F1 2020

F1 2020
F1 2020

Vorig jaar verscheen F1 2019 terwijl het race seizoen al volop aan de gang was. Dit jaar leek het, vanwege de corona crisis, wel eens de enige racebeleving van het jaar te zullen gaan worden. Maar nu de GP van Oostenrijk net achter de rug is, kan deze game van Codemasters weer de strijd aangaan met z’n enige concurrent op console vlak wat deze sport betreft… namelijk het echte F1 racen. Zal dit lukken of is het vooral een update versie van vorig jaar?

My Team

De grootste nieuwigheid in de game is meteen een zeer leuke. De carrièremodus draait niet meer zoals vorig jaar om jou en twee rivalen maar, net zoals enkele decennia geleden in het echte circuit, start je nu gewoon compleet jouw eigen team op. Na het opgeven van een teamnaam creëer je een custom logo, ontwerp je je eigen bolide met custom livery, kies je sponsoren, een teamgenoot en probeer je jouw team naar de absolute top te loodsen. Daarvoor moet je zoals steeds je R&D afdeling goed in het oog houden en je upgrades voor je wagen zorgvuldig uitkiezen.

Ook binnen je team probeer je met je eigen avatar boven de populariteit van je teamgenoot uit te stijgen en samen met je teammaat probeer je dan weer de populariteit van je team te verhogen. Tijdens je seizoen plan je ook een reeks activiteiten. Denk daarbij aan marketingcampagnes, voorstellingen van je wagen of trainingskampen. De keuze is geheel aan jou en elke keuze heeft een gevolg op een ander vlak. Ook de interviews tijdens het seizoen zijn van belang. Geef de juiste antwoorden en je team zal hierdoor gemotiveerd raken. Na het volgen van mediacoaching beschik je over de mogelijkheid om nog betere antwoorden te geven en en zo lastige vragen te ontwijken. Klein detail nog… De vorig jaar omgekomen Antoine Hubert heeft een mooi plaatsje gekregen als eerbetoon in de game. Je kan hem als teamgenoot selecteren. Mooi zo Codemasters!

Kampioenschap

Voor wie zich echter niet wil bezighouden met het hele My Team gebeuren is er nog steeds de oude vertrouwde kampioenschapsmodus. Ondanks het feit dat door de Corona uitbraak niet alle info up to date is kan je in deze modus in de huid van jou favoriete piloot kruipen. Je kan je eigen kampioenschap samenstellen met je favoriete circuits.

Terug van weggeweest!

Naast een singleplayeroptie kan je dit seizoen ook een volledig kampioenschap racen in splitscreen. Om nu een splitscreen een nieuwigheid te noemen gaat me net wat te ver maar ik ben toch blij dat deze feature terug is van weggeweest. Want nu kan je samen op de bank uitvechten wie de nieuwe Lewis Hamilton is.

Stuur of controller

Deze game laat zich zowel met stuur als controller perfect besturen. Uiteraard zal een stuur je net dat tikkeltje meer controle en beleving geven. En force feedback is altijd beter dan een ratelende controller maar als je enkel een controller hebt hoef je niet te treuren. Ook met controller duik je elke bocht met razende snelheid in. Je wagen voelt goed aan in de bochten en voelt stevig aan op het circuit.

Hanoi en Zandvoort

Dit seizoen bevat twee nieuwe circuits. Namelijk Hanoi en Zandvoort. Helaas hebben we dit seizoen Zandvoort niet in het echt mogen aanschouwen maar virtueel is dit een zeer geslaagde toevoeging. Hanoi is het tweede nieuwe circuit en is vooral een lastig en uitdagend parcours. Scheur door de bochten om een toptijd neer te zetten maar één klein foutje is voldoende om tegen de muren naast het circuit te knallen zodat je met een zwaar gehavende bolide weer de pits in kan.

Online

Ook online gaat de actie gewoon verder. Af en toe liep ik nog wel eens vast in een lobby en het overschrijden van de track limit is nog niet volledig in orde maar dat kan de pret niet drukken. In de wekelijkse events probeer je eerst een zo snel mogelijke tijd neer te zetten en racen doe je daardoor tegen anderen van jouw niveau.

Grafisch

Dit spel speelt niet enkel geweldig het ziet er ook geweldig uit. Er is echter geen opvallend verschil te merken met de editie van vorig jaar. Soms ziet je logo er zelfs heel gepixeld uit in de My Team modus. Dit is dan ook een van de weinige minpuntjes op deze game. Maar vermits de game vorig jaar al gewoon mooi was zit je ook dit jaar goed voor mooie graphics. Voor een echte update zullen we moeten wachten op de next-gen consoles vermoed ik.

Deze F1 2020 biedt een absolute meerwaarde tegenover die van vorig jaar. De toevoeging van ‘My Team’ is een schot in de roos en geeft je net dat tikkeltje meer het gevoel dat je aan je persoonlijke carrière bouwt.
Het racen zelf voelt een tikkeltje beter aan dan vorig jaar. Zeker met controller merkte ik het verschil nog het meest. Het bochtenwerk ging net wat beter.

Voor wie liever met de echte coureurs aan de slag gaat is er natuurlijk het gewone kampioenschap dat je overigens net zolang maakt als je zelf wil. De twee nieuwe locaties zijn prachtige, uitdagende circuits en een meerwaarde.
Ook het onlinegedeelte biedt voor elk niveau voldoende mederacers en uitdaging. Ook het F2 kampioenschap is nog steeds aanwezig dus je kan langzaam opklimmen naar de F1 als je wil. Als leuke toevoeging kan je ook nog racen met de klassieke bolides van weleer.

• Hanoi en Zandvoort
  • My Team modus
  • Splitscreen