Far Cry 6

Far Cry 6
Far Cry 6

Far Cry draait ondertussen alweer een tijdje mee in het gaming landschap. De serie weet telkens nieuwe interessante locaties en antagonisten te bieden.  In het verleden hebben we al enkele tropische eilanden mogen bezoeken en ook Africa hebben we onveilig mogen maken. Het Himalaya-gebied hebben we bezocht en tenslotte hebben we de Amerikaanse staat Montana onveilig gemaakt in het vorige deel. Tijd dus om ons gezicht te laten zien in een nieuwe locatie. Deze keer is het de beurt aan het fictieve land en eilandenstaat Yara, welke losjes gebaseerd is op Cuba.

Yara

De setting van Far Cry 6 is wat mij betreft helemaal geslaagd.  In het verleden heb ikzelf Cuba al in het echt bezocht, waardoor de sfeer en feel van Yara mij heel bekend voor kwam. Net als Cuba is Yara een prachtig eiland met zeer mooie natuur en locaties. Wat mij meteen opviel was hoe levendig de wereld van Far Cry 6 aanvoelt. Bomen bewegen mooi in de wind. Kleine en grote dieren zie je allemaal hun eigen ding doen, terwijl je in de verte ook mensen praatjes ziet maken met elkaar en je het verkeer in de verte hoort en ziet passeren. Je waant je hierdoor meteen op een echte locatie die heel natuurlijk aanvoelt.

Echter is Yara niet zo paradijselijk zoals deze oogt. Het Caribische eiland is al een goede 50 jaar geïsoleerd van de rest van de wereld, en wordt geleid door een meedogenloze dictator en zelfbenoemd leider,  El Presidente, Antón Castillo. Deze wordt trouwens meesterlijk gespeeld door Giancarlo Esposito, bekend van zijn rollen in Breaking Bad, Better Call Saul en The Mandalorian.  Als speler zal je de game beleven door de ogen van Dani Rojas. Wanneer je de game begint mag je meteen de keuze maken of je met een mannelijke of vrouwelijke versie van Dani speelt.  Ikzelf koos voor de vrouwelijke versie, omdat we in het verleden Far Cry enkel met mannelijke helden hebben kunnen beleven. Voor mij voelde dit aan als een aangename afwisseling, en in alle eerlijkheid vind ik dit personage op één of andere manier beter passen in het verhaal.

Viva Libertad

Dani heeft haar jonge jaren gespendeerd onder dit regime, waardoor ze in het leger opgenomen is geweest en hier van een opleiding tot soldaat heeft genoten.  Echter heeft ze net zoals vele van haar landgenoten genoeg van het harde leven dat is veroorzaakt door de harde hand van Castillo, en probeert ze tijdens schermutselingen met het leger het eiland te ontsnappen en een beter leven te starten in de Verenigde Staten.

Ze vertrekt op een schip met andere vluchtelingen, wat helaas grandioos misloopt. Het schip wordt onderschept, tot zinken gebracht en Dani spoelt helaas terug aan op Yara, waar ze onderdak vind bij een guerrilla leider, en zich hierdoor aansluit bij de revolutie. Hier ontmoet ze talrijke kleurrijke personages, die stuk voor stuk goed neerzet worden in het verhaal. Ze voelen deze keer niet zozeer aan als karikaturen, maar wel als echte natuurlijke personen met elk hun goede en slechte kwaliteiten. Ze passen allen zeer goed in het verhaal, en krijgen elk wel hun eigen moment om in de game in de spotlight te staan. Net zoals Dani, zijn ze allemaal erg passioneel begaan met Yara, en willen ze hun land bevrijden van El Presidente. Dit terwijl ze goed beseffen dat er meer nodig is dan enkel hem uit te schakelen om de problemen in hun land op te lossen. Hierdoor voelt het verhaal ondanks de luchtigere, en soms over the top, momenten heel realistisch aan.

Natuurlijk komt er meer bij kijken dan de korte beschrijving die ik hier geef over ons hoofdpersonage en het verhaal van de game. Maar dit om spoilers te vermijden. De game kent namelijk een zeer sterk verhaal dat doordrenkt is van zowel serieuze politieke momenten als luchtige humoristische situaties. De balans tussen deze zit voor mij net goed, want hoewel de game serieuze thema’s behandeld, neemt deze zich niet altijd te serieus.

Walk, Sneak, Shoot and repeat

Far Cry 6 volgt op gebied van gameplay dezelfde lijn die zijn voorgangers reeds gezet hebben, met enkele merkbare verbeteringen. Het speelt allemaal net iets vlotter, de wapens hanteren erg fijn en ook ergens op klimmen gaat vlot zonder een knopje te moeten indrukken. Far Cry 6 levert dezelfde soort open wereld chaos waar de serie bekend om staat. De game voelt hierdoor vertrouwd aan. Nog steeds beweeg je je voort door een open wereld terwijl je je verplaatst met verscheidene voertuigen. Deze keer kan je naast gemotoriseerde voertuigen ook gebruik maken van paarden, waarmee je snel in gebieden kunt raken waar je niet naartoe kunt rijden met een wagen.

In dit deel is trouwens niet elk gebied constant bezet door de tegenpartij. Deze keer heb je gebieden zoals een militaire basis of een bewaakt gebouw waar je niet mag komen, en dus niet opgemerkt mag worden tenzij je aangevallen wil worden of zelf het gevecht wil aangaan. Wel zijn er op de straten verschillende checkpoints te vinden om de bevolking te controleren. Zodra je dus wat beruchter wordt als guerrilla strijder zal je hier dus meteen herkend worden en proberen de bewakers je zo snel mogelijk uit te schakelen. Door deze checkpoints uit te schakelen zal je gaandeweg meer bewegingsvrijheid voor jezelf creëren.

Naast de verhalende missies die je aangaat zijn er natuurlijk nog side-missies en activiteiten om uit te voeren.  Naarmate je meer missies  activiteiten uitvoert, zal je Heat-level beginnen te stijgen. Dit betekent dat het leger actief naar je zal gaan zoeken. Hoe hoger dit level, hoe zwaarder het materiaal zal zijn dat men gaat gebruiken om je op te sporen en uit te schakelen. Er zullen bekwamere vijanden naar je op zoek gaan, er zal meer versterking beschikbaar zijn voor het leger tijdens gevechten, waarin deze zelfs hulp zullen krijgen van gepantserde voertuigen, tanks en zelfs air support.

Verder verlopen de gevechten nog steeds zoals je dit gewend bent. Je kan al schietend te werk gaan, of je kan gaan rondsluipen en de vijanden één voor één onopgemerkt uitschakelen met bijvoorbeeld je machete of gedempte wapens. Vooral het gebruik van je machete levert enkele enorme brute kill animaties op. Het voelt hierdoor heerlijk aan om zo stiekem de vijandelijke rangen uit te dunnen tijdens een missie. Net als voordien kan je de lijken die je achterlaat gaan verstoppen zodat de vijand deze niet vind, want, ontdekken ze enkele doden onder hun kompanen, dan zullen ze zo snel mogelijk alarm slaan.

The Right tool for the right job

De gevechten voelen natuurlijker en tactischer aan dan in eerdere Far Cry-games. Er is deze keer een grotere verscheidenheid aan vijanden. Naast de gekende sluipschutters en gepantserde vijanden en soldaten met zware wapens zijn er deze keer ook vijandelijke medics die gewonde vijanden weer kunnen oplappen en zijn er vijanden die gifgas in jouw richting proberen te spuiten om je snel neer te krijgen. Hierdoor voelen de gevechten minder snel eentonig aan dan in vorige games, en dien je verschillende tactieken te hanteren.

Net zoals in Far Cry 5 en New Dawn kan je je wapens aanpassen. Je kan hier andere scopes op plaatsen of silencers erop monteren.  Een nieuwigheid hier is dat je nu ook het soort kogels dat je wapen gebruikt kan kiezen. Bepaalde soorten kogels zullen effectiever zijn tegen bepaalde vijanden, hier komt dus opnieuw het meer tactische aspect van deze game naar boven. Een vijand kan je natuurlijk nog steeds met een raak schot in het hoofd doden, al zullen sommigen helmen hebben opstaan waardoor je meer schoten op het hoofd zal moeten lossen, tenzij je armor penetrating kogels in je wapen hebt zitten, dan hoef je slechts 1 schot te lossen (als je goed mikt natuurlijk).

Nog een nieuwigheid zijn de resolver wapens en de Supremos. Supremo’s zijn speciale vaardigheden die je op je rug hangt. Gaandeweg unlock je verschillende supremos. Denk zo bijvoorbeeld, maar aan een EMP burst, of een raket salvo dat je vanop je rug afvuurt. Het oogt spectaculair, het voelt spectaculair en het is spectaculair. Het is een beetje over the top, en niet meteen erg realistisch. Maar het is een leuke en welkome vernieuwing die de gevechten erg spectaculair kunnen maken. Om deze niet te overpowered te maken kan je deze natuurlijk niet constant gebruiken. Je hebt een metertje dat zich oplaad door vijandelijke soldaten te doden. Wanneer je er genoeg hebt gedood kan je je supremo gebruiken.

