Fairy Tail

Fairy Tail
Fairy Tail

Niet alleen hunker ik, samen met ontelbare andere fans, al jaren naar een game van Fairy Tail, ik hoopte dat er een deftige RPG uit zou komen. Hoop en verlangen zorgen er, jammer genoeg, vaak voor dat de maatstaf erg hoog ligt en dat verwachtingen simpelweg niet in te lossen zijn. Bij Fairy Tail ben ik mij bewust dat ik erg veel hoopte en verwachtte. We hebben het hier immers over de beruchte guild uit Fiore. Het huis van de dragon slayers Natsu, Laxus, Gajeel en Wendy, de thuishaven van geharde en gerespecteerde wizards zoals Gray, Erza, Mirajane, Lucy, … en nog veel meer. Zegt dit jullie allemaal niks? Geen probleem, daarvoor ben ik hier.

Ja hoor, hier ben ik weer met een game over een anime. En ja hoor, ik heb de anime van de eerste tot de laatste aflevering gezien. Maar Fairy Tail is, voor mij, niet de eerste de beste reeks. Het is zo’n reeks die me jaren aan mijn scherm kluisterde en mij heel trouw op mijn kalender liet afvinken wanneer de volgende aflevering werd vrijgegeven. Het verhaal volgt de ‘wizard Guild’ genaamd ‘Fairy Tail’. Als harde kern volgen we hoofdzakelijk de bovengenoemde wizards met nog een hele boel extra personages. Je raadt het al, het is een ruime en gevarieerde kliek die je leert kennen gedurende de franchise. Ieder personage heeft zijn eigen soort magie, die vaak ook op unieke manieren wordt opgeroepen en vorm wordt gegeven.

Om een beetje te schetsen hoe gevarieerd de groep is, wil ik even wat wizards voorstellen. Om te beginnen hebben we Natsu, een jonge man die vuurmagie heeft geleerd van een draak en dus ook ‘dragon slayer magic’ gebruikt. Lucy, een ‘celestial wizard’ die, met behulp van sleutels, geesten (hoofdzakelijk gelinkt aan de 12 sterrenbeelden) uit een andere dimensie kan oproepen. Gray, die ijsmagie beheerst en gebruikt om allerlei objecten mee te maken Verder hebben we nog Erza, met een ruim aanbod aan harnassen en zwaarden welke zij naar hartelust kan doen verschijnen en gebruiken en Juvia, die zowat alles met water kan doen. Uiteraard zijn er nog veel meer personages en de belangrijkste hiervan leer je wel in het spel kennen.

Het is belangrijk om te weten dat het spel een gedeelte van de anime/manga gebruikt als setting en verhaal. Wie het verhaal dus niet kent kan waarschijnlijk het spel niet optimaal volgen, aangezien voorbereidende informatie niet wordt meegegeven. Is het dus aangeraden om eerst de anime te kijken? Dat ligt aan jou. Het spel is perfect speelbaar en boeiend genoeg om te volgen als het je niet zal storen dat enkele vragen onbeantwoord zullen blijven. Hier onder schets ik wat, verhaalgewijs, de stand van zaken zijn in het spel maar zal geen spoilers voorzien rond het tijdstip, de oorzaak of andere belangrijke details.

Fiore, my home

Fairy Tail ligt in het land ‘Fiore’. Het is hier dagelijkse kost dat mensen magische krachten hebben en gebruiken in alle aspecten van het leven. Zij die hun magische capaciteiten willen gebruiken om allerlei quests uit te voeren en zo geld en roem te verdienen sluiten zich meestal aan bij een ‘Guild’. ‘Fairy Tail’ is dus zo’n guild waarin de leden streven om als persoon, maar ook als guild, de beste van het land te worden. We beginnen het spel vlak na een ongeplande, jarenlange afwezigheid van de belangrijkste en sterkste leden waardoor de guild van zijn sokkel is gevallen als topguild. Het grote publiek is Fairy Tail vergeten, ze staan onderaan de ranglijsten van guilds en er zijn zware financiële problemen. Tijd dus om de handen uit de mouwen te steken en terug wat reputatie en andere benodigdheden op te bouwen.

