F1 Managager 2024

F1 Managager 2024
F1 Managager 2024

Het F1-seizoen is alweer een tijdje onderweg en de timing van zowel F1 24 als deze F1 Manager 2024 vind ik steeds een beetje vreemd en best laat, zeker als je halsreikend uitkijkt naar deze games en het echte F1 seizoen al aardig onderweg is. Voor dit nieuwe seizoen is er best wel de nodige aandacht voor de game en ontstond er zelfs een lichte hype. De toevoeging om je eigen team te creëeren en zo het 11de team op de grid te worden is een van de nieuwe features en klinkt voor velen als muziek in de oren. In deze review lees je alles of deze F1 Manager 2024 de verwachtingen kan inlossen.

Create a team

F1 Manager 2024 staat, net als de twee voorgangers in de reeks, niet bol van de speltypes. Je had de gewone carrière waarin je aan het roer stond van een bestaand team uit de Formule 1 of Race Replay. Dit jaar mag je daar één speltype aan toevoegen maar wel meteen één die absoluut op de verlanglijst stond van de fans van deze game.  In F1 Manager 2024 heb je nu de mogelijkheid om een nieuw team, volledig volgens jouw wensen, de grid op te sturen. Als ik zeg volledig dan bedoel ik ook echt volledig.

Kies je voor een team dat onderaan de ladder start met rookie F1 coureurs, een middenmotor of maak je het Verstappen of Norris meteen lastig vanaf de eerste race in Bahrein? Enkel deze keuze al zorgt voor een enorme herspeelbaarheid. Een team wordt pas echt jouw team als je met een beetje cool uitziende wagen het circuit op kan onder je eigen teamnaam en logo. De liveries zijn zeer uitgebreid en helemaal naar eigen keuze te ontwerpen d.m.v. enkele presets. Maar die presets zijn combineerbaar dus het zal waarschijnlijk niet gebeuren dat je jouw ontwerp snel bij anderen zal aantreffen. Deze Create a Team modus is een zeer geslaagde en welgekomen modus die de community zeker zal waarderen.

Mentaliteit

Naast je eigen team van de grond opbouwen speelt ook de mentaliteit van je coureurs en personeel dit jaar een grote rol.  Elke coureur heeft ook zijn persoonlijke engineer. Zit de verhouding tussen beide niet goed dan zal je dat merken doordat je coureur of de wagen minder presteert. Ook in contractonderhandelingen zal je merken dat een gelukkige coureur of personeelslid snel een nieuw contract zal aanvaarden als hij of zij zich goed voelt in het team.  Een jonge coureur zal minder problemen hebben met een trage wagen dan bv. Hamilton dit zou doen.

Op papier klinkt dit dus allemaal geweldig maar in de praktijk loopt het vaak toch wat verkeerd.  Zo moest ik nog aan mijn eerste race beginnen en was 3/4de van mijn personeel al ontevreden over de coureurs terwijl ik toch Gasly en Ricciardo in de rangen had.  Tijdens mijn eerste 5 GP´s belandde Ricciardo 4 keer net niet in de punten maar werd steeds nipt 11de. Niet slecht voor een nieuw team met een wagen die nog niet heel competitief kan genoemd worden. Toch bleef de sfeer onderkoeld in het hoofdkwartier. Beetje onbegrijpelijk toch? Toen Ricciardo enkele upgrades kreeg en punten scoorde tijdens de volgende 2 GP´s begon de mentaliteit en dynamiek binnen het team wel lichtjes te veranderen.  Ook de sponsors reageren via ditzelfde systeem. Dit moet er dus voor zorgen dat je wel moet presteren als je de investeringen van de sponsors gaaf wil houden. Een mooie toevoeging dus dit systeem maar heb momenteel nog het gevoel dat het nog wat finetuning nodig heeft. Ik vermoed dan ook dat er in de komende patches nog aan gesleuteld kan en zal worden.

Gameplay

De besturing is helemaal hetzelfde gebleven t.o.v. de 2 vorige edities en dat is helemaal oké. Onder het motto: “Don´t fix what isn´t broken” laat de game zich vlot besturen. Op PC gaat alles net iets vlotter met enkele muisklikken maar ook op console heb je de controls zo in de vingers en switch je in geen tijd tussen je beide coureurs, allerhande raceinfo en regel je alles wat je moet regelen om je coureurs over het circuit te jagen.

