Dragons: Legends of The Nine Realms

Dragons: Legends of The Nine Realms
Dragons: Legends of The Nine Realms

Zowat iedereen zal de films (en serie) van “How to Train Your Dragon” (“Hoe tem je een draak” in het Nederlands) wel kennen en er ooit iets van gezien hebben, met de iconische zwarte draak genaamd Toothless. Wat velen misschien niet weten, ik toch althans niet, is dat er een spin-off reeks verschenen is: “Dragons: Legends of the Nine Realms” (“Draken: Legenden van de negen Rijken” in het Nederlands). Deze reeks speelt zich af in de moderne wereld, zo een 1300 jaren na wat zich afspeelde in de derde film, met een heel nieuwe cast van personages en draken. Eens kijken of we deze draken ook getemd krijgen zonder voorkennis van deze nieuwe serie.

Loosely tied

Deze game is dus lichtjes gebaseerd op de serie met dezelfde naam, maar je moet de reeks niet gezien hebben om dit spel te kunnen volgen of er van te genieten. Het verhaal is ook niet het sterke punt van dit spel, hoewel de voice acting en presentatie wel leuk gebracht is, en is kinderlijk eenvoudig te noemen. Laat deze game nu natuurlijk ook vooral op kinderen gericht zijn, en dan kan je dit dus wel door de vingers zien. De draak Thunder, de nieuwe Toothless van deze serie, is na de inslag van een komeet zijn familie kwijt geraakt in de Hidden World waar alle draken zich schuil hielden. Tijdens zijn avontuur sluiten enkele draken uit de reeks – Plowhorn, de tweekoppige draak Wu en Wei en tenslotte Feathers – zich ook bij Thunder aan en helpen hem in zijn zoektocht.

Visueel ziet de game er best leuk uit, maar tijdens het spelen had ik in het begin wel het gevoel dat alles wat te ver uitgezoomd was. Misschien is het de ouderdom, maar ik had het best lastig om bepaalde details goed te zien tijdens het spelen, hoewel ik het na een tijdje wel gewoon begon te worden en er vrijwel geen last meer van had. Het spel oogt erg kleurrijk en is ook heel kindvriendelijk vormgegeven, wat wel te verwachten is van een game die gebaseerd is op een tekenfilm. De isometrische view, het feit dat je met draken speelt en dat alles er zo kleurrijk uit ziet, deed me al heel snel denken aan de Skylanders-games, maar de gameplay is toch net wat anders dan die reeks.

I was lightning before the thunder

Hoewel de titel het heeft over “Nine realms” zien we er een deel minder, maar elk van de werelden die we passeren heeft een ander thema zoals vuur of ijs en voelt dus steeds verschillend aan. Per wereld speel je telkens enkele levels, die vaak twee eindpunten hebben, en een boss level om de wereld af te sluiten. Een van de uitgangen dient om door te kunnen gaan naar het volgend level, dit einde is te herkennen aan een lichtblauw kristal, terwijl de andere uitgang dient om de challenge mode van dat level vrij te spelen. Deze uitgang wordt gemarkeerd door een geel kristal en zorgt er dus voor dat je het level kan spelen in een veel moeilijkere setting waar verschillende effecten kunnen plaatsvinden zoals een constante meteorenregen.

De gameplay zelf is relatief eenvoudig gehouden en bestaat vooral uit het rondlopen en vliegen door de meestal, vrij lineaire levels waar je geregeld tegen andere draken moet vechten of obstakels ontwijken terwijl je wat simpele puzzels oplost en kristallen verzamelt. Met deze kristallen kan je je draken upgraden en zo extