Dying Light 2

Dying Light 2
Dying Light 2
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik hoor het velen onder jullie zo zeggen… Eindelijk hij is er, de langverwachte opvolger van Dying Light. Na tig keer de release te hebben verschoven zijn de zombies dan toch klaar geraakt om op je af te sturen. De vele trailers, E3-presentaties en beloften van de ontwikkelaar zorgden voor de nodige hype voor deze Dying Light 2.

Of ontwikkelaar Techland geslaagd is die hype waar te maken en de perfecte opvolger voor te schotelen vertel ik jullie graag in deze review.

Pelgrim Aiden

In Dying Light 2 speel je als Aiden. Een pelgrim die er duizenden kilometers heeft opzitten op zoek naar zijn jonge zusje Mia.  De twee zijn jaren lang opgesloten geweest en werden als proefkonijnen onderworpen aan heel wat “medische tests”.

Die zoektocht zal uiteraard geen rechte lijn zijn leidend naar Mia. Als pelgrim hoor je immers nergens bij en ben je steeds op doorreis. Je zal dan ook geleidelijk aan het vertrouwen moeten winnen van de verschillende facties die je op je pad zal tegenkomen. De twee voornaamste zijn de Survivors en de Peace Keepers.  Er is ook nog een derde groep, de Renegades, die iedereen en dus ook jouw leven zuur zullen maken.

Keuzestress

Na een trage intro die wat losstaat van de rest van de game kom je aan in “The City”. Je zus zal wel wat geduld moeten uitoefenen om gered te worden want er is echt heel wat te doen in Dying Light 2. En heel wat van de dingen die je gaat doen zullen een impact hebben voor het verloop van het spel. Zo kan je bv. kampen of windmolens veroveren en toewijzen aan één van de hoofdfacties. Dit ken je vast wel van heel wat andere games, maar je keuze zal ook invloed hebben in de spelwereld.

Ga je voor de Survivors dan zullen die je voorzien van heel wat meer ziplines in de stad. Lekker handig vermits je heel wat tijd zal doorbrengen op aanzienlijke hoogte. Ga je voor de hulp van de Peace Keepers dan trakteren ze met wat ander lekkers. Veel prijsgeven ga ik niet doen en moet je vooral zelf ontdekken. Net als het verhaal trouwens. Wat ik wel kan verklappen is dat ook hier keuzes zullen gemaakt worden die elk hun invloed hebben op het verhaal.  Ook aan activiteiten geen gebrek. Je kan je volledig op het verhaal focussen en je door de hoofdmissies razen maar dan mis je wel de parcourschallenges, zij-missies, zombie chases enz…

Parcours, stealth of combat

Naast uren extra spelplezier biedt het verkennen ook nog andere voordelen. Zo zal je immers meer vaardigheden vrijspelen. In ruil voor skillpoints kan je parcours- of melee-vaardigheden upgraden. Vermits de game je bijna over de daken dwingt en parcour in deze game echt geweldig is, genoot ik het meest van het upgraden van die skillset. Maar ook in melee zitten heel wat leuke upgrades zoals dropkicks en een grappling hook waarmee je kan vastklampen aan objecten om je over obstakels te swingen.  Dying Light 2 slaagt er perfect in om je immense hoogte te laten voelen. Zo zat ik geregeld met klamme handen ergens hoog in een toren halsbrekende parcourstoestanden uit te halen.

Wat wapens betreft ligt de focus vooral op melee. Er zijn wel enkele langere afstand opties maar naar mijn mening heeft Techland de juiste keuze gemaakt om zich te richten op close-combat.  De actie met een horde zombies die op je afkomen en je met een zelfgeknutseld wapen brutaal de kop inslaat of van enkele ledematen ontdoet voelt geweldig. Klein minpuntje is wel dat soms je vijand duidelijk mist in zijn aanval maar je dan toch geraakt lijkt te worden. Het zou mooi zijn moest dit kleine euvel gepatcht worden.  Ook je wapens kan je upgraden. Zo kan je bv. electroshocks toevoegen of voor extra vuurschade zorgen. Dit is overigens de enige manier om je arsenaal aan wapens te herstellen. Vroeg of laat zal je je favoriete wapen kwijt spelen en op zoek moeten naar ander brutaal “werktuig”.