De Resolver-wapens dien je te unlocken door verarmd uranium te zoeken, wat je vervolgens weer gebruikt om deze wapens te maken. Verarmd uranium is een van de zeldzaamste grondstoffen in de game dus kies goed welke wapens je ermee wil maken. Je kan er onder andere een kruisboog mee maken, een vlammenwerper of zelfs een spijkerpistool mee bouwen. Deze wapens zijn telkens erg krachtig en spectaculair in gebruik. Maar gezien de grondstoffen om deze te maken erg zeldzaam zijn zal je goed moeten overwegen welke wapens passen bij je speelstijl. Net zoals in Far Cry 5 beschik je in deze game over companions die je helpen tijdens je gevechten en missies. Mijn favoriet was Guapo, een  krokodil die vijanden oppeuzelt terwijl jij deze vol gaatjes schiet met je wapens. Een andere leuke companion is Chorizo wat een schattige rolstoel-gebonden teckel is, en meteen ook een beetje de mascotte is van deze game. Er zijn er uiteraard nog enkele beschikbaar, maar deze mag je zelf ontdekken in de game.

Home away from home

Dankzij de mensen die je in de game ontmoet krijg je na een tijdje toegang tot hun basissen. Deze kan je vervolgens gaan upgraden met materiaal dat je tijdens je avontuur hier en daar opraapt. De upgrades zorgen ervoor dat er extra gebouwen worden gebouwd waardoor je meer mogelijkheden hebt in het kamp. Deze upgrades unlocken speciale jachtplekken en vislocaties of toegang tot betere wapens en upgrades voor jezelf. In deze basissen kan je side-missies, of nevenactiviteiten aangaan.

Een voorbeeld hiervan is de hanengevechten minigame. Je kan meerdere hanen unlocken die je als personage kan gebruiken in tekken-achtige fighting game, waarin jij zelf de besturing over je eigen haan neemt, en de andere probeert te verslaan in rondes alsof je een echte fighting game aan het spelen bent. Het is een vreemde maar leuke mini game die perfect past bij de sfeer en cultuur van Yara. Naast deze minigame zijn er nog talrijke andere activiteiten die je kan uitvoeren, dus wanneer je de verhalende missies even beu bent valt er genoeg te beleven in Far Cry 6. Het is daarbij trouwens perfect mogelijk om de game volledig in co-op uit te spelen met één van je vrienden.

Photo mode

Wat ik, als fotograaf zijnde, geweldig vind is het feit dat deze game een zeer goede fotomode heeft, waarbij je net als in het echt verschillende camera instellingen kan gebruiken. Je kan hier zelfs het diafragma en de focus afstand instellen. Je kan ook kiezen of jouw of andere personages weergegeven worden, en je eigen personage zelfs laten poseren zoals je wil. In combinatie met de prachtige locaties die de game rijk is kan je hier geweldige foto’s maken net alsof je een echte fotograaf bent.  Of je kan van Dani een ijdel instagram moddeletje maken die niets liever doet dan zichzelf in de spotlight te zetten, met overduidelijke “look at me” poses en uitdrukkingen.

Op grafisch vlak scoort de game hoog, al is het jammer dat er op de console versies geen gebruik gemaakt wordt van Ray Tracing. Het zou de wereld net nog wat mooier en natuurgetrouw maken. Maar het is geen groot gemis. Ook begrijp ik deze keuze, Far Cry 6 beschikt over een zeer grote map, die er ook nog eens heel goed uitziet. Alles draait vlot aan een stabiele framerate. Ray tracing zou hier dan ook een net iets te grote invloed op hebben.

Far Cry 6 is zonder twijfel het beste deel tot op heden. De gameplay is nog grotendeels zoals je bent gewend van deze reeks, maar speelt nog fijner dankzij de kleine verbeteringen die zijn doorgevoegd. gevechten verlopen soepel en wapens hanteren zeer fijn, waardoor je in no time de ene na de andere headschot scoort. Dit samen met een sterk verhaal, geweldige sfeer, prachtige graphics en de beste Far Cry Bad guy ooit zorgt voor een enorm leuke en onvergetelijke game.

• Vlotte gameplay
  • Prachtige wereld
  • Sterk verhaal