Het valt wel op dat er minder DRS treintjes zijn dit jaar en moet je je ERS echt heel goed inzetten om in de DRS zone van je voorligger te blijven. Dit zorgt voor vaak grote verschillen in tijd tussen de wagens. De grote teams blijven nog wel in mekaars buurt maar in de middenmoot en zeker in de onderste regionen lopen de verschillen vaak op. Hier moest ik in het begin erg aan wennen en merkte ik dat ik mijn strategie hier moest aan aanpassen. Vanaf de 5de GP begon ik de wagen, mijn coureurs en de strategie in de vingers te krijgen en begon het plezier met deze game volledig. Helaas had ik wel 1x een zéér merkwaardige bug. Voor aanvang van een GP werd Gasly teruggezet naar de 22ste plek op de grid zonder aanwijsbare reden. Ik had geen onderdelen of wat dan ook onreglementair vervangen en in diezelfde race kreeg Ricciardo een tijdstraf van 5 seconden aangesmeerd vanwege het veroorzaken van een crash terwijl er helemaal niemand in zijn buurt rondreed. Het is bij deze ene keer gebleven maar wel merkwaardig.

Mechanische fouten

Wagens hebben in F1 Manager 2024 ook geregeld te kampen met grote of kleinere mechanische problemen. Deze kunnen er uiteraard voor zorgen dat je wagen aan de kant moet en je raceweekend er op zit terwijl je kleinere problemen tijdens de race binnen de perken kan houden door je ERS en Fuel-management te controleren. Dit zie je regelmatig terugkomen in races en zorgt voor extra dynamiek en spanning tijdens races en vormen zeker een meerwaarde.

Hoe klinkt en oogt het allemaal?

De ontwikkelaar pakte ook uit met de belofte om de oneliners van de coureurs tijdens races sterk uit te breiden. Je zou veel meer afwisseling moeten krijgen wanneer ze communiceren met hun race-engineer tijdens de race. Die belofte hebben ze ook volledig ingelost maar daarmee is de missie slechts voor de helft geslaagd. Het is inderdaad een leuke toevoeging en gooit het nodig peper en zout op het recept maar dan moet de kruiding wel volledig juist zitten. Helaas loopt het hier geregeld grondig mis. Zo zeggen mijn beide coureurs dat het druk is op het circuit bij de training of kwalificaties terwijl er echt niemand voor hen uitrijdt of geven ze verkeerde updates over de staat van de banden. Ook al strookt wat ze zeggen dus ongeveer 30-40% van de tijd met de werkelijkheid toch blijft het een fijne afwisseling tussen het geluid van de wagen door om hun stemmen te horen. Toch moet de juistheid van wanneer er iets gezegd wordt absoluut verholpen worden met een update.

Vermits races vaak lang kunnen duren en je soms halverwege een GP even wat anders moet doen heb je gelukkig de optie om tussentijds te saven. Fantastisch natuurlijk maar ik merkte een bug op dat het racegeluid na het laden van zo een save-bestand zo goed als weg is en lijkt op een zwerm bijen in de verte. Na wat switchen tussen de verschillende camerastandpunten lijkt het na een tijdje in de race wel hersteld. Heel wat puntjes van kritiek dus wat de audio betreft momenteel maar niets wat gamebrekend is of niet kan verholpen worden met enkele updates.

Visueel heeft de game een kleine stap voorwaarts gemaakt en oogt meer dan prima, zeker voor een management game. Het brengt de spanning van de race prima in beeld en voegt met het helicopterperspectief ook een nieuw camerastandpunt vanuit de hoogte toe. Dit standpunt had wat mij betreft nog hoger gemogen om iets meer overzicht te krijgen. Cockpitview geeft dan weer iets meer overzicht t.o.v. F1 Manager 23 zo lijkt het en is het mooiste standpunt. Zeker wanneer de race nek aan nek verloopt voegt dit heel wat dynamiek toe.

Race Replay

Heb je even genoeg van je volledige seizoenen dan kan je ook nog aan de slag met de challenges die de Race Replay je voorschotelt.  Hierin kan je situaties uit de echte F1 wereld beïnvloeden en zo de geschiedenis voorgoed veranderen. Deze zijn zeer leuk en uitdagend om te proberen en vormen een leuke afwisseling.

