F1 2017

F1 2017
F1 2017
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Codemasters brengt ons de nieuwste game in hun Formule 1 series. Is het de volgende stap in de serie of gaan ze in de verkeerde richting op de track? Je leest het in deze review!

Er valt eigenlijk niet over te twisten. F1 2017 is de volgende stap in de serie. Het neemt alles wat ze goed deden met F1 2016 en hebben hier op verder gebouwd. De gameplay is onveranderd op enkele zaken na die ook in de F1 wereld zelf zijn veranderd. Als je F1 volgt zal je hebben opgevangen dat er bijvoorbeeld wordt gereden met een aangepaste voorvleugel en banden die breder zijn dan voordien. Deze aanpassingen vind je natuurlijk ook in deze game terug. Codemasters zelf heeft ook meegedeeld dat enige veranderingen in de toekomst ook zullen worden geïmplementeerd in het spel moest dit nodig zijn. Vooruitzichten om het spel te blijven ondersteunen zijn zeker een plus punt als het op de gamemarkt aankomt.

Je begint simpel aan je carrière, je creëert een driver en je kiest een team. Na een filmpje om het verhaal wat levendig te houden kan je plaatsnemen in een snelheidsmachine om de track te verkennen. De introductie laps blijven wel even belangrijk in het begin. Zo zal je uitleg krijgen over hoe je je wagen kan aanpassen aan jou voorkeuren.

Hier krijgen we een belangrijk punt van F1 2017. De keuzes die je krijgt om je wagen aan te passen zijn overweldigend. Je zal hem kunnen afstellen voor maximum downforce of bv een meer gebalanceerde afstelling. Hier kan je verder op inbouwen om de wagen tot in de kleinste details af te stellen tot hoe jij hem wilt. Maar wees gewaarschuwd, alles kan stuk gaan. Dit door slecht te rijden of door slechte afstellingen. Je zal het zelf toch even moeten uitzoeken hoe je je wagen het beste kan onderhouden!

Ook krijg je weer een Resource & Development tree, vergelijkbaar met een Skill tree van een RPG game. Tijdens je races verdien je R&D punten die je kan gebruiken om onderzoek te doen naar upgrades voor je wagen. Dit zal je doorheen alle seizoenen kunnen gebruiken om je wagen verder op te bouwen en te ontwikkelen. De keuzes waar je onderzoek in wilt uitvoeren om upgrades te unlocken liggen helemaal bij jou. Je zal kunnen focussen op de motor, de chassis of de aerodynamica, etc… Je kan ook gebalanceerd te werk gaan en van elk een beetje. De keuze is aan jou.

F1 2017 is dus zoveel meer dan gewoon een racegame. Tussen je races door zal je bezig zijn met boven vernoemde aanpassingen. Je zal deze even kunnen testen om dan verder te tweaken. Dus wil je gewoon racen en je niet bezig houden met onderzoeken etc, dan is F1 2017 niet voor jouw. Het is een spel dat meer van je vraagt dan enkel laps te rijden op het circuit. Je zal upgrades moeten plannen en zien dat alles in je wagen blijft werken zoals het hoort!

Je zal veel tijd kunnen doorbrengen in de wereld van F1 2017, niet enkel in de seizoenen en upgrade menu’s. Ook met extra opdrachten die je voorgeschoteld zullen worden. Je zal met enkele klassieke wagens van de F1 wereld de tracks mogen gaan verkennen Wagens die tot in een groot detail na zijn gemaakt, van besturing tot geluid. Een plezier voor elke F1 piloot.

Het spel zelf is natuurlijk niet perfect. Er zijn meldingen van screen tearing op de Playstation versie. Hier op de Xbox versie heb ik er zelf ook last van gehad. Het maakte het spel niet onspeelbaar maar is wel enorm afleidend. De tussen filmpjes om de wereld waar je inzit levendig te maken zijn volledig niet van deze tijd, grafisch schieten ze volledig tekort en ze voelen onnodig. Een skip optie had zeker welkom geweest. Over het algemeen is het spel ook niet echt duidelijk. Het was in het begin even frustratie omdat ik geen idee had waarom ik zoveel tussen races moest afleggen voor dat ik aan men echte race mocht beginnen. Nu oke, ik ben niet één van de meest geduldigste mensen op de planeet, maar duidelijke informatie is wel altijd welkom! De menu’s over het algemeen zijn ook niet echt overzichtelijk, maar uiteindelijk komt dit ook weer gewoon neer op “het gewoon worden”. Weten waar alles staat komt met de tijd.

Wel een enorm groot pluspunt zijn de grafische opties. Zo zal je de mogelijkheid hebben om motion blur uit te zetten (iets wat ontbreekt in enorm veel games), je kan je fielf of view en hoek van de camera aanpassen en nog veel meer. Dit kan alleen maar toegejuicht worden en als voorbeeld gebruikt worden voor elke game op console!

F1 2017 is zeker een waardige opvolger, Je kan deze zeker bekijken als de beste in de serie. Wil je enkel gewoon race dan is dit niets voor jou, maar wil je graag indepth meer uitbreiden en plannen over hoe je een seizoen wilt aanpakken dan is dit een must have! De enkele grafische hinder kan hopelijk snel gepatched worden, het is afleidend maar zeker niet game breakend.

• Goede opbouwing vanuit 2016
  • Diepgang
  • Een verslaving voor een F1 fan