Welcome home, Fairy Tail

Zoals gezegd was er een jarenlange afwezigheid van de kernpersonages van de guild. Deze teruggekeerde groep is trouwens ineens jouw team om mee te spelen. Je begint met Natsu, Erza, Lucy en Gray maar speelt al snel meerdere personages vrij die je in je team kan toevoegen. In het begin zul je ook gevechten aan gaan met 3 personen aan je zijde maar dit zal, doorheen het spel, oplopen naar 5 waardoor je je missies en gevechten erg gevarieerd en creatief kunt plannen en aanpakken. In het begin van het spel ben je echter nog onder de indruk van je jarenlange afwezigheid en moet je je magie terug wat aansterken, je banden met teamgenoten terug opbouwen en natuurlijk de status en, zoals gezegd, andere benodigdheden van je guild verbeteren. Je kan daarom al snel beginnen met jobs aan te nemen, quests te voltooien en duels aan te gaan. Dit alles is best verhaalgetrouw zoals te zien in de manga en anime. Uiteraard met aanzienlijk meer sidequests en jobs zodat je niet te vlot door het verhaal uit vliegt en je de kans krijgt om te stijgen in level en ervaring.

De jobs en quests zijn jammer genoeg erg repetitief. Na 15 uur in het spel heb ik nog steeds slechts 7 locaties, waarvan 2 dorpen, vrijgespeeld en kom ik overal dezelfde vijanden tegen. Het spel voorziet je niet van een open wereld maar van bekende plaatsen uit de serie waar je via een kaart naartoe kan reizen. De locaties zijn, jammer genoeg, erg klein en beknopt en hebben weinig te bieden. Er staan wel wat schatkisten en er blinkt wel eens een bruikbaar item op de grond maar dit is allemaal pijnlijk beperkt. Hierdoor zijn de missies dus erg repetitief aangezien er simpelweg niet meer te beleven valt. Ook wanneer je met je guild stijgt in rank verbetert dit niets. In plaats van bijvoorbeeld 3 wolven te verslaan word je bij een hogere rang op pad gestuurd om er 10 te verslaan. Dit is, voor mij, de grootste teleurstelling in deze game. Bovendien krijg je, bij het uitvoeren van je doel, de vraag om onmiddellijk terug te teleporteren naar de guild. Aangezien de omgevingen zo weinig te bieden hebben zul je hier meestal op in gaan, wat opnieuw bijdraagt aan het gevoel dat alles erg beperkt en beknopt is.

Return of the turn based RPG

De gevechten in Fairy Tail zijn echt Old School. Ik hoop al jaren om nog eens een deftige en boeiende ‘Turn Based RPG’ te zien en dat is bij deze waar gemaakt. Jouw personages vechten tegen hun tegenstanders die op een rooster staan van 3 op 3. Je tegenstanders hebben deze luxe niet en vallen meestal 1 van je spelers of, uitzonderlijk, al je spelers aan. Je hebt, tijdens je gevechten, geen overzicht over de volgorde van de spelers en tegenstanders. Voordat je een actie uitvoert kan je enkel even checken wie de volgende aan de beurt is. Al je personages hebben hun eigen magie die allemaal hun eigen bereik en vorm hebben. Het wordt dus al snel best strategisch aangezien je moet plannen welke magie je zal gebruiken aan de hand van hun element, vorm, kracht en MP. Toegegeven is niet elk aspect even belangrijk.

Je zal al snel merken dat je vooral zal letten op de vorm van je magie, zodat je zoveel mogelijk vijanden kunt raken en de MP. Het verhaal van Fairy Tail is trouwens dat de voorraad magie die elk persoon in zich heeft, zowat dient als levenskracht. Kom je dus op 0 MP te staan, ga je evenzeer KO. Bij elk avontuur en uitstap hou je dus, samen met je HP, ook je MP in de gaten. Gelukkig zijn je meters bij elk bezoek aan je guild volledig terug gevuld en ben je onmiddellijk klaar voor je volgende quest of verkenningstocht.

