F1 2021

F1 2021
F1 2021
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Wie graag revanche wil nemen voor het uitvallen van Max door Lewis Hamilton in de GP van Silverstone kan dit met de nieuwste racetelg van Codemasters en… EA Sports. Voor de fans van de F1-reeks zit de schrik er goed in dat hun favoriete game een soort FIFA-behandeling zal krijgen. Je weet wel, minieme verandering enzo… maar wie weet voegt de overname van Codemasters door EA ook wel positieve dingen toe. Laten we maar meteen die chicane induiken!

Braking Point

Een eerste vleugje EA-kruiding laat niet lang op zich wachten. F1 2021 kent een heuse verhaallijn zoals we die ook kennen van bij FIFA. In Braking Point zet jij, Aiden Jackson, letterlijk je eerste stappen in de koningsklasse. Uiteraard brengt dit naast heel wat druk ook rivaliteit met zich mee. Een eerste rivaal kennen sommigen onder jullie vast nog. Devon Butler keert terug uit F1 2019 en is nog steeds hetzelfde ettertje als toen.

Maar ook binnen het team rommelt het. Je teamgenoot Ackermann en jij zijn niet bepaald de dikste vrienden en maken elkaars leven meer dan eens zuurder dan een bokaal augurken. In Braking Point krijg je een hele reeks race-scenario’s voorgeschoteld die in een verhaallijn gegoten worden met behulp van cutscenes en telefoongesprekken met je manager en moeder. Hierin voel je toch al wel de invloed van EA want net als bij FIFA is Braking Point vast niet voor iedereen maar is het wel een leuke toevoeging.

CommentHAAR in de boter

Helaas stipt Braking Point wel meteen een eerste minpuntje aan. Het commentaar in deze modus is voor ons enkel in het Nederlands en is dus ook overduidelijk niet gesynchroniseerd met de gezichtsexpressie. Het ziet er echt niet uit wanneer je manager nog vrolijk verder praat maar de Nederlandse overdub al een tijdje gestopt is. Die Nederlandse commentaar is overigens bij momenten tenenkrullend slecht en kinderlijk. Soms is deze zo enthousiast dat je het idee krijgt dat je naar een tekenfilmpje zit te kijken.

Raar is dan wel dat de commentaar in de carrièremodus wel gewoon goed is en een serieuzere toon hanteert.

My Team

De carrièremodus is vrijwel onveranderd t.o.v. F1 2020. Je kan nog steeds je eigen team, liveries en logo creëren. Je kan er ook voor kiezen om de carrière alleen te starten of samen met een vriend naast je op de bank. Dit is een hele leuke toevoeging en brengt meteen ook een totaal andere dimensie binnen deze modus want je kan kiezen om tegen elkaar te strijden in verschillende teams of het net samen in hetzelfde team op te nemen tegen de rest.

Wat gameplay elementen betreft is deze nagenoeg identiek aan vorig jaar. Je moet nog steeds je hele fabriek runnen en vooral je R&D goed in de gaten houden. De menu’s zijn hierbij in ware EA stijl opgefrist en zien er goed uit maar wereldschokkend is het zeker niet. Soms mag iets ook gerust hetzelfde blijven als het werkt. Never change a winning team… Zoiets dus.

Deluxe Icons

Games komen sinds enkele jaren vaker uit in verschillende edities. Gold, ultimate, deluxe… Allemaal namen om aan te tonen dat je net iets meer geld hebt uitgegeven in ruil voor wat kleine extra’s. Ook F1 2021 kent een Deluxe Edition. Hiermee kan je in  je carrière zeven “Icons” als tweede speler binnen je team toevoegen. Deze iconen uit de F1 sport zijn Senna, Massa, Button, Rosberg, Schumacher, Prost en Coulthard.

Voor de echte fans van de F1 zeker het overwegen waard.

Gameplay

Op vlak van gameplay is er ook niet enorm veel veranderd. Maar in het geval van F1 hoeft het ook niet zo nodig want de race ervaring staat als een huis overeind. Zelfs met controller kan je een stevig potje racen. Al had ik dit jaar aanvankelijk iets meer moeite dan vorig jaar. De controls zijn iets gevoeliger. Gelukkig kan je in de instellingen voldoende wijzigingen aanbrengen en alles naar je hand zetten.

Wie thuis een racestuur heeft weet dat deze game helemaal goed is en hoeft zich ook dit jaar geen zorgen te maken. De AI lijkt bij momenten iets agressiever te zijn en duikt vaak nog net het laatste moment dat kleine gaatje in. Ook het schademodel is dit jaar verder uitgebreid, maar ziet er wat mij betreft nog wat magertjes uit. Zelfs bij een harde knal blijft je wiel vaak gewoon aan je bolide kleven. Ook je frontwing vliegt er vaak in z’n geheel af zonder ook maar een kreukje te vertonen.

Grafisch

De game ziet er al enkele jaren heel goed uit maar tegelijk heb je altijd een beetje het gevoel dat het nog veel beter kan. Dat is ook dit jaar het geval. Het had allemaal net ietsje meer mogen zijn. Zeker met de komst van de nieuwe consoles had ik hier wel wat upgrades verwacht. De gezichten van de coureurs en cutscenes zijn wel aangepakt en zien er heel wat beter uit dan de twee vorige edities.

Ontbrekende Circuits

Door corona is het echte seizoen, maar ook het virtuele, niet helemaal verlopen zoals het zou moeten. Zo ontbreken er enkele GP’s en heb je momenteel de keuze uit 20 circuits. Dit aantal gaat met enkele updates aangevuld worden. Het komt allemaal wel goed wat dat betreft. Gewoon nog heel eventjes geduld hebben dus.

F1 2021 is alweer een prima racer geworden en een must voor wie graag met de nieuwste teams de bocht induikt.

Braking Point is misschien ook wel het grootste selling point van deze editie want voor de rest blijft de game nagenoeg identiek aan vorig jaar. Hoewel… Het feit dat je de carrièremodus nu ook met een vriend op de bank kan betwisten is ook zeker een pluspunt waard. Grafisch en qua gameplay blijft F1 de solide racegame die we nu al heel wat jaren kennen. We kunnen dan wel kritiek geven als jaarlijkse sportspellen hetzelfde lijken te blijven, maar als het gewoon goed werkt hoeft dit geen nadeel te zijn.

Dus voor wie Verstappen virtuele eer wil aandoen op Silverstone en revanche wil nemen op Hamilton kan deze game met een gerust hartje in huis halen.

• Braking Point
  • My Team met z'n tweeën spelen