Als een bijna 20 jaar oude franchise wordt alles aan het ontwerp van World of Warcraft tot in het kleinste detail uitgewerkt – om ervoor te zorgen dat spelers, wier verwachtingen en plezier in het spel voorop staan, niet worden teleurgesteld.
Het team werkt onvermoeibaar om ervoor te zorgen dat wat in de wereld wordt gecreëerd, doelgericht is en past in de context van de bredere overlevering. Dit is te zien aan het art design en de illustraties van de personages, wereldbewoners en de wereld zelf. Bij het maken van nieuwe uitbreidingen worden vele iteraties doorlopen om de fanbase het hoogste kwaliteitsniveau te kunnen bieden.
Nu de 10.1 patch in volle gang is, kunnen we om dit te vieren enkele inzichten van de experts van het WoW Dragonflight ontwikkelingsteam bekijken en dieper ingaan op wat er allemaal komt kijken bij het maken van de nieuwe 10.1 updates.
Dragonriding
Als eerste is er Dragonriding – de geheel nieuwe vliegvaardigheid waarnaar het spel is vernoemd. Deze kreeg een overweldigende positieve reactie van de gemeenschap en sommigen vroegen zelfs om deze vaardigheid in alle zones. Daarom zullen we in mei in de Embers of Neltharion update zes nieuwe Glyphs en twee nieuwe Dragonriding eigenschappen toevoegen. Dit zal spelers hopelijk in staat stellen om de geheel nieuwe bewegingsvaardigheid nog verder te ervaren!
In termen van ontwerpplanning, voordat we kijken naar details voor andere ontwerpelementen, is het doel voor nieuwe continenten en zones dat ze prachtige landschappen zijn voor spelers om te doorkruisen – vooral als dat op snelheid gebeurt op een Draak! Tijdens het testen zullen ontwerpers elkaar altijd vragen stellen – “Hoe voelt het om te verkennen? Is het spannend? Is het vol leven? Worden spelers enthousiast over de nieuwe uitbreiding? Hoe bereiken we dit?” – en nog veel meer.
Daarom zijn er in deze nieuwe patch nieuwe eigenschappen, glyphs en rassen die beschikbaar komen als spelers met hun draak door Zaralek Cavern rijden. Bovendien is er besloten om een Dragonriding mount toe te voegen – de Winding Slitherdrake – die spelers samen met zijn aanpassingen kunnen verdienen tijdens hun reis. Al deze nieuwe Dragonriding-content bewijst dat het ontwikkelingsteam zich inzet voor de implementatie en promotie van een onlangs geliefde functie.
De Zaralek Cavern – Biomes
De kern van de 10.1 update is de nieuwe zone, de Zaralak Cavern. Dit is een enorme nieuwe ondergrondse zone die spelers kunnen verkennen (onder de Dragon Isles). Het bevat nieuwe bondgenoten (facties) om renown te verdienen met quests, vijanden en nog veel meer.
De Zaralek Cavern is door het team ontworpen om heel groots aan te voelen en veel openingen te hebben, maar ook om plekken te hebben waar spelers in kunnen duiken en wat krappe bochten kunnen nemen en laag bij de grond kunnen komen.
Daarom zijn er drie verschillende biomen/zones waar spelers doorheen kunnen reizen terwijl ze aan het dragonriding zijn. De kristalachtige grotten met verheven formaties van stalagmieten en stalactieten, zwavelpoelen die dienen als stortplaats voor Neltharions mislukte experimenten, en verwrongen spitsen van vulkanische lavastromen die de Djaradin Elders hun thuis noemen.
Bij de planning proberen WoW-ontwikkelaars altijd dingen samen te voegen die aanvoelen alsof ze elkaar aanvullen. Deze kenmerken en biomen accentueren de thema’s van de Embers of Neltharion, en stimuleren het verhaal dat Blizzard in WoW wil verkennen. Dus toen het team besloot de geheimen van Neltharion in deze ondergrondse ruimte na te jagen, bespraken ze het soort dingen dat ze de spelers wilden bieden en hen op natuurlijke wijze wilden laten tegenkomen. De hoeksteen daarvan is de ruimte waar spelers doorheen werken. Met de biomen vond het team echt dat dit de ruimte en de geschiedenis van Neltharion aanvulde.
Ontmoet je nieuwe bondgenoot – De Niffen
Het WoW-ontwikkelteam is erg enthousiast over de Niffen. Maar eerst, wat zijn ze en hoe zijn ze gemaakt? Zoals Catarina Pulli, Visual Development Artist, beschrijft: “De Niffen zijn een groep ingenieuze kleine molmensen die onder de grond leven. Het zijn molachtige wezens die hun neus gebruiken om door de gloednieuwe Zaralek Cavern te navigeren. Omdat ze slecht zien, hebben de Niffen altijd op hun andere zintuigen vertrouwd om in hun omgeving te gedijen.”
Catarina hielp ons te begrijpen dat de Niffen zich ingraven en hun gezichtsvermogen niet erg goed is, dus verwijzen ze cultureel naar dingen door hoe ze ruiken. Hun hele samenleving is opgebouwd rond geursporen en de geur van thuis.
Iedereen houdt van een harige vriend, schattig of niet, en bondgenoten worden altijd gewaardeerd in een spelwereld. Deze schattige wezens werden gecreëerd om iets unieks te brengen aan de WoW-wereld, maar ook uniek in de aard van het wezen – het hele wereldbeeld van de Niffen is gebaseerd op geur.
Bij het ontwerpen van de Niffen zei Kenny McBride – Lead Character Outsource Supervisor – ‘We wilden een vriendelijke en neutrale wezenscultuur creëren. Het was leuk om verschillende kenmerken zoals klauwen, neuzen en tanden te onderzoeken voor hun unieke molachtige uiterlijk’.
Als je meer wilt weten over de Dragonflight, kijk dan op de World of Warcraft website, of volg voor real-time updates de officiële Twitter.