Hardware: Epos H3 Hybrid

Hardware: Epos H3 Hybrid
Hardware: Epos H3 Hybrid
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:, , , ,

Epos, voorheen bekend als Sennheiser Communications is zeker geen onbekende op gebied van audio. Zo getuige ook het feit dat Epos zich hard inzet op het gebied van eSports. Zo is Epos onlangs nog een nieuwe partnership aangegaan met eSports team Heroic en hebben ze onlangs het partnership met de toernooiorganisator BLAST Premier verlengt. Daarnaast is Epos nog enkele verschillende grote eSports samenwerkingen/partnerships aangegaan. Je ziet dus waar de focus ligt bij Epos. Dit is meteen een goed iets voor gamers en consumenten, want wat is cruciaal in eSports? Juist, goed geluid en goede communicatie. En dat is iets wat Epos natuurlijk hoog in het vaandel draagt.

Wie nog niet bekend is met Epos, kent ze misschien beter als Sennheiser Communications. EPOS is dus zeker geen nieuwe speler in de sector. Het bedrijf is ontstaan, nadat de joint venture Sennheiser Communications tussen audiospecialist Sennheiser en wereldleidende hoorzorggroep Demant tot een einde kwam in 2018. Het zakelijke en gaming portfolio en de audio-expertise zijn in 2020 onder gebracht in EPOS, onderdeel van Demant.

In 2020 zagen Sennheiser en Demant grote mogelijkheden om hun aandacht te richten op verschillende bedrijfssegmenten, elk met een onafhankelijke, end-to-end verantwoordelijkheid. Als zodanig zijn beide partijen in der minne overeengekomen om de joint venture te beëindigen en de bedrijfssegmenten te evolueren naar verschillende setups: EPOS en Sennheiser. Terwijl de bedrijfssegmenten Enterprise Solutions en Gaming zijn geëvolueerd om binnen het merk EPOS te vallen, werd het bedrijfssegment Mobile Music een onderdeel van de Sennheiser Consumer business. Alle bedrijfsactiva zoals technische know-how en technische expertise werden overgedragen aan EPOS, samen met het toegewijde team van werknemers.

Epos H3 Hybrid

Nu je de beknopte geschiedenis van Epos een beetje kent, is het tijd om één van hun producten te bekijken. Wij mochten van Epos namelijk de Epos H3 Hybrid headset uitgebreid uittesten. Deze headset is verkrijgbaar in 2 kleuren, namelijk een zwarte en een witte versie. Wij kregen de witte versie tot onze beschikking. Hoewel ik in alle eerlijkheid geen grote fan ben van witte hardware, wist het witte uiterlijk mij toch meteen te bekoren. Net zoals de zwarte versie oogt de witte variant strak en stijlvol, sterker nog, het witte design past perfect bij de PS5, waardoor deze meteen in lijn valt bij het design van deze console.

Naast het mooie strakke design is er ook goed nagedacht over de plaatsing van de knoppen. Op de linker oorschelp vind je de aan- en uitknop, met daarboven een kleine ingebouwde microfoon. Deze is ingebouwd zodat je de headset ook on the go met je telefoon kunt gebruiken, zonder dat je de main microfoon – die afneembaar is – aangesloten moet laten. Hierdoor valt het op straat minder op dat je een gaming headset op je hoofd hebt staan, en dit terwijl je nog steeds kunt telefoneren via de headset. De kwaliteit van deze secundaire microfoon is wel wat minder dan de main microfoon, maar desondanks doet deze zijn werk nog steeds goed. In onze test bleven mensen mij goed verstaan, al was het net wat minder zuiver en luid als met de main microfoon en hierdoor dus zeker geen dealbreaker. De main microfoon kan magnetisch bevestigd worden aan de headset en is daardoor gemakkelijk aan te sluiten en makkelijk los te koppelen wanneer deze niet wordt gebruikt. Met het meegeleverde plastic afdekplaatje bedek je vervolgens simpel de microfoonopening, waardoor de headset ook zonder microfoon esthetisch mooi oogt en er hierdoor geen vuil in de microfoonaansluiting kan geraken.

