Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat er in het eerste jaar 170.000 mensen zijn bereikt met het EA SPORTS FC FUTURES-initiatief en, als verder bewijs van zijn inzet om de sport voor iedereen te laten groeien, onthult het bedrijf een nieuw uitgebreid programma, Namibia Futures, in samenwerking met UNICEF. Deze meerjarige partnership zal de kracht van voetbal inzetten om langdurige sociale verandering te creëren in Namibië en daarbuiten, waarbij meer dan 46.000 kinderen en jongeren worden bereikt, met een initiële investering van GBP 1,2 miljoen.
De helft van alle kinderen in Namibië heeft te maken met meerdimensionale armoede, waardoor sociale mobiliteit afneemt, het risico op uitbuiting en misbruik toeneemt en vooral veel meisjes hun opleiding niet kunnen afmaken. UNICEF werkt al samen met partners in het land om laagdrempelige interventies aan te bieden die meisjes nieuwe levensvaardigheden en beroepstraining bieden om hun vooruitzichten te veranderen, vaak aan de hand van sport. Via Namibia Futures zal UNICEF nu nog eens 46.000 kinderen in Namibië bereiken en hen door middel van voetbal- en speltraining ondersteunen om hun potentieel op en buiten het veld te bereiken.
“We vinden het geweldig om de samenwerking tussen onze twee organisaties uit te breiden, na meer dan vijf jaar succesvolle samenwerking tussen EA SPORTS en Soccer Aid for UNICEF”, zegt Andrea Hopelain, GM & SVP of Publishing, EA SPORTS. “Met dit programma hopen we een betekenisvolle impact te hebben op veel jonge levens in Namibië, door de kracht van voetbal en ons EA SPORTS FC-platform in te zetten.”
“Er zijn 300 miljoen tienermeisjes in de wereld. Met de juiste middelen, netwerken en kansen zijn zij misschien wel de grootste groep wereldveranderaars ooit,” zegt Jon Sparkes, Chief Executive van het UK Committee for UNICEF (UNICEF UK). “Onze nieuwe samenwerking met EA SPORTS FC, Namibia Futures, zal meer dan 46.000 Namibische kinderen ondersteunen bij het bouwen van een betere toekomst, zowel op als naast het voetbalveld. Ik wil EA SPORTS FC bedanken voor het feit dat zij zich inzetten voor kinderen en UNICEF helpen om niet alleen het fysieke welzijn van jongeren te verbeteren, maar ook om via ons partnerschap belangrijke levensvaardigheden te ontwikkelen die hen helpen om hun leven te veranderen.”
Dit jaar bestaat de samenwerking tussen EA SPORTS en Soccer Aid for UNICEF vijf jaar. Verenigd door het doel om spelen te beschermen voor kinderen overal ter wereld heeft EA SPORTS samen met Soccer Aid for UNICEF bijna 100 miljoen pond opgehaald om het transformerende werk van UNICEF te steunen.
Shane Horgan, Managing Director van Soccer Aid Productions, zei: “We zijn verheugd om onze langdurige samenwerking met EA SPORTS voort te zetten en om de enorm positieve impact die deze relatie al heeft gehad op Soccer Aid voor UNICEF te verdiepen. We zijn allemaal ontzettend trots om deel uit te mogen maken van zulk belangrijk werk, waarvan we weten dat het de levens van kinderen over de hele wereld zal blijven verbeteren.”
In een succesvol eerste jaar heeft FC FUTURES deze mooie sport op de volgende manieren toegankelijk gemaakt voor meer dan 170.000 kinderen op zes continenten:
- Door in samenwerking met UEFA een bibliotheek te ontwikkelen en te publiceren met 7 gratis toegankelijke oefeningen die jonge spelers en trainers als hulpmiddelen kunnen gebruiken tijdens de training. Deze FC FUTURES ACADEMY-oefeningen worden momenteel geïntegreerd in 54 nationale voetbalbonden en hun opleidingsprogramma’s voor trainers.
- Door de bouw en renovatie te ondersteunen van 11 voetbalvelden overal ter wereld, van Zuid-Londen tot Sydney.
- Door meer dan 12.000 voetballen beschikbaar te stellen aan kleinschalige clubs, coaches en kinderen, maar ook andere spullen zoals schoenen, kegels, hesjes en meer.
- Door samen te werken met verschillende organisaties, merken en goede doelen, waaronder UEFA Grassroots, de Premier League, LA LIGA en nu UNICEF, om dit allemaal mogelijk te maken en programma’s te leveren die een langdurige impact hebben.
- Door de FC FUTURES Hero Award uit te reiken aan FC FUTURES-ambassadeur Ian Wright, als erkenning voor zijn uitmuntende werk om de wereld te inspireren om van voetbal te houden alsmede de toezegging van £ 10.000 om te besteden aan een kleinschalig voetbalinitiatief van zijn keuze.
“Het is een druk en bijzonder productief eerste jaar geweest voor FC FUTURES”, zegt James Salmon, Senior Marketing Director van EA SPORTS FC. “We zijn ongelooflijk trots op wat we tot nu toe bereikt hebben en we bedanken onze partners, onze ambassadeurs en alle geweldige gemeenschapsleiders die hebben geholpen om FC FUTURES tot leven te brengen. Er is nog erg veel werk aan de winkel om voetbal op gemeenschapsniveau wereldwijd te ondersteunen, maar deze gezamenlijke inspanning zal ervoor blijven zorgen dat onze investering wordt gevoeld door lokale gemeenschappen over de hele wereld, die echt zullen profiteren van de kracht van voetbal.”
“Als ambassadeur van FC FUTURES is het een eer om de eerste FC FUTURES Hero Award te mogen ontvangen, en het is zo leuk om te zien welke vooruitgang het initiatief het afgelopen jaar heeft geboekt”, aldus Ian Wright, voetballer, presentator en FC FUTURES-ambassadeur. “Ik was enorm trots dat ik het programma kon starten met de eerste lancering van het gemeenschapsveld in de vorm van de Rocky & Wrighty Arena op Turnham Academy in Zuid-Londen, de plek waar ik als jongen leerde spelen en verliefd werd op de sport. Het geeft zoveel voldoening om te zien welke impact dit heeft gehad op jonge mensen, niet alleen hier in Londen maar over de hele wereld.”
Vooruitkijkend naar jaar 2 zal FC FUTURES, naast Namibia Futures, doorgaan met nieuwe velden lanceren, meer trainingen creëren en publiceren, meer spelmateriaal leveren en de partnerschappen verder uitbreiden, zodat FC FUTURES de sport voor iedereen kan blijven laten groeien.
Als je meer wil weten over FC FUTURES en toegang wil krijgen tot FC FUTURES ACADEMY, de gratis digitale bibliotheek van trainingsoefeningen, klik je hier. Lees hier meer over het partnerschap tussen FC FUTURES en UNICEF.