Fast & Furious Crossroads

Fast & Furious Crossroads
Fast & Furious Crossroads

Fans wachten al jaren op een goede game uit deze bekende film-franchise. Tot nu toe zijn de voorgaande probeersels met een enkeling als uitzondering  nooit goed ontvangen geweest. Zoals de meeste gamers wel weten, is dit iets wat helaas vaak voorkomt. Het lijkt wel alsof er een vloek is op games gebaseerd op films. Of dit ook het geval is met Fast & Furious Crossroads hebben we voor jullie even uitgezocht.

De game zet de lijn verder die gezet is door de films. Het verhaal van de game is dan ook van een soortgelijke opzet en komt bijna net hetzelfde over als de films, behalve dan dat jij de actie zelf moet uitvoeren.  Naast de nieuwe hoofdpersonages kom je ook oude bekenden tegen zoals Dom, Letty en Roman.

In het verhaal neem je het op tegen een legendarische bende die oorspronkelijk de technieken om trucks te overvallen heeft geïntroduceerd. – Denk maar aan de films, waarin dit ook aan bod komt, dan weet je wat ik bedoel. – Dit gegeven leent zich dan ook perfect voor een verhaal in de wereld van Fast & Furious. Dit gecombineerd met dikke snelle auto’s en het plaatje klopt volledig. Helaas, is dit meteen ook het enige positieve dat ik kan melden over deze game. De vloek van film-games heeft helaas ook hier toegeslagen.

Perte totale

Het idee achter de gameplay van deze game is op zich best goed. Je rijdt verscheidene missies uit, waarin je moet zien te ontsnappen aan de politie, moet gaan racen, of een truck moet zien te onderscheppen en vervolgens te kapen. Af en toe zal je ook ongezien een andere wagen moeten volgen om zoiets te weten te komen voor het verhaal. Het is vrij basic allemaal, maar het past perfect bij wat je in de films ziet. Helaas laat de afwerking enorm te wensen over.

De game is natuurlijk niet bepaald realistisch, dat zijn de films namelijk ook niet.  De arcade aanpak past dan ook perfect bij deze game. Jammer genoeg heeft men de besturing wel niet op punt gekregen. Je auto is amper op de baan te houden,  je vliegt van links naar rechts en je kunt amper wat ontwijken of een fatsoenlijke bocht nemen. In alle eerlijkheid kan ik me niet herinneren dat ik ooit zulk een slechte besturing heb meegemaakt in een game.

Persoonlijk vind ik dit enorm vreemd, zeker gezien de ontwikkelaar van dienst; Slightly Mad Studios is. Een studio die bekend is van racing hits als de Project Cars-reeks en Need for Speed Shift 1 & 2.  Ik snap absoluut niet dat Slightly Mad Studios de game in deze staat heeft durven laten bij de ontwikkeling. Zeker gezien ze zeer goede sim racers kunnen ontwikkelen. Een arcade besturing zou dus kinderspel moeten zijn voor een studio met deze achtergrond. Het lijkt wel alsof een stagiair de besturing heeft mogen ontwikkelen, en dat ze vergeten zijn deze na te kijken. Onbegrijpelijk!  Hopelijk is dit geen voorbode voor Project Cars 3, welke binnenkort ook verschijnt van hun hand.

Dit is erg jammer want de game heeft een opzet en idee dat, – mits een goede uitvoering – zeer vermakelijk had kunnen zijn. De game voelt een beetje aan als een mix tussen Need for Speed en Burnout. Je moet racen met dikke wagens, en tegenstanders van de baan beuken om zo een takedown te bekomen.  Dus zoals je kan lezen,  het idee erachter is zo slecht nog niet.  Zonde dus dat Slightly Mad Studios  zo de bocht uitvliegt.

