F1 22

F1 22
F1 22
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Net als elk jaar is het echte F1 seizoen al aardig onderweg wanneer ook wij, gamers, eindelijk in onze virtuele bolides kunnen kruipen. Vorig jaar heb ik me uren vermaakt met de game. De online carrière modus was een zaligheid maar ook offline mijn eigen team opbouwen was geweldig. F1 22 is de eerste F1 game die ik speel op current-gen en ben razend benieuwd. Laten we dus niet te lang treuzelen en richting pitlane stappen.

F1 Life

Is deze toevoeging de natte droom voor wie fan is van de sport en misschien ’s nachts wel eens droomt van een leven als F1 piloot? Chicane’s, champagne op het podium. Nek aan nek racen tegen Verstappen, Leclerc of Hamilton. Dan klinkt een titel als F1 life uiteraard als muziek in de oren en schept deze de nodige verwachtingen.

Helaas is het in werkelijkheid niet meer dan een leefruimte die dienst doet als centrale hub in de game van waaruit je instellingen regelt, tokens omzet in supercars, je avatar en livery aanpast en je behaalde trofeeën kan bewonderen. Ook show je hier al de supercars in je collectie, maar meteen meer hierover. Op zich best een handige hub, maar veel voegt het niet toe.

Supercars

In F1 22 kan je nu ook rondrijden in supercars op één van de 22 circuits die de game rijk is.  Zo kan je dus nu de bocht induiken met een rasechte safetycar. Heb je altijd al willen weten hoe dit voelt dan is dit je virtuele kans.  Om deze auto’s toe te voegen dien je wel enkele challenges te halen of gewoon te racen. Het duurde helemaal niet lang voor ik ze allemaal in mijn bezit had. Zo kort zelfs dat het vrij zinloos was om ze überhaupt achter een slotje te steken.  Met deze supercars kan je naast gewoon wat rondrijden ook uitdagingen aangaan.

Denk hierbij aan driften, zo snel mogelijk door poortjes rijden, time-trial, snelste gemiddelde, duels enz…  Dit zit ook deels verweven in de carrière modus waar je vlak voor de aanvang van sommige GP’s nog snel even een Pirelli sponsored challenge kan doen om extra middelen voor je team te verzamelen.  Allemaal wel leuk als afwisseling misschien maar het klikte niet helemaal met me. Het haalde me wat uit de F1-wereld. Het voelt raar om net voor een GP op hetzelfde circuit rond te rijden met een auto die helemaal anders aanvoelt als je F1 bolide.  Gelukkig kan je deze uitdagingen in je carrière ook gewoon overslaan als je daar geen zin in hebt.

Racetime

Snel over naar het echte werk dus… De echte F1 wagens. Die voelen dit jaar opmerkelijk anders aan t.o.v. vorig seizoen. Dit komt uiteraard door de vernieuwde reglementen en dit hebben ze bij Codemasters/EA goed weten vertalen naar de game. De wagens voelen zwaarder aan en curbs zijn hierdoor ook wat toegeeflijker geworden. In F1 21 was zelfs de lichtste schade aan je voorvleugel al enorm merkbaar. Dit jaar is die impact veel minder voelbaar in de controle van de wagen.

Het racen zelf vind ik werkelijk geweldig. Het gevoel van snelheid, de spanning gekoppeld aan F1… I love it! Races voelen een pak dynamischer aan i.v.m. F1 21. Je mag echt geen gaatje laten of de tegenstand probeert zo langszij de binnenbocht in te duiken. Lukt hen dit niet en zien ze mogelijkheden om rond je te gaan dan gaan ze ook hier vol voor. Soms misschien zelfs net iets te agressief.

Ook de A.I. krijgt het dit jaar zwaarder te verduren zo lijkt wel. Zo heb ik Perez zien uitvallen door een defect, Lerclerc’s bolide die, voor me uit, begint te smoren, en Alonso die in het grind geparkeerd stond tegen de boardings na een crash. Om van de vele overtakes in één enkele race nog maar te zwijgen!  Dit alles draagt bij tot een wervelende race-ervaring.

Een mooi plaatje

Wat absoluut ook bijdraagt tot de gehele racesensatie zijn de bij momenten adembenemende graphics. Nu weet ik wel dat er inmiddels mooiere racegames zijn dan de F1 franchise en dat de graphics van deze game zijn fans heeft, maar er ook mindere liefhebbers zijn, maar persoonlijk geniet ik enorm als ik over de circuits scheur. Want daar is de game absoluut het mooiste. Helaas vind ik dat de cutscenes en het gridscherm nog wel een nodige poetsbeurt verdienen. Vooral bij het startpositiescherm zien de racepiloten er erg matig uit.

De game kent op current-gen twee grafische opties. Bij de prestatie modus kan je hogere framerates tot 120fps halen tenminste als je scherm dit toelaat. De kwaliteit mode spat dan weer van je scherm af. Reflecties schitteren, het zonlicht kaatst van het wegdek af en verblind je, de vele lichten in Singapore zijn een lust voor het oog en zorgen voor zoveel extra beleving. Welke optie je ook kiest… Beide zijn top!

