Escape Simulator

Escape Simulator
Escape Simulator
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is alweer even geleden, zeker dankzij Covid-19, dat ik nog eens een echte Escape Room heb kunnen doen. Ondertussen zijn er wel enkele Escape Room boardgames op tafel verschenen, maar het is toch niet helemaal hetzelfde. Plots kreeg ik een mailtje waarin mij een game aangeboden werd waarin ik een hele resem aan Escape Rooms zou kunnen ervaren. Ik ben benieuwd of Escape Simulator mij die ervaring kan bezorgen die ik al even heb moeten missen. Sluit je samen op met mij en laten we samen het mysterie ontrafelen!

Mysteries around the world

Wanneer je de game opstart en het menu ziet, dan merk je al dat het spel er strak en net uitziet. Het spel is zeer licht en kleurrijk, met simpele maar erg passende 3D modellen die er zeker niet slecht uitzien. Verwacht geen super gedetailleerde objecten en dat is ook helemaal niet erg want dat is niet nodig in deze game. Normaal zou ik nu het verhaal toelichten, maar dat is er hier niet echt. Enkel een hele hoop Escape Rooms, in enkele thema’s. Zo zijn er in het begin maar liefst 15 levels die onderverdeeld zijn in drie verschillende thema’s: Enkele kamers in een piramide in Egypte, een landhuis en in een ruimtecapsule in de ruimte.

15 levels klinkt niet als een erg groot aantal, maar je bent hier sowieso al even zoet mee. Maar het hoeft niet bij dit aantal te blijven, want er zit ook een level editor in die, dankzij de workshop van Steam, ervoor zorgt dat je levels kan delen en downloaden van andere spelers uit de community. Zelf vond ik de editor soms wat klungelig om deftig in te werken, maar alles wijst zichzelf wel goed uit en het is niet al te moeilijk om een goede kamer op te bouwen. Het bedenken van goede puzzels, dat is dan weer iets anders natuurlijk, maar daar kan het spel je helaas niet bij helpen. Het grootste minpunt aan de editor, voor mij althans, was dat er geen muziek speelt zolang je in deze mode zit.

Read the room

Na een klein half uurtje te prullen in de level editor ging ik aan de slag met hetgeen mijn interesse had opgewekt, de Escape Rooms zelf natuurlijk! Helaas moest ik, wegens omstandigheden, in mijn eentje spelen in de Solo mode. Op zich was dit geen groot issue, want de game is er op voorzien, toch verlies je dan een deel van de ervaring van een Escape Room. Op den duur kwam mijn vriendin er toch even bijzitten en begonnen we al snel samen de puzzels op te lossen aan de hand van alles wat we in de kamer konden vinden. Zoals het een escape room beaamt dus. Je kan zowat alle voorwerpen oprapen door te klikken met de linkermuisknop en ze inspecteren door op spatie te drukken. Tijdens het inspecteren kan je het voorwerp draaien en zo achter eventuele hints komen. Elk voorwerp heeft vanboven in de naambeschrijving een icoontje staan dat aangeeft of het voorwerp nodig is om een puzzel op te lossen, of het hints met zich meedraagt of gewoon een random voorwerp is waar je niets aan hebt. Als je dat eenmaal doorhebt kan je gemakkelijk de nutteloze voorwerpen dumpen in de vuilnisbak die in elke kamer staat. Dit neemt ergens wel een beetje van het speurwerk weg.

Je kan ook voorwerpen vastpinnen op het scherm, iets wat zeker handig is bij geschreven hints zoals een passage in een boek waarin verteld wordt hoe je een taal moet interpreteren of dergelijke. Er is ook een optie om objecten te gooien, wat soms nodig is om objecten te breken. Ja, je leest het goed, in deze kamers mag je wel dingen breken. Niet dat er veel verschillende objecten zijn om te breken, maar het is wel mogelijk. Opgeraapte items komen trouwens in je inventaris terecht en je kan elk voorwerp van daaruit selecteren om te gebruiken of inspecteren. Fun fact: als je in co-op speelt dan zie je van elkaar niet wie welke voorwerpen in zijn/haar bezit heeft en dan is het net leuk dat je moet communiceren om puzzels op te lossen. Voorwerpen kan je ook terug op de grond gooien indien nodig, zodat de andere speler het kan oprapen.

Hidden objects

Hoe leuk de kamers en puzzels ook waren, ik vond het toch ergens wat jammer dat de puzzels niet gegenereerd werden. Als je een kamer gespeeld hebt, dan weet je perfect wat je moet doen als je hem opnieuw speelt. Op zich is het vrij normaal dat niet alle elementen in een kamer random zijn, maar er zijn bepaalde puzzels waar je een berekening moet maken aan de hand van aanwijzingen of waar je tegels in een juist patroon moet indrukken. Deze zouden in principe wel gerandomized kunnen worden. Anderzijds, als programmeur zijnde, begrijp ik wel dat dit een grotere uitdaging is en het slechts een kleine meerwaarde zou zijn. Ik ben dus blij dat ze de level editor er in hebben gestoken zodat er op korte termijn een hele hoop creatieve nieuwe kamers gaan bijkomen.

Toch is er een reden om eerder gespeelde kamers opnieuw te doen. Initieel is je doel om de kamer uit te spelen binnen de tijd om zo de trofee te halen, maar er zijn ook een deel verborgen objecten verstopt. Vierkantjes met een gaatje in om precies te zijn, deze zijn overal verstopt en vereisen best wat zoekwerk om te ontdekken. Niet enkel in de kamer zelf, waar ze onder en achter heel wat objecten kunnen zitten, maar soms zijn ze ook verstopt in objecten die je kan oprapen. Sommige hiervan ontdek je ook pas als je er iets speciaal mee doet. Denk maar aan het vullen van een fles met water om zo een object naar boven te laten drijven.

Het mag dan geen echte kamer met fysieke objecten en andere personen zijn, maar Escape Simulator doet wel zijn best om je de Escape Rooms zo echt mogelijk te doen ervaren. De bijgevoegde 15 levels én tutorial showcasen perfect wat er mogelijk is en dat er toch heel wat leuke en soms ook uitdagende puzzels aanwezig kunnen zijn. De grote kracht zit volgens mij wel in de multiplayer, die ik helaas niet echt heb kunnen ontdekken. Online kan je gemakkelijk samen spelen dankzij server codes die je uitwisselt, dus geen lobby’s waar je met random mensen matched. Daarnaast is er ook een heuse level editor waarin je je eigen kamers kan maken en delen met anderen via de Steam workshop. Ben je zelf niet creatief genoeg, dan zullen er binnen de kortste keren wel ontelbare andere levels staan die je kan ontdekken en daar eventueel ideetjes uit opdoen. Ik heb er alleszins een goed oog in en ga zeker af en toe terugkomen om te kijken wat er zoal bijgekomen is, hopelijk met enkele vrienden!

• Leuke puzzels
  • Level editor opent de deur naar oneindig aantal kamers
  • Verborgen objecten zorgen voor een beetje herspeelbaarheid van bestaande kamers