Preview: Final Fantasy: Crystal Chronicles Remastered

Release Datum:Genre:Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:

We moeten nog even geduld uitoefenen, maar over een kleine maand kunnen we aan de slag met de remaster van Final Fantasy Crystal Chronicles. Voor de wat jongere lezers gaat deze titel waarschijnlijk weinig betekenen, maar voor de lezers die rond mijn leeftijd hangen is het een terugkeer naar speciale momenten.

Different times

Final Fantasy: Crystal Chronicles zagen we in 2004 exclusief uitkomen voor de Nintendo Gamecube. Op zich al vrij wonderbaarlijk, want het was de eerste Final Fantasy sinds VI die we op een Nintendo console kregen. Nog unieker was het concept om niet alweer in je eentje op avontuur te gaan, maar dat je met tot 4 personen tegelijkertijd kon spelen. Natuurlijk was dit op 1 Gamecube vanuit de luie zetel want online gamen was, op consoles, nog niet zo groot als we dat vandaag kennen. Je kwam wel wat bedrogen uit als je dacht leukweg met 4 controllers samen te spelen, aangezien je enkel multipayer kon spelen door middel van een Game Boy Advance- of Game Boy Advance SP-toestel te koppelen aan je Gamecube met een link cable. Een dure grap dus als je met 4 personen tegelijk wil spelen. En toch… toch heb ik meerdere avonden samen met mijn zus en een kameraad met zulke setup genoten van dit spel. Nog een klein maandje geduld en dan kan dit dus opnieuw, zonder zotte setup deze keer!

Uiteraard mogen we meer improvement of life choices verwachten in deze remaster en zo krijgen we onder andere de volgende nieuwigheden:
– Samen online spelen met andere spelers, onafhankelijk van systeem dankzij cross-play.
– Grafische verbeteringen en Engelse voice acting.
– Een hoop nieuwe, uitdagendere, dungeons die je vrijspeelt na het hoofdverhaal. Deze zullen je skills pas écht grondig testen.
– Mimic mode om het uiterlijk van je personage naar eigen smaak aan te passen.
– De mini-map, die voorheen zichtbaar was op je GBA scherm, is nu altijd zichtbaar in de rechterbovenzijde van het scherm.

Not your average Final Fantasy

Zoals je al kan lezen werd er veel moeite gestoken in deze remaster, maar voor nieuwkomers is het misschien nog niet helemaal duidelijk wat dit spel juist is. In plaats van de meer traditionele Final Fantasy games, waar we altijd te maken kregen met een turn-based RPG, werd hier gekozen voor een action adventure aanpak. Deze keer volgen we een groep avonturiers, beter bekend als de Crystal Caravans, die op zoek zijn naar “Myrrh”. Dit is een vrij zeldzame vloeistof die nodig is om het kristal, dat de wereld beschermt van de dodelijke Miasma, te zuiveren en onderhouden.

Aan het begin van het avontuur kies je een personage uit een van de vier stammen. Elke stam heeft zo zijn eigen unieke sterktes en zwaktes. Om je avatar wat specialer te maken heb je de keuze om verschillende aspecten, zoals geslacht en stem, aan te passen. Onder deze vier stammen vallen de Clavats, welke de meest ideale characters zijn voor beginners door hun gebalanceerde stats. De lilties zijn de warriors uit dit spel en zijn dus veel sterker in aanvallen en verdedigen maar laten magie liever over aan andere stammen. Gelukkig zijn de Yukes er om die rol in te vullen, want zij zijn niet zo strijdvaardig en gebruiken liever magie. Tenslotte zijn er nog de Selkies, de snelste stam in deze wereld. Elk van deze stammen gebruikt ook hun eigen type van wapens en armor, iets waar je dus rekening mee moet houden als je samenspeelt. In plaats van een wapen te verkopen voor wat geld is het aan te raden één van je medespelers het wapen te laten nemen, zodat deze jou beter kan helpen.

Het spel speelt vanuit een isometrisch perspectief en is, zoals eerder vermeld, een action adventure game. Dit wil zeggen dat je acties dus realtime zijn. Je kan aanvallen met je wapen of gebruik maken van magie. Wat wel onmiddellijk zal opvallen, is de beker die steeds meegedragen moet worden. Deze werpt een beschermende cirkel op tegen de dodelijke Miasma. Je moet dus proberen constant binnen je “bubbel” te blijven. Ga je er toch uit, dan is het geen grote ramp en verlies je levenspunten zolang je niet terug in je cirkel gaat. Veel meer over het spel licht ik jullie met plezier toe in onze aankomende review, maar geloof me nu al als ik zeg dat dit zeker en vast een erg leuke co-op adventure game is.

Lite version

Misschien niet onbelangrijk, maar er verschijnt ook een “Lite” editie. Dit is een gratis versie waarmee je de eerste paar dungeons offline al eens kan proberen. Meer zelfs, als je online speelt met iemand die de volledige game bezit kan je zelfs tot 13 dungeons meespelen! Uiteraard kan je dus niet heel het spel ervaren, en al helemaal niet genieten van de meer uitdagende dungeons nadat het verhaal uitgespeeld is. Maar de lite editie is wel de ideale manier om deze game al eens uit te testen en te kijken of het je bevalt. En zoals we ondertussen gewoon zijn van dit concept, kan je perfect al je progressie meenemen naar de volledige game als je deze hebt aangekocht. Op die manier zijn al die uren, en vooral levels, niet verloren gegaan.

Je leest het al, deze remaster is er zeker eentje om naar uit te kijken. Ik ben overigens erg dankbaar dat meer games zich wagen aan het systeem van een lite versie waarmee je de game kan uittesten zonder dat je daarna nog eens door hetzelfde moet spelen als je het spel effectief koopt. Klinkt hetgeen je las in deze preview alvast interessant? Dan kan het zeker geen kwaad om mee uit te kijken naar onze review binnenkort en probeer het spel zeker zelf met de gratis lite versie vanaf 27 augustus! De systemen waarop je kan spelen zijn de Playstation 4, Nintendo Switch en zowel Android als iOS toestellen.