F1 24

F1 24
F1 24
Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

F1 is en blijft mijn favoriete onderdeel in de autosport. Waar ik echter minder fan van ben zijn de jaarlijkse edities die vaak niet meer zijn dan updates en kleine toevoegingen. Deze jaarlijkse versies kosten vaak de volle pond of zelfs nog duurder met “special editions”. Ondanks deze wetenschap laat ik me graag verrassen en ben benieuwd welke nieuwigheden F1 24 onder de motorkap heeft. Is het alweer een pole positie als Red Bull, een inhaalbeweging als MC Laren of slentert het over de finish als Sauber?

Carrière modi

Vermits online racen al te vaak meer weg heeft van een avondje kermis in de botsauto´s is persoonlijk voor mij een goeie carrièremodus van essentieel belang om plezier te beleven aan een racegame.  F1 24 bevat dit jaar enkele nieuwigheden die net voldoende zijn. Verrassend genoeg vind je deze nieuwigheden als je de carrière speelt in de echte F1 en dus niet in de MyTeam modus waarbij jouw team het 11de team op de grid wordt.  In de vernieuwde carrièremodus heb je de mogelijkheid om je vanuit de F2 op te werken richting F1 en daar je carrière verder te zetten.

Je kan echter ook een keuze maken uit één van de huidige piloten, enkele eSports coureurs of legenden uit de sport om die carrière te starten. Uiteraard kan je ook onder je eigen naam een zitje in de F1 bezetten. Je komt dan terecht in een team waarbij jouw aanzien binnen het team belangrijk is voor de upgrades die je krijgt voor je wagen. Zo reed ik met Norris bij McLaren die 68% aanzien binnen het team genoot en dus meer mogelijkheden had om nieuwe upgrades uit te voeren.  Door races te winnen, bepaalde doelen te halen in de race kan je jouw aanzien verhogen. Voor je je carrière start moet je ook aangeven waar je denkt te staan aan het einde van een seizoen. Schat je jezelf te sterk in dan zal dit gevolgen hebben. Denk je minder goed te zijn dan heeft dit ook consequenties. Doe je het echter zo slecht en bereik je jouw ondergrens dan zal je ontslagen worden.

Presteer je echter wel goed dan wek je de interesse van andere teams die dan gesprekken met je aangaan om je voor hun kar te spannen. Deze gesprekken verlopen in het grootste geheim, al bestaat de kans dat je huidige team dit ontdekt. Is dit het geval dan daalt het aanzien binnen je team. Ook alweer een leuke toevoeging, echter kwam Ferrari al na twee races bij me aankloppen in mijn McLaren-carrière om me weg te kapen waardoor het niet heel realistisch aanvoelde. Een andere toevoeging dit jaar zijn de specialisten binnen je team. Zij geven je elk raceweekend weer nieuwe doelen om te halen die op hun beurt je aanzien binnen het team kunnen versterken. Leuke toevoeging, maar omdat je steeds de keuze hebt welk doel je wil halen is het vaak ook erg makkelijk.

MyTeam

Mijn favoriete carrière modus van de laatste jaren kent helaas niet de vernieuwingen die de real-life carrière dit jaar een pak leuker maakt.  Elk jaar genoot ik van mijn eigen custom wagen op het circuit te zien tussen de grotere- en mindere goden van de sport. Maar helaas begint daar al het grote probleem. Je kan slechts een keuze maken tussen 3 liveries waarvan je er slechts 1 qua kleuren kan aanpassen. Hierdoor voelt het helemaal niet aan als jouw persoonlijke team. Codemasters en EA lijken je hiermee bijna te dwingen naar de vernieuwde “real-life” carrière…erg jammer.

F1 World

Over F1 World kan ik vrij kort zijn. Dit is het onlinegedeelte van de game. Door races te rijden en hierin te scoren upgrade je jouw F1 World wagen. Uiteraard is dit nodig om de strijd online zo goed mogelijk aan te gaan. Gaandeweg speel je ook cosmetische zaken vrij zoals helmen, handschoenen en liveries die je uiteraard ook gewoon kan kopen met pitcoins. Alleen kon ik met de 18000 meegeleverde pitcoins in de reviewversie maar weinig kopen.  Nu ben ik door het rijgedrag van velen geen geweldige fan van online races, maar je zal je hier zeker amuseren.

Geen Braking Point

Fans van Braking Point, de Netflix “Drive to Survive” verhalende modus blijven dit jaar op hun honger zitten. Deze fijne afwisseling tussen de verschillende carrieremodi is er dit jaar niet bij.

ERS en bandenmanagement

Dit seizoen heeft Codemasters veel nadruk gelegd op het tactisch gebruik van je ERS. ERS staat voor Energy Recovery System en dat is wat je nu dus exact in de gaten moet houden. Je kiest a.d.h.v. presets zoals Medium, Hotlap, Overtake of sparen wanneer en hoe krachtig je de ERS wel of niet inzet. Handig om achtervolgers uit de “DRS-range” te rijden. Ook de banden spelen dit jaar een grotere rol en zullen sneller en vooral voelbaarder slijten. Zo kan het bv. zijn dat je linker achterband al 40% slijtage heeft, terwijl de 3 andere banden slechts rond 20% zitten.  Dit zul je uiteraard merken op de baan en dit maakt meteen de pitstops een pak strategischer en dynamischer. Het is minder voorspelbaar wanneer de AI de pits in draait en dit kan de finish posities serieus beïnvloeden.