Geen multiplayer

Het toevoegen van een eventueel multiplayerluik was ook iets waar de community erg naar vroeg. Hoe mooi zou het niet zijn om ganse seizoenen af te werken met een vriend, al dan niet in hetzelfde team. Of bijvoorbeeld offline samen op de bank waarbij ieder een eigen coureur voor zijn of haar rekening neemt.  De ontwikkelaar achtte dit nog niet helemaal nodig en dat is hun goed recht uiteraard. We kunnen ze hier dan ook niet op afrekenen maar ik geef het toch mee voor de volledigheid mocht je ook uitgekeken hebben naar intense multiplayer GP´s.

Conclusie

F1 Manager 24 blijft momenteel iets onder de verwachtingen. Dit heb ik deels aan mezelf te danken vrees ik maar ook door de gecreëerde hype rondom deze editie. De uitgever had voorafgaand aan de game enkele feature video´s die het beste van het beste deden verhopen.  De bugs op audiovlak, het mentaliteitssysteem dat nog niet volledig op punt staat zorgen in eerste plaats dat de game net iets onder mijn verwachtingen blijft. Gelukkig bestaat het huidige gamelandschap uit updates en vermoed ik zeker nog enkele patches op dit gebied.  Maar zelfs ondanks die bugs is deze versie een stap voorwaarts tegenover de twee voorgangers.

Meer interactie tussen coureur en engineer zorgt voor meer dynamiek en afwisseling in de race waardoor je niet enkel meer naar het geluid van de wagens zit te luisteren tijdens de race. Als het mentaliteitssysteem helemaal op punt staat is dit een enorme toevoeging die bv. de dynamiek tussen je beide coureurs of met je personeel flink de hoogte kan injagen maar ook voor problemen in je team kan zorgen. De controls zijn helemaal hetzelfde gebleven en dat is een goede zaak. De game laat zich erg goed besturen en voelt heel intuïtief aan.  Races zien er erg goed uit en strategisch moet je net iets meer uit de kast halen om mee te strijden. DRS treinen lijken minder voor te komen en zorgen ervoor dat je erg op je ERS gebruik en banden moet letten. De Create a Team modus waarbij je jouw eigen team van livery, tot logo en coureurs van het begin helemaal opbouwt is de toevoeging van het jaar. Niets zo geweldig als je eigen creatie te zien rondrijden tussen de 10 bestaande teams. Het feit dat je ook in je eigen team kan ontslagen worden waarna deze gewoon verdergaat is helemaal mooi. De Race Replay geven je dan weer de mogelijkheid om door verschillende challenges de geschiedenis van de echte F1 te veranderen. Deze modus is een fijne afwisseling maar de carrière is en blijft natuurlijk de hoofdschotel in deze game.

F1 Manager 2024 is wat mij betreft een goede stap voorwaarts. Het staat nog niet helemaal op punt maar als patches hier en daar nog wat kunnen verhelpen dan heb je voor de prijs van een halve game meer dan zomaar een jaarlijkse update van een sports game die ook nog eens leuker is dan F1 Manager 23. Het valt dan ook erg toe te juichen dat een ontwikkelaar beseft dat niet alles op de schop gaat bij een nieuwe versie van een sportspel en de basis behouden blijft en hier dus geen 70 of 80€ voor moet gevraagd worden. Voor 35€ haal je deze zeer vermakelijke game al in huis.

Good

  • Create a Team is geweldig
  • Veel instellingen en customisability in Create a Team
  • Verbeterde AI en minder DRS treinen
  • Grafisch mooi, zeker voor managementgame
  • Race Replay challenges
  • Mechanische fouten verhogen racedynamiek

Bad

  • Bugs op audiovlak.
  • Incorrecte voice-overs tussen coureur en engineer
  • Mentaliteitssysteem nog niet op punt
7.8

Goed

Robin is een overlevende dinosaurus uit het pixeltijdperk maar heeft z'n natuurlijke habitat door de jaren heen moeiteloos omgezet naar het huidige gamelandschap. Singleplayer games blijven een belangrijk onderdeel van z'n voedingsgewoonte en hij peuzelt graag als dessert virtuele mensen op in first person shooters of sportspellen.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password