Elex 2

Elex 2
Elex 2
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Schrijver zijn heeft zijn voor- en nadelen. De grootste troeven voor mij zijn dat ik vaker bezig ben met mijn hobby dan veel mensen die ik ken, en ik leer verborgen parels kennen door mij ervoor open te stellen. Natuurlijk is er ook een keerzijde van de medaille en dat is dat ik zekere verplichtingen en tijdsdruk ervaar in mijn hobby in plaats van ontspanning, en dat ik ook geconfronteerd raak met teleurstellingen waar ik verplicht enige tijd doorheen moet bijten. Hoe dan ook, we leren ongetwijfeld bij en zijn bij elke game een ervaring rijker. Natuurlijk is de ene ervaring de andere dus niet en speel ik sommige games een eeuwigheid uit genot en lijken de minuten bij de andere game juist een eeuwigheid te duren. Gelukkig merken jullie daar niets van want het schrijven duurt zowat even lang. Tijd om eens te kijken hoe ik mij voelde bij mijn volgende, voor mij, onbekende maar prikkelende titel genaamd Elex 2.

Ik begin mijn teksten wel eens vaker met de geruststelling dat een sequel geen nood heeft aan kennis van zijn voorloper. Bij Elex 2 lijkt dit echter niet het geval te zijn. Heel regelmatig wordt er verwezen naar de gebeurtenissen tijdens de voorloper. Gelukkig niet getreurd want wanneer je een nieuw spel opstart krijg je een samenvatting die je van informatie voorziet. Naar mijn gevoel was dit echter te weinig aangezien het sci-fi niveau van het spel zo hoog ligt dat je een hoop termen moet verwerken die niet echt inhoud bezitten

Opzet

We maken, voor sommigen alvast, opnieuw kennis met Jax in de sci-fi wereld Magalan. Jax was blijkbaar de held uit de eerste game en heeft met zijn avontuur van toen de wereld gered. Het was een avontuur van jewelste, vol wapens, gevechten, monsters, levels en skills. Of daar moet je toch van uit gaan. In deze game leren we Jax kennen in een bouwvallig en leeg krot, zonder enige verwijzing naar al zijn aanwinsten, skills of eender wat uit de eerste game. Bijna onmiddellijk wordt dit gamel gebouw met de grond gelijk gemaakt waardoor je met niets meer dan je huidige kledij, een stok en een foto van je zoon op pad vertrekt. Vanaf dan ligt de wereld voor je open en kan je gaan en staan waar je wilt. Je leert daarbij mensen kennen die je af en toe vergezellen en maakt keuzes in je leven waardoor je omgeving hun reacties naar je zullen aanpassen. Het is geen onbekende formule en zal de meeste lezers zelfs bekend in de oren klinken. Op zich klinkt het ook ineens erg aantrekkelijk en uitdagend. Een open post apocalyptische sci-fi wereld vol monsters, mutanten, mensen en groepen met allerlei plannen en doelen die je van missies, doelen en materiaal voorzien. Op zich is dit een succesformule, maar deze moet ook naargelang uitgevoerd worden.

Uitvoering

Eigenlijk zou ik heel uitgebreid kunnen zijn over de game, maar iets dwingt mij om bijna kort en bondig te zijn. Deze game mist niet gewoon ‘iets’. Het mist naar mijn gevoel zowat alles. Om te beginnen ziet de game er gewoon slecht uit. Visuals zijn ondermaats, de wereld voelt zo duidelijk kunstmatig, onnatuurlijk en bedacht aan, dat het storend wordt. Belangrijke elementen, zoals items, bruikbare kruiden of planten, vallen niet op, vijanden dwalen doelloos en onintelligent rond en meer. Wie herinnert zich nog dat je begin jaren 2000 een vijand kon ontlopen door hem achter een boom vast te zetten? Als de vijand zo simplistisch geprogrammeerd is dat hij enkel in een rechte lijn op je af kan lopen en dat bomen onverwoestbaar zijn voor hem, kan je hem dus klem zetten door die boom recht tussen jullie in te houden. Wel, dat kan opnieuw in deze game.

Het verhaal van Elex 2 raakt naar mijn gevoel kant noch wal. Ja, je hebt de wereld al eens gered en dit heeft je niet bepaald faam of glorie bezorgd. Ondertussen ligt de wereld die je hebt gered in stukken en dreigt een nieuwe vorm van de vijand terug te keren. Daarbij ben je vervreemd geraakt van je ex en je zoon. Kan hier wat emotie over bestaan alsjeblieft? Tijdens de dialogen zie je vooral slecht gefabriceerde gezichten en algemene personen zonder emotie of expressie zoals we eerder op de PS3 of Xbox 360 zagen passeren. En zelfs dan zouden we het afkeuren omdat het stoorde. Daarbij is het verhaal ook gewoon niet geschreven om je echt mee te voeren en te motiveren als protagonist.

Combat is onprecies, niet gevarieerd, komt te traag op gang en, zeker in het begin, simpelweg onfair. Je bezit veel te weinig opties en mogelijkheden, je acties tonen niet echt duidelijkheid rond wat je doet, laat of bereikt, en je, meestal domme, vijanden moet je lukraak treffen in de hoop dat je ze aan kan in je huidige situatie en met je huidige middelen. Veel te vaak blijk je unmatched, waardoor een vlotte en onnodige dood volgt en je opnieuw moet beginnen van een savepunt. Ja, dit is een beetje wat Piranha Bytes voor ogen heeft om je zo te stimuleren om te leren en te groeien, maar er is een minimum aan plezier en voldoening nodig om je aan te zetten tot verder verkennen en proberen, en dat ontbreekt hier. Stijgen in level is evenzeer onnodig omslachtig en ingewikkeld aangezien je niet gewoon je volgende skill kan kiezen. Je moet op zoek naar een persoon die je de skill kan leren, wat niemand natuurlijk gratis doet, en je dus vast zit met een sleur van zoeken naar middelen om deel te nemen aan dit omslachtig proces terwijl je streeft en hoopt om te overleven. Daarbij zijn, opnieuw, zeker in het begin je skills zo prijzig, dat er geen echte vorderingen en voldoening voelbaar is in het spel.

Ik heb wel vaker games gespeeld die me niet aanstonden. Meestal zag ik dan wel de elementen waarvan ik inschatte dat fans of liefhebbers de game wel zouden appreciëren. Deze keer lukt het mij echter niet. De game heeft het gewoon niet. Het idee was goed, de uitvoering daarentegen absoluut niet. De game heeft een drastisch tekort aan liefde en aandacht op zowat alle vlakken. Ik durf heel eerlijk zeggen dat ik meermaals hardop heb geklaagd tijdens het spelen, omdat ik de game moest blijven spelen. Ik durf toegeven dat ik de game ondertussen al terug heb gewist van mijn console en kan me niet inbeelden hoeveel updates, upgrades en patches nodig zouden zijn om hier verandering in te brengen.

• Elex heeft een vervolg

• maar het vervolg trekt op niks
  • echt alles zit tegen in deze game