FIFA 22

FIFA 22
FIFA 22

Nu de stadions weer vollopen met supporters zou je haast vergeten dat er ook nog virtueel dat wereldberoemde spelletje op een groene grasmat kan gespeeld worden. Wie virtueel voetbal zegt, denkt automatisch aan FIFA. Voor het eerst sinds zeer lang kondigt EA nieuwigheden aan die toch wel de moeite zijn op papier. Maar hoe pakken deze beloften uit in de realiteit?

Geen hypermotion op last-gen

Helaas moet ik al meteen minder nieuws melden voor wie de nieuwste FIFA-telg in huis haalt voor zijn of haar last-gen console. Hypermotion, de techniek die wedstrijden, loopbewegingen en paslijnen realistischer zou maken is nergens te bespeuren. Maar toch merk je enkele kleine verschillen op. Zo is het aanroepen van een tweede verdediger nu wel iets beter. Deze probeert nu daadwerkelijk druk te zetten op de man in balbezit. Al is het nog verrevan zo goed als bv in FIFA  10…jawel toen was het beter.

Helaas is het nog vaak iets teveel een soort handbalvoetbal waarbij je tot aan de 16 van de tegenstander oprukt en blijft tikken of skillmoves blijft uithalen om er zo door te raken. En toch amuseerde ik me dit jaar toch weer een beetje meer dan voorgaande jaren. De hoofdreden… De nieuwe carrieremodus.

De start van mijn club…Deels toch.

Wat je wel kan spelen op je PS4 of Xbox One is de vernieuwde carrieremodus of beter gezegd de uitgebreide carrière. Je kan er nu voor kiezen om je eigen club te starten. In praktijk betekent dit dat je een eigen naam voor je club kiest, thuis- en uittenue en badge. Daarna kies je in welke competitie jouw ploeg start. Leuke twist is dat je zelf kan instellen hoeveel sterren je je team geeft. Ook het transferbudget is vrij te bepalen. Zo speel ik al jaren op legendarisch, maar heb ik eindelijk weer een uitdaging in deze modus door mijn ploeg vrij zwak te maken en mezelf ook niet meer dan 10 miljoen transferbudget toe te kennen.

Arcade Volta

FIFA wordt de laatste jaren zeker vaak verweten om te arcade te zijn. In de Volta modus steken ze dit absoluut niet onder stoelen of banken. Integendeel… Ze voegen echt letterlijk een reeks arcadegames toe. Hierin neem je het op tegen drie andere spelers en doorloop je enkele willekeurige arcade minigames om de uiteindelijke winnaar te bepalen. Veel van de spelletjes speel je alleen maar soms moet je ook samenwerken met een van je tegenstanders. Vermits je alletwee zoveel mogelijk punten wil scoren werkt dit wonderwel. Dit in tegenstelling tot online Volta wedstrijdjes waar iedereen vaak voor eigen succes en egostreling gaat door zoveel mogelijk truckjes te showen zonder enige vorm van teamwork. Heel irritant. Dit jaar zit er ook geen storymodus in Volta.

De nieuwe Messi of Ronaldo

Waar je wel nog aan een individuele roem en faam kan werken is de spelerscarriere. Hierin start je vaak op de bank en moet aan je trainer bewijzen dat je het waard bent om vast in het elftal te belanden. Helaas is de moeilijkheidsgraad waarop je deze modus speelt cruciaal voor je voortgang. Aan de start van je carrière krijg je slechts enkele speelminuten maar verwacht de coach heel wat van je. En op tien minuten op legendarisch een doelpunt maken, een assist geven en een algemene beoordeling van minimaal 7 scoren is niet te doen. Je mag al blij zijn als je enkele keren de bal aanraakt. Om die reden is je coach zeker aan het begin veel te streng voor je en geregeld ontevreden. Niet realistisch. Want ook al scoor je een late winnende treffer dan nog kan het zijn dat je wedstrijdbeoordelinglol onder de 7 blijft. Beetje frustrerend.

FUT EN PRO TEAM

Dan is er uiteraard nog de meest gespeelde modus van allemaal… Ultimate Team. EA’s goudhaantje. Wat ooit begon als een modus waar je echt nog moeite moest doen om dat ultieme kaartje te bemachtigen en goed te spelen is wat mij betreft afgezwakt tot arcadevoetbal met eindscores van 7-2, 9-1, 6-3 en waarbij echte skills vaak volledig ondergesneeuwd geraakt zijn. Zo hebben in de helft van het seizoen een aantal wereldvedetten al wel een groen, blauw, zwart of welke kleur kaartje dan ook. Zo hoopt EA natuurlijk dat je er geld tegenaan gooit om jouw ultieme team sneller te hebben dan de anderen. Heel frustrerend en zinloos als je met je kersvers elftal met enkele bronzen spelers al meteen uitkomt tegen een topploeg met spelers als Pele, Cruyff enz.

Dan maak ik liever met vrienden een Pro Club. Daar heb je tenminste toch een idee dat je samen naar iets toewerkt.  Grootste wijzigingen zijn het perksystem. Dit zijn extra boost die je kan vrijspelen voor je pro. Zo zijn er maximaal 26perks te verdienen waarvan je er tijdens wedstrijden drie kan kiezen.  Ook de dames onder jullie kunnen nu als hun virtuele alter ego de grasmat betreden. Het is een beetje een raar beeld zo gemengd voetbal maar anno 2021 onvermijdbaar. Uiteraard wel leuk dat dames niet langer als man moeten spelen en aan de speldynamiek verandert het niets.

FIFA 22 is zoals we al bijna gewoon geworden zijn niet helemaal waar we stiekem van gedroomd hebben. Nog lang niet zelfs. Toch kon de vernieuwde carrieremodus me zeker bekoren en kan het voor heel wat begenadigde spelers een nieuwe uitdaging zijn. Zeker als je FIFA vooral of vaak offline speelt. Online wedstrijden worden hoe langer hoe meer arcade wedstrijden die eindigen in monsterscores. In seizoenen gaat het nog wel maar ultimate team is helemaal een doelpuntenfestijn geworden waar skill niet altijd de overwinning betekent.

Die arcadelijn wordt overigens nog verder doorgetrokken in Volta die er dit jaar met de arcade minigames, die overigens best leuk zijn voor even, nog een schepje bovenop doet.  Dan vind ik, als je de vrienden of mensen er voor kan vinden, Pro Clubs nog steeds de leukste online modus wat FIFA betreft.  De dames onder jullie zullen zeker waarderen dat ze eindelijk als een virtuele versie van zichzelf een potje kunnen meevoetballen.  Met de hernieuwde Pro Evolution Soccer lijkt FIFA toch met de kroon te gaan lopen. Maar helaas ligt dat nog net iets teveel aan hun concurrentie zelve.  De wijzigingen die er hier en daar wel zijn dragen dan toch wel bij aan deze nieuwe FIFA-game.

• Eigen club in carrièremodus
  • Pro Clubs blijft leuk
  • FUT if you love it