Uithouding of overleven

Een andere keuze die je zult moeten maken in de game is of je eerder je uithouding of gezondheidsbalk wil upgraden. Hiervoor moet Aiden zogenaamde Inhibitors verzamelen die je in GRE faciliteiten vindt. Ook nu weer geen eenvoudig keuze. Zeker als je weet dat je start met een heel klein beetje gezondheid en je uithouding nodig hebt om aan richels te blijven hangen en te klimmen. En dat in een game met parcours en zombies…

Grafische opties

Ik testte voor jullie de game op current-gen en die bevat drie grafische opties. Eigenlijk kan ik hier heel kort over zijn… er is echter maar één optie die zin heeft, Performance mode. Met deze optie speel je de game in 60fps en 1080p. Dit is echt de enige manier waarop je deze game moet spelen. Dying Light 2 en vooral zijn parcours speelt snel en vlot en is niet aangenaam in de 30fps bij de andere twee settings, Quality en Resolution. Wel jammer dat de current-gen versie niet gewoon in 4K en 60fps speelbaar is. Grafisch is Dying Light 2 een beetje een hit or miss hierdoor. In zijn geheel presenteert het een fraai plaatje, maar dichtbij is alles een heel pak minder scherp en zijn ook textures niet altijd even geweldig. Dit zorgt ervoor dat de game grafisch ergens zweeft tussen last- en current-gen consoles.

Ook gebouwen voelen binnen ook wat leeg al. Het mocht allemaal net iets je meer zijn. Nog iets sfeervoller. Al blijft het wel een open-world game natuurlijk. Eerdere trailers van de game toonden ook een wat grimmigere, donkerdere wereld met 19de-eeuwse gebouwen. De uiteindelijke versie is heel wat kleurrijker geworden en de gebouwen zijn toch heel wat minder gedetailleerd. Ondanks dat blijft Dying Light 2 een mooie game om naar te kijken.

De nieuwste patch voor de Xbox Series X bevat een Variable Refresh Rate modus waardoor je meer dan 60fps kan halen en is alles dankzij AMD FidelityFX Super Resolution, een tikkeltje scherper geworden dan bij de release.  Die 60fps+ VRR modus is momenteel overigens enkel beschikbaar op de Xbox Series X.  Voor wie de Series S bezit heb ik helaas minder goed nieuws. De game is enkel te spelen aan 30fps en raad ik minder aan.

Bugs

Zoals wel vaker in sandbox-games zijn bugs niet te vermijden. Het grootste probleem lijkt echter te liggen aan de co-op modus van de game. Die wordt vaak onderbroken, maar die triggerde ook een grotere bug in mijn singleplayer. In de opties kan je opteren om die co-op modus open te stellen of privaat te zetten. Ik had er tot dan toe nog niet op gelet tot iemand mijn spel joinde tijdens een missie waarbij ik een kamp moest veroveren. Vermits de andere speler de missie al snel weer verlaten had, kon ik een actie, na het veroveren van het kamp, niet activeren. Toen ik de missie opnieuw wilde starten kwam ik plots terecht in een volledige kale wereld. Geen gebouwen, fauna en flora meer en NPC’s die rondzweefden in de lucht.

Even leek het dat ik de game weer helemaal opnieuw kon beginnen want gewoon mijn laatste save herladen werkte niet. Enkele keren mijn Xbox heropstarten werkte gelukkig wel. Voor de rest ben ik geen gamebreakende bugs meer tegengekomen.

Dying Light 2 is in alles een waardige opvolger geworden. Parcours is echt geweldig. Het speelt snel en vlot en stuntend over daken razen verveeld echt nooit. Later in de game mag je daar ook nog een paraglider aan toevoegen waarmee je vlot van dak naar dak zweeft. Ook de combat is intens. De keuze om de focus te leggen op melee is perfect voor een zombie-game. De actie is niet voor gevoelige zieltjes en brutaal.  Ook het verhaal neemt je mee op sleeptouw en blijft boeien tot op het einde. Het feit dat het verhaal je heel wat keuzes voorschoteld maakt het eens zo goed.

Grafisch is Dying Light 2 slechts gedeeltelijk in zijn opzet geslaagd en blijft het onder de verwachtingen van eerder getoonde trailers en gameplay. De 60fps gameplay krijg je enkel bij 1080p op de current-gen consoles. De Xbox Series S kent enkel een 30fps optie en is verrevan ideaal voor deze game. Toch is Dying Light 2 geen lelijke game maar zweeft het grafisch tussen last-gen en alle mooie toeters en bellen van de nieuwste generatie.

Wie zich enkel richt op de main story zal na een 20 tot 30-tal uurtjes de eindgeneriek over het beeld zien rollen. Wie echter alles uit deze game wil halen zal nog heel wat meer uren kunnen doorbrengen in Dying Light 2. Voor hen wachten nog tal van zij-missies, parcours challenges, veroveren van kampen en eigenlijk een aanrader om Dying Light 2 op deze manier te spelen.  Het upgraden van je wapens, het uitbreiden van je vaardigheden voelt nooit als eindeloos grinden en bieden je heel wat nieuwe mogelijkheden om de game op andere manier en te spelen.

• Parcours en combat zijn vlot, snel, brutaal en speelt geweldig
  • Upgraden van skills
  • Overtuigende wereld