Op de rechter oorschelp bevindt zich een Smart-knop voor Bluetooth-koppeling en schakelen tussen EQ’s en surroundsound bij aansluiting op een PC, dit in samenwerking met de EPOS Gaming Suite. Het fungeert ook als een knop om oproepen te accepteren of te weigeren bij verbinding met een mobiel apparaat. Verder heeft de rechter oorschelp ook de volumeregeling draaiknop staan. Deze bevind zich aan de zijkant van de headset, waardoor deze erg initiatief te bereiken is en het volume heel simpel aan te passen is.

De oorkussens zijn gemaakt van memory foam, bedekt met synthetisch leer. Dit laatste rust op de oren en voelt aangenaam zacht en voldoende opgevuld aan. Deze bedekken je oren volledig, en sluiten het meeste omgevingsgeluid volledig uit, waardoor je helemaal in je eigen wereldje verdwijnt. De EPOS H3 Hybrid voelt enorm comfortabel aan, zelfs na deze uren op je hoofd te hebben. Ik heb deze headset ook getest tijdens mijn dagdagelijkse job, waarbij ik klanten en potentiële klanten te woord moet staan met product advies, technische informatie en eventuele problemen via de telefoon moet oplossen. Hierbij is het dus van groot belang dat ik de klant aan de telefoon goed kan verstaan, en dat deze ook mij goed kan verstaan. Ook hiervoor blijkt de EPOS H3 Hybrid uitermate geschikt te zijn. Ik kon de klanten beter verstaan met deze headset dan mijn gewone werk headset van Jabra, en de klanten konden mij net zo goed verstaan als anders. Hierdoor geniet de EPOS H3 Hybrid voortaan mijn voorkeur tijdens het werk. Zeker ook omdat deze headset zelfs na het einde van een werkdag, van 8 uur en half, nog comfortabel aanvoelt. Dus op vlak van comfort is deze headset in ieder geval al geslaagd.

Dual Audio

Iets wat meteen één van mijn favoriete mogelijkheden van de EPOS H3 Hybrid headset is geworden, is de mogelijkheid tot dual audio. Je kan namelijk de headset tegelijk aan 2 audio bronnen koppelen. Zo kan je deze bedraad aan je pc of console hangen, en tegelijkertijd via bluetooth aan je telefoon. Hierdoor hoor je tijdens het gamen al je messenger en telefoon meldingen door je headset terwijl je aan het gamen bent, en kan je makkelijk de telefoon opnemen en met iemand bellen zonder je controller of muis los te moeten laten. Een ander voordeel is dat je hierdoor ook in een party via Discord kan praten via je telefoon terwijl je toch nog steeds je game kan horen. Een andere leuke bijkomstigheid is dat je via je telefoon naar Spotify kan luisteren tijdens het gamen. Het volume van je game bedien je via de draaiknop op de EPOS H3 Hybrid, het volume van Spotify of je telefoongesprek bedien je gewoon via je telefoon.

Dit betekent natuurlijk dat er meerdere aansluitmogelijkheden zijn en meerdere kabels inbegrepen zijn bij deze headset. Naast een afneembare USB-A-naar-C-kabel waarmee je de headset kan opladen, en waarmee je verbinding kunt maken met een PC of PS5, bevat de headset een 3,5mm-kabel en kun je tot acht gekoppelde Bluetooth apparaten opslaan. De draadloze verbinding is solide, zonder verlies van kwaliteit bij het afspelen van muziek of telefoneren, zelfs niet wanneer je naar een andere kamer gaat. Met de 3,5mm-kabel kan je de headset aansluiten aan de Nintendo Switch, of aan een Xbox of Playstation controller. Het nadeel hierbij is echter dat er via deze kabel geen stroom loopt, en je dus altijd gebruik maakt van de interne batterij. Je zult de headset bij gebruik dus telkens aan moeten zetten, en na gebruik niet vergeten om deze weer uit te zetten. Anders zal je onverwacht wel eens een lege batterij tegenkomen.