Circuits

De game bevat alle 22 circuits van het huidige seizoen. Dat betekent geen Rusland dit jaar, maar wel een extra Amerikaans circuit. Het circuit van Miami is ook meteen speelbaar in F1 2022 en is bij helder weer echt een tropisch pareltje geworden met zijn vele palmbomen langs de kant van het Hard Rock Stadium Complex. Het circuit is ook volledig laser gescand dus echter kan niet!

Verder zijn er nog drie GP’s wiens tracks van een update voorzien werden. Zo lijken de circuits van Spanje, Australië en Abu Dhabi nu nog meer naar hun reële evenbeeld.

Carrière

De meest gesmaakte offline modus is zonder meer de carrière. Helaas is deze nagenoeg identiek als F1 21. Aan de start van je carrière kan je kiezen voor drie moeilijkheidsopties. Kies je voor nieuwkomer dan zijn je startmiddelen lager waardoor het langer zal duren vooraleer je team boven aan de rangschikking te vinden is. Wil je meteen meedoen voor de prijzen dan kies je beter voor de optie kampioenskandidaat. Hier zijn je faciliteiten uitgebreider en heb je meteen een schat aan middelen ter beschikking.

Uiteraard kan je net als vorig jaar ook een carrière online uitvechten tegen een vriend. Wat mij betreft de modus voor uren en uren raceplezier.  Mooi is dat cross-play op een latere datum nog zal worden toegevoegd. Geen discussies meer met vrienden op een ander platform over wie nu eigenlijk de beste is.  Voor wie de game op PC speelt kan ik nog meegeven dat er ook een VR-optie is. Maar vermits ik de game getest heb voor jullie op de Series X kan ik hier helaas niets meer over vertellen.

Ook nieuw dit jaar zijn de F1 sprints die we kennen van het echte F1 werk. Dit zijn kortere races van 5 laps die de positie op de grid bepalen. De eerste 8 in deze races krijgen ook nog eens extra punten bovenop hun goede startposities.

Pit stops en formation laps

Om je F1 beleving nog beter te maken zijn nu enkele zaken interactiever gemaakt. Zo moet je het indraaien in de pits timen en kan je je positie op de grid perfectioneren met de formation laps. Net weer dat tikkeltje echter dus. Wil je dit echter niet dan kies je gewoon voor de broadcast mode en zie je pitstops net als op tv of zoals de intro van die bekende Netflix-reeks, weet je wel…

Breakup Point

In F1 21 zat vorig jaar nog een verhaallijn verweven, genaamd Breaking Point. Veel sportsgames hebben al langer zo een story mode. Helaas voor de fans is deze modus niet meer terug te vinden in deze editie.

Wil je toch nog een link met F1 21 dan kan je wel nog het seizoen van vorig jaar starten. Wil je langzaam aan de weg naar boven timmeren kan je ook gewoon je eigen verhaal schrijven door je carrière in de F2 te beginnen.

Deze F1 22 staat, wat mij betreft, weer garant voor uren raceplezier. Dankzij de ray tracing in kwaliteit modus spat de race soms echt van je scherm. Zeker in felle zon of in het donker onder kunstlicht is de game geregeld een pareltje en word je echt de race ingezogen.  De F1 sprints zitten nu ook in de game en brengen een extraatje in je carrière en hoe je je plaatst op de grid. Je kan nu ook rondscheuren op de circuits met supercars. Persoonlijk vind ik dit niet echt een noemenswaardige toevoeging en haalt je zelfs wat uit de specifieke F1 sensatie.

De game telt de 22 GP’s van het huidige seizoen. Rusland vinden we niet meer terug en kent het circuit van Miami zijn intrede. Onder felle zon is dit echt een top circuit. Ook zijn de circuits van Spanje, Australië en Abu Dhabi van een update voorzien zodat ze nog meer de werkelijkheid benaderen.  F1 life klinkt dan weer heel spectaculair, maar dat is het eigenlijk niet. Het is meer een hub voor het showen van je supercars, je persoonlijke leefruimte, trofeeën en de aanpassingsmogelijkheden van je coureur, liveries enz.

Ook hier toch nog een puntje van kritiek. Je kan je coureur ook voorzien van vrijetijdskleding. Je kan hiervoor natuurlijk weer credits kopen. Je weet wel microtransactions… Het blijft een plaag binnen het huidige gamen want een luttel T-shirtje kost je al snel wat in-game coins. Sportsgames krijgen vaak de kritiek dat ze niet meer zijn dan jaarlijkse kleine updates. En hoewel ik die kritiek zeker begrijp, blijft de sport uiteindelijk wel gewoon de sport.  Door de nieuwe regels en verplichte aanpassingen aan de wagens moest Codemasters dit wel weten te vertalen naar de game en dat is ze naar mijn mening zeker gelukt. De auto’s voelen echt anders dan in F1 21 en zijn races dankzij de vernieuwde A.I. dynamischer dan vorig seizoen. Nog meer spanning dus!  De graphics zien er dankzij de raytracing bij momenten echt heel gelikt uit, zeker voor wie de overstap maakt van last-gen naar de nieuwste consoles.

• Vernieuwde A.I. zorgt voor dynamischere races
  • Grafisch mooie races
  • Wagens duidelijk anders tegenover vorig seizoen