan was dit voor mij ook ineens de meest perfecte versie van het spel! Het andere nieuws waar ik nog steeds op hoop, met elke nieuwe Pixel Remaster die het licht ziet, is de aankondiging dat we een mooie bundel mogen verwachten op consoles. Ik zou een gat in de lucht springen als ik al deze games weer met me mee zou kunnen nemen zoals vroeger op de GBA, maar ditmaal op de Nintendo Switch.

• Fantastisch herwerkte soundtrack
  • Enkele quality of life improvements
  • Nog steeds een pakkend en diepgaand verhaal