Vin Diesel uit den Aldi

Net zoals over de erbarmelijke gameplay, ben ik ook niet te spreken over de graphics. Ook hier is geen tijd en moeite in gestoken. De game oogt als een game die ergens tussen de PlayStation 2 en PS3 generatie inzit. Ongezien voor een game met een naam en studio als deze achter zich.  De auto’s zien er gelukkig nog semi-goed uit, maar de omgeving en personages zijn zeer lelijk en bijna retro weergegeven. De personages zien eruit alsof ze al twee weken geleden overleden zijn maar het nog niet zelf beseffen. Zo levendig komen deze over. Zelfs de bekende castleden zijn bijna niet herkenbaar. Het lijkt wel alsof ze een namaak Vin Diesel modelletje uit den Aldi zijn gaan halen. Vermoedelijk stond er iets als Vin Petrol op de verpakking en moest men het daar maar mee doen.

Niet alleen zien ze er doods uit, ook het stemmen werk laat enorm te wensen over. Bijna alle personages klinken alsof ze onder dwang van een pistool tegen hun hoofd hun teksten hebben voorgelezen. Zelden heb ik zo een onenthousiast stemmen werk gehoord. Het is zelfs enkel door dat één van mijn vrienden dit melde en na wat opzoekwerk ik doorhad dat de stemmen ingesproken zijn door de echte acteurs, dus degelijk door Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson en co. Helaas is het met de rest van het geluid ook zo gesteld. Het slippen van de banden tijdens driften klinkt afgrijselijk en absoluut niet realistisch, het klinkt eerder alsof er een gefrustreerde kater met haar nagels over een schoolbord krast. Gelukkig klinken de auto’s nog enigszins aanvaardbaar.

De game is gewoon op alle vlakken technisch niet in orde. Zo gebeurde het best vaak dat ik aan het rijden ben en plots uit het niets “floep” ergens anders sta, gevolgd door een WTF-moment van, hoe de fuck ben ik hier terechtgekomen.  De vreemdste was wanneer ik een bocht wou gaan nemen, en een halve seconde later al reeds afgedraaid was en in die straat terechtgekomen was zonder ik al een input had gedaan. Het is alsof de game niet geduldig genoeg is en je almaar wat verder in de missie zet. Tenslotte gooide de game mij nog een laatste dikke middenvinger in mijn gezicht door af en toe na een laadscherm gewoon op een zwart scherm te blijven hangen. Gelukkig was de game er net voor gesaved, dat was dan weer wel in orde. Verder kon ook de ai zelf niet rijden want constant gebeurde er vreemde ongevallen of kon de game zelf zijn wagens niet op de baan houden. Zelden een game zo slecht zien presteren op dit vlak. Hieronder kun je een voorbeeld zien in een filmpje dat ik speciaal – en uit frustratie – voor deze review heb gemaakt…

Fast & Furious Crossroads is een gedrocht van een game geworden. Het enige positieve dat ik hier kan melden, is dat er nog een best vermakelijk verhaal inzit en dit met de originele acteurs uit de film. Helaas is het ook daarmee gezegd. De game laat op alle andere vlakken alle steken vallen. De game is technisch gezien zeer ondermaats. Niets werkt naar behoren, de game is alles behalve stabiel, en de besturing is zo brak dat het lijkt alsof iedereen nog nooit van een auto heeft gehoord en deze voor het eerst probeert te besturen.  De game slaat er dan ook  wonderbaarlijk in om zelfs de speler dit gevoel te geven. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Dit betekend dus helaas dat ook Fast & Furious Crossroads last heeft van de vloek der slechte film games. Jammer, want het concept heeft zeker potentie.  Fast & Furious fans zullen dus helaas op hun honger moeten blijven zitten. Een goede Fast & Furious game zit er tot nu toe dus niet in. Het enige wat een beetje in de buurt komt, is de Fast & Furious Spin off van Forza Horizon 2 op Xbox. Deze liet zien hoe het wel moet. Als deze game ook maar een klein beetje in diens buurt was gekomen had men hier goud in handen. Helaas is door de staat van deze game, Fast & Furious Crossroads ook niet geschikt voor de fans. Het is net alsof de ontwikkelaar even snel de fans lokt om vervolgens snel en onverwacht in hun gezicht te spuwen en snel weg te rennen.  Tenslotte kan ik iedereen nog één tip geven. Blijf ver weg van dit wanproduct!

• Verhaal dat perfect past bij de films

• Besturing van de wagens
  • Lijkt op een oude game uit het PS2/PS3 tijdperk