De batterijduur wordt door Epos geschat op 37 uur bij gebruik van Bluetooth, 24 uur bij gebruik van een 3,5 mm kabel en 19 uur bij gelijktijdig gebruik van 3,5 mm en Bluetooth. Dit strookte ook met onze test, waarbij het best lang duurde voor ik deze weer moest opladen. Het batterijniveau wordt aangegeven door een LED die groen, geel en rood knippert, afhankelijk van de status, en een gesproken bevestiging wanneer u de headset inschakelt. De stem meldt de resterende batterij in stappen van 20%, met een waarschuwing “Herlaad headset” als je minder dan 20% over hebt.

Geluid

Ikzelf ben een zeer grote muziek liefhebber en geluidsfreak. Dit is dan ook meteen een gebied waarop ik uiterst kritisch en erg streng op ben. Voor mij moet telkens het onderste uit de kan gehaald worden op gebied van geluid. Hierdoor moet een headset voor mij in de buurt komen van mijn 7.1 Home-cinema-installatie, die tot op de puntjes is afgesteld om het best mogelijke resultaat te leveren. Dit betekent dat een headset voor tijdens de nachtelijke uurtjes mij hetzelfde gevoel moet geven. De Epos H3 Hybrid komt gelukkig aardig in de buurt. Allereerst heb ik de headset getest met verschillende soorten muziek. Dit op bas, zuiverheid, en algemene geluidskwaliteit. In eerste instantie klonk de headset nogal plat. Dit heeft te maken met het feit dat de headset het best tot zijn recht komt in combinatie met de software van Epos waarmee je zelf de EQ kan instellen of vooraf opgemaakte profielen kan selecteren. Zodra de software was geïnstalleerd en ik de EQ naar wens had ingesteld via de EPOS Gaming Suite was het platte geluid meteen opgelost. Vanaf dat moment was het puur genieten geblazen.

Allereerst heb ik enkele rustige ballads getest zoals het ingetogen, maar krachtige Read all About it Pt III van Emeli Sandé en In and Out of Love uit liefde voor muziek van Silvy De Bie. Beide nummers klinken fantastisch met de muziek preset uit de software en zorgden meteen voor de nodige goosebumps, met andere woorden het was meteen genieten. Vervolgens mocht het wel eens een wat steviger muziekje zijn om de bas te testen, hiervoor gebruikte ik het nummer Falling Skies van 501 en Silently van The Officerz. De bas klinkt heerlijk zuiver, al is deze toch net wat minder stevig dan ik gewend ben. Desondanks went dit snel, zeker gezien de bas heerlijk blijft klinken, zelfs wanneer je het volume volledig openzet. Nooit gaat het geluid of de bas vervormen of te scherp of krakend klinken. Ook bij rock en metal muziek klinken alle gehaalde tonen heerlijk. Hiervoor testen we de headset met onder andere Placebo met The Bitter End en B.Y.O.B. van System of a Down. Beide nummers klinken lekker rauw en hard zoals je zou verwachten. Waardoor de Epos H3 Hybrid alvast heeft bewezen dat het goed overweg kan met allerhande soorten muziek. Tot slot testen we de headset ook met het wat meer pop-achtige Hey Hey Hey van Rea Garvey, ook dit nummer kwam zeer goed tot zijn recht met de Epos H3 Hybrid. Deze test zorgt er bij mij meteen voor dat deze headset voorlopig mijn “go to” headset zal zijn om muziek mee te luisteren wanneer ik met huishoudelijke taken bezig ben.

Gaming

Tijd om het eens over gaming te hebben, wat voor velen onder ons toch het belangrijkste aspect zal zijn bij de overweging tot aankoop van deze headset. Ook hier presteert de Epos H3 Hybrid bijzonder goed. De eerste game waarmee ik aan de slag ging was de multiplayer van Call of Duty: Vanguard. Want geef toe, er is geen betere manier om een gaming headset, die geschikt is voor eSports, te testen dan samen met vrienden door middel van een game als deze. Ook hierbij geldt dat ik iedereen in de voicechat erg goed en duidelijk kon verstaan, terwijl dit andersom net zo het geval was. Hierbij gaven ze wel aan dat, hoewel de microfoon zijn werk goed doet, ze toch af en toe wat omgevingsgeluiden konden horen. Hoewel het meeste weggefilterd werd, wist er toch af en toe wat toetsenaanslagen of een glas dat je neerzet te ontsnappen waardoor men dit af en toe net iets te goed kon horen. Gelukkig nooit op een storend niveau, maar de noise cancelling kan hierdoor dus net iets beter. Desondanks doet de microfoon, buiten dat, zijn werk wel goed en is hierdoor zonder twijfel geschikt om competitief mee te spelen.