Je gevechten zijn dus gevuld met allerlei soorten magie en aanvallen. Uiteraard kan je personage ook fysiek aanvallen, items gebruiken en verdedigen maar je kan nog veel meer. Ieder personage heeft een persoonlijke meter die hem, of haar, naar zijn ‘awakening’-vorm kan brengen. Zie dit zo’n beetje als een ‘turbo-status’ waardoor de personage voorlopig verhoogde stats heeft. Daarnaast kun je ook combo’s uitvoeren met je teamgenoten door op de juiste momenten correct te reageren. En als laatste draagt iedere aanval dat je uitvoert bij aan de opbouw van je team attack. Als je meter vol is kies je om ‘Chain Magic’ uit te voeren waardoor je team beurt om beurt het hele veld van je tegenstanders aanvalt. Als je dit goed opbouwt, en wat geluk hebt, kun je deze chain afsluiten met een superaanval. Deze heb je te danken aan niet speelbare personages die op die manier toch hun bijdrage leveren aan het spel. De fans van de franchise zullen deze aanvallen zeker appreciëren aangezien sommige aanvallen berucht, en zelfs bijna legendarisch, zijn in de reeks.

Zoals het een turn based RPG beaamd stijg je, dankzij verkregen Exp, in level en kan je je personages van accessoires voorzien. Deze kan je trouwens, nadat je deze optie vrij speelt in je guild, zelf aanmaken dankzij je gevonden grondstoffen en items. Daarbij komt dat bij het stijgen in level ook je magie doet groeien. Wanneer dit gebeurt verandert de naam van de aanval, verhoogt de aanvalskracht en MP-kost en groeit soms zelfs het bereik. Dit is een geslaagde keuze om fans al vroeg in het spel bekende aanvallen uit de serie te laten gebruiken en ze toch relevant te houden doorheen het verhaal.

Fairy Tail is family

Wat erg centraal staat in de reeks, en dus ook in de game, is het teamgevoel in de guild. De leden zien elkaar niet alleen als teamgenoten en/of vrienden, de hele guild vormt een grote familie. Hoewel niet iedereen altijd vriendelijk met elkaar omgaat en er meermaals ruzie en knokpartijen binnen de guild plaatsvinden, heerst er een vertrouwen en band die ongeëvenaard is. In de game betekent dit dat veel quests met vooraf bepaalde personages moeten plaats vinden en je tijdens die uitstap cut scenes krijgt waarin duidelijk wordt hoe de personages met elkaar omgaan en een diepere band opbouwen. Dit doe je ook door, tussen belangrijke momenten door, personages in dialoog te laten gaan in de dorpen. Hierdoor verbetert hun onderlinge band, wat invloed heeft op hun samenwerking en combo’s. Je krijgt doorheen de game dus allerlei kansen om je groepsdynamiek te verbeteren en zo een deel uit te maken van de beroemde Fairy Tail.

Natuurlijk moet je als familie ook je eigen stek hebben. In het begin van het spel zie je hoe de guild vroeger een groot imponerend gebouw in gebruik had maar dit kwijt is geraakt door hun financiële problemen. Ik zei al dat je streeft naar herstelling van vergane glory dus wil je ook je grote hal terug. Tot je dit bereikt hebt, is je thuisbasis een vervallen krot waar je zo goed en kwaad mogelijk probeert de werking van je guild te hervatten. Je speelt langzaam terug de extra’s van je guildhal vrij zoals de bibliotheek, keuken en bar. Uiteraard is dit allemaal erg basic en is het je doel om alles terug op topniveau te krijgen.

Fairy Tail brengt het old school turn based RPG-genre succesvol terug tot leven. Je krijgt in de game echt het gevoel om een belangrijke rol te spelen in de heropbouw van de guild en groep. Je krijgt de kans om, bijna, al je favoriete personages in je team te krijgen waardoor variatie en afwisseling gegarandeerd is. Deze game is gemaakt voor alle fans die al jaren dromen om deel uit te maken van Fairy Tail. Toegegeven, het is geen perfecte game met een jammerlijk beperkte variatie in tegenstanders en kleine locaties wat leidt tot repetitieve quests en gameplay. Fans van de franchise zullen dit er echter graag bij nemen en zullen opnieuw genieten van het meest meeslepende en intensieve deel van de franchise.

• succesvol 'fairy tail-gevoel'
  • aangename turn based RPG
  • veel variatie in speelbare personages