Endless Ocean: Luminous

Endless Ocean: Luminous
Endless Ocean: Luminous
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is al een hele tijd geleden, ergens eind 2007 om wat concreter te zijn, dat Endless Ocean verscheen voor de Wii. Een relaxerende game waar je de fictieve Manaurai zee mocht verkennen op zoek naar verborgen schatten en wat voor wezens de zee er leven. Enkele jaren later, in 2010, verscheen Endless Ocean 2: Adventures of the Deep ook de Wii, en het was de laatste keer dat we in een fictieve zee mochten duiken. Tot nu tenminste, want hier staan we dan, klaar om de Veiled Sea te verkennen!

Gasping for air

Hoewel de game voornamelijk bedoeld is als een online-ervaring, zit er toch een story mode in verwerkt. Een leuke toevoeging, zeker voor spelers zoals ik die niet altijd evenveel zin hebben in het online spelen met anderen. Het verhaal zelf is flinterdun te noemen en dient eigenlijk meer als een tutorial waarin jij, onder begeleiding van Sera, de basics onder de knie krijgt. Al snel vervoegt Daniel je om ook wat als rivaal te dienen en tijdens een van jullie zoektochten naar schatten vind je een “mystery board”. Dit artefact bevat 99 mysteries die je kan oplossen tijdens je avonturen, maar eigenlijk komt het gewoon erop neer dat je hiermee een soort van achievement tracker hebt. Als je bepaalde voorwerpen of dieren gevonden hebt, dan heb je een mysterie ontrafelt. Een grote showstopper in de story mode is de keuze van de ontwikkelaar om alles op te delen in kleine chapters, waardoor je telkens uit de ervaring gehaald wordt. Maar erger nog is dat sommige chapters pas beschikbaar zijn na specifieke doelen, zoals het scannen van een aantal zeedieren in de free mode alvorens je verder kan gaan. Vreemde keuzes die het plezier van de story mode toch weten te onderdrukken.

Smooth diving

Op vlak van performance draait Endless Ocean: Luminous vrij vlot, zowel in docked als handheld mode. Grafisch ziet de game er best goed uit dankzij mooie modellen van vissen, haaien en andere zeedieren. Ook de effecten en belichting in het water zien er leuk uit. Er zijn overigens meer dan 500 zeedieren te spotten (578 om precies te zijn) en de meest interessante hieronder zijn de UML, oftewel de “Unidentified Marine Life”. Deze zeldzame dieren kom je vaak enkel tegen door eerst wat andere taken te voltooien, maar het is altijd interessant om te zien welke (soms uitgestorven in de echte wereld) wezens je tegen kan komen. Hoe uitgebreid de game ook lijkt te zijn, het mist toch een beetje magie die games zoals Abzu en Subnautica wel weten te brengen. Wezens verschijnen, je scant ze en je gaat door. Ook de gameplay zelf is vrij gelimiteerd te noemen.

It’s more fun with friends

Om te beginnen moet je je geen zorgen maken over je uitrusting, over zuurstof of bepaalde dieptes die je gaat duiken en alle andere zaken die er normaal bij komen kijken als je zou gaan duiken. Op zich hoeft dat niet negatief te zijn, deze zaken wegnemen zorgen er immers voor dat je rustig kan rond duiken en verkennen zonder iets in je hoofd te moeten steken. Dit is uiteraard niet voor iedereen even interessant, maar ik kon er wel mee leven. Maar als je dan merkt dat de enige acties die je kan doen neerkomen op dalen, stijgen, sneller zwemmen door op een knopje te rammen en dan foto’s nemen en zeedieren scannen, dan komt de repetitie zeer snel naar boven waardoor je na enkele uren alweer smacht naar een andere game.

Tenminste, als je alleen speelt toch. Deze game laat het toe om groepen tot 30 spelers te maken om zo samen te duiken, waardoor het duiken al een stuk interessanter wordt. Je kan je vondsten delen en communiceren via emotes, waarvan je een groot deel kan bijkopen in de in-game shop. Geld verdien je door schatten te vinden in je duiktochten. Om toch nog met een positieve noot te eindigen, elke nieuwe duiktocht die je maakt, is een volledig nieuw gegenereerd gebied, waardoor elke duik toch weer dat tikkeltje nieuw aan voelt. Deze zijn gemakkelijk te delen met andere spelers dankzij de Dive-Site ID.

Endless Ocean: Luminous probeerde een niche Wii-franchise weer tot leven te brengen door opnieuw een rustgevende duikgame te maken. De game heeft zijn toffe momenten, zeker wanneer je gewoon even je gedachten wil leegmaken en zonder al te veel zorgen diverse zeedieren kan gaan spotten. Echter voelt de oceaan soms wat leeg en kil aan, zeker tegenover andere games in het genre zoals Subnautica of Abzu.

• Een leuke en rustgevende ervaring
  • UML wezens zijn de hoogtepunten van de game
  • Performance zit goed in docked en handheld mode