Onafhankelijke AA-ontwikkelaar Rockfish Games is verheugd te kunnen melden dat hun laatste grote Early Access-update voor Everspace 2 nu live is op Steam, GOG en binnenkort in de Microsoft Store. Deze update, getiteld Ancient Rifts, bevat een stuk endgame content, het debuut van de langverwachte legendarische items, nieuwe missies, een grote herziening van het level op basis van feedback uit de community, en nog veel meer.
Ancient Rifts is een update die de belofte van de Kickstarter-campagne van 2019 inlost, waarbij zo’n 8.000 supporters belangrijke endgame-content voor Everspace 2 vrijspeelden.
Net als in het originele Everspace, waar spelers de moeilijkheidsgraad voor elke run konden verhogen en handicaps konden kiezen tussen sectoren in de Hardcore-modus, kunnen ze nu Lunacy opvoeren voordat ze een rift openen en een portaal kiezen met verschillende modifiers die naar de volgende fase leiden om hun individuele uitdaging te bepalen. Natuurlijk leveren grotere risico’s grotere beloningen op, zoals een grotere kans op het droppen van legendes en een betere buit.
Als een uitdagende endgame activiteit van een snelle space shooter, wil het team dat spelers direct in de strijd duiken met een geoptimaliseerde build en chaos ontketenen op hun vijanden in plaats van te kamperen achter een asteroïde en het ene na het andere doelwit te kiezen vanaf een veilige afstand. Om niet uit de rift te worden gegooid, moeten piloten in Ancient Rifts hun Resolve-score op peil houden door tegenstanders snel te verslaan en ook hun rompintegriteit boven nul te houden.
Hoewel Rockfish Games nog lang niet klaar is met deze eerste implementatie, kunnen durfpiloten zich ook bezighouden met andere spannende content in de Ancient Rifts update, waaronder gereviseerde race-evenementen, nieuwe zijmissies in Union en Khaït Nebula, nieuwe banen, nieuwe noodsignalen, nieuwe puzzels en visuele upgrades.
Schepen zijn de sleutel tot de Everspace 2-ervaring en de agency of expressie van spelers, dus natuurlijk heeft Rockfish ook enkele nieuwe functies toegevoegd om mee te spelen. De Bomber kan nu de Titan worden en het Gunship de Dominator met een nieuwe vleugelset, en er zijn twee nieuwe Outlaw-eenheden: de Raider en de Tormentor. Een nieuw apparaat genaamd Front Shield Generator zorgt ook voor variatie in de speelstijl en geeft piloten drie standen om mee te werken. Avenger kaatst schoten terug naar aanvallers, All Day zet geblokkeerde schade om in wapenenergie, en On Your Left biedt een kleiner schild dat automatisch draait naar de dichtstbijzijnde vijand die naar de speler kijkt.
Het Rockfish-team nam nota van piloten die niet blij waren met de level-schaling, vooral in het begin van het spel. Het was een uitdaging om een evenwicht te vinden voor degenen die van een zware uitdaging houden en degenen die zich gedurende het hele spel krachtig willen voelen, maar het nieuwe systeem doet precies dat. Er zijn meerdere lagen in de werking van het nieuwe systeem, maar in plaats van dat de vijanden constant binnen een bepaald levelbereik per sterrensysteem levelen, zal de vooruitgang van de spelers worden gekoppeld aan de vooruitgang in de wereld. Of het nu gaat om spelersniveau, belangrijke plotpunten of het betreden van een nieuw systeem, spelers zullen tot op zekere hoogte verder kunnen levelen dan hun vijanden. Als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, zullen eerdere spelgebieden in level stijgen op een manier die wordt weerspiegeld in de lore van het spel.