Dynamic Handling

Marketing beheersen ze bij EA als de beste en zo worden bij hun sport spellen jaarlijks nieuwe klinkende namen verzonnen om nieuwe features in de verf te zetten. In werkelijkheid pakt het vaak minder rooskleurig uit dan de ronkende marketingterm doet vermoeden. Dat geldt ook zo voor “Dynamic Handling”, de term die een verbeterde besturing moet aankondigen in F1 24. Helaas op de baan merk je geregeld het tegendeel van die belofte. Het heeft er alle schijn van dat ze de besturing vooral voor controllers hebben willen bijschaven en eenvoudiger hebben willen maken, wat deels ook wel gelukt is. Speel je echter met je favoriete racestuurtje dan is het allemaal wat minder dan F1 23.

Het insturen voelt aan alsof die volledig gebeurd aan de voorzijde van je wagen waardoor je sneller spint. Ook kan je soms echt drastisch insturen zonder dat je in een complete lock-up beland. Over de curbs lijk je dit jaar wel te kunnen vliegen. Deze hebben vast wel een impact op je banden maar niet op het rijgedrag van de wagen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Nu ben ik geen Max Verstappen in de virtuele F1, maar toch zijn de verschillen in handling enorm merkbaar t.o.v. F1 23. Online maken eSports piloten als bv. Jarno Opmeer, waarmee je ook in-game aan de slag kunt, de handling met de grond gelijk. Deze kritieken zijn ook Codemasters ter oren gekomen en zij werken inmiddels aan een patch die de handling weer in ere moet herstellen. Fingers crossed!

Bugs, bugs en nog eens…bugs!

Naast de handling loopt er nog wel van alles mis in deze game. Het lijkt wel of bugs een nieuwe feature is in F1 24.  De ergste bug die ik tegenkwam is dat je aan het einde van een race gediskwalificeerd wordt voor geen enkele reden. Of wat dacht je van deze… Na zonnige practice sessions en kwalificatie gaat de race onder hevig regenweer door. Tijd om de regenbanden boven te halen zou je denken. Helaas is die keuze er niet eens voor aanvang van de race en ook de andere teams op de grid komen gewoon de baan op met de zachte band. Na al die jaren een F1 game maken deze immense bug aanschouwen in een game die net geen 70€ kost is werkelijk een schande voor een zogezegd afgewerkt product. Het lijkt er steeds meer op dat day one gamers veredelde gratis bèta testers worden.

Ook de meldingen van je engineer slaan vaak de bal helemaal mis. Zo hoor je geregeld dat je 100% ERS batterij hebt terwijl je bijv. nog maar 60% hebt. Een voordeel dan weer aan hoe gaming de dag van vandaag werkt, is dat er post-launch nog heel wat kan verholpen worden met patches. Het is dan ook halsreikend uitkijken naar de upgrade die al deze bugs zal oplossen.

Echte radiostemmen

Als kleine afsluiter nog even melden dat je dit jaar ook de echte stem van jouw favoriete F1 piloot kan horen bij een pole positie, een overwinning of een crash. Leuke toevoeging, maar iets wat we bij F1 Manager overigens al 2 jaar hadden.

F1 24 is in de huidige staat, zeker voor de volle 70€, een ontgoocheling geworden na de goeie game die F1 23 was en nog steeds is. Het is dan ook maar de vraag of je deze game meteen in huis moet halen. In de huidige staat raad ik het niet meteen aan al is de vernieuwde carrièremodus erg leuk. De rivaliteit met je teamgenoot is goed uitgewerkt. Je aanzien binnen het team bepaald welke en hoeveel upgrades je kan uitvoeren aan je wagen. Presteer je goed dan komen andere teams aan je mouw trekken om voor hen te komen racen. Specialisten geven je doelen gedurende een heel raceweekend ie ook weer je aanzien wel of net niet ten goede kunnen komen. Veruit de leukste modus dit jaar dus waarbij MyTeam het grootste slachtoffer is geworden. Aan deze modus is echt niks gewijzigd en met slechts 3 beschikbare liveries heb je niet eens het gevoel dat je jouw eigen team aan het opstarten bent. Het verbeterde’ERS systeem en belangrijke bandenmanagement staan in schril contrast met de povere besturing op de baan en de vele, onverklaarbare, bugs die momenteel de game teisteren.

Codemasters is zich bewust van de kritieken en werkt aan de nodige patches wat uiteraard goed is.  Echter een racegame waar in regenweer op zachte banden gereden wordt is, voor 70€, een echte schande en geeft toch aan dat ze dit jaar niet helemaal hebben zitten opletten bij Codemasters. Maar snel al dit werk inhalen zou ik zeggen zodat we deze kemels snel kunnen vergeven en we alsnog kunnen genieten van de potentie die er wel degelijk is in F1 24.

• De Carrièremodus
  • ERS en verbeterde bandenmanagement

• Enkele schandalige bugs