Een ander feit dat me hier opviel, is dat het ruimtelijk geluid, in dit geval de 7.1 virtueel surroundsound, niet meteen indrukwekkend was. Ik kon vijanden lokaliseren via geluid zoals je zou verwachten, al was dat niet altijd volledig nauwkeurig. Hoewel de positionering nog steeds beter was vergeleken met stereo geluid, hielp het je toch niet met een voordeel te behalen op je vijanden met geluid. Maar hierbij moet ik toegeven dat dit in mijn ogen het geval is bij bijna alle headsets. Zodra ik op Xbox Dolby Atmos for headsets inschakelde, merkte ik al snel een groot verschil op. Meteen kon ik op het geluid afgaan om vijandelijke posities te vinden, dus indien je hiervan gebruik wil maken is een app zoals Dolby Atmos onmisbaar, al is het nog steeds niet perfect. In Judgement had ik bijvoorbeeld erg veel last om een kat te vinden, die je natuurlijk op geluid moet zoeken. Hou er trouwens ook rekening mee dat Dolby Atmos niet gratis is. Het had dus mooi geweest dat Epos dit bij de headset zou geven zoals de concurrentie af en toe ook doet, maar dat is helaas dus niet het geval. Op PlayStation 5 kwam het ruimtelijk geluid trouwens wel beter uit de verf. Dankzij de 3D audio optie van de PS5, kon ik in Gran Turismo 7 perfect horen waar de achterliggende racers hingen, waardoor ik mijn positie beter kon verdedigen. Ook tijdens de replays hoorde je de auto’s van alle kanten komen aangereden, wat zonder twijfel genieten was.

Verder klonken alle games zoals je zou verwachten van een high-end headset. Explosies klinken geweldig, hetzij misschien met net iets minder sterke bas zoals eerder vermeld, maar ze klinken wel overtuigend. Hetzelfde kan gezegd worden over geweerschoten en motoren in racing games, deze klinken allemaal heerlijk. Ook stemmenwerk tijdens tussenfilmpjes klinken lekker zuiver alsof je naar een film aan het kijken bent. Al het bovenstaande telt naast gaming ook voor films, want ook daarvoor is de Epos H3 Hybrid meer dan geschikt.

Epos heeft dankzij hun ervaring in de eSports wereld en de samenwerking met Sennheiser weer een prima headset op de wereld gezet met de Epos H3 Hybrid. De headset is geschikt voor zowel gaming, films, muziek en zelfs om mee te werken en te telefoneren. Dit is iets wat niet van elke headset gezegd kan worden. Ook de Dual Audio is een indrukwekkend staaltje techniek, en voor mij een grote meerwaarde, waardoor de Epos H3 Hybrid voorlopig mijn “go to” headset zal zijn. Dankzij deze techniek kan je zonder te moeten stoppen met gamen je telefoon opnemen of naar een 2de geluidsbron luisteren tijdens je game. Of je nu tijdens het gamen wilt telefoneren, Spotify opzet of wil luisteren naar een podcast, het kan allemaal draadloos vanaf je telefoon zonder aan geluidskwaliteit te moeten inboeten. De Epos H3 Hybrid is trouwens ook comfortabel genoeg om deze gedurende een werkshift van meer dan 8 uur constant op je hoofd te hebben staan, en dit zonder dat deze zwaar of lastig begint aan te voelen. Dit betekent dat de headset meteen ook geschikt is voor lange intense gaming sessies. Wat mij betreft, is de Epos H3 Hybrid één van de meest comfortabele headsets op de markt.

• Aansluitbaar via USB, 3.5 mm, en Bluetooth
  • Dual Audio
  • Helder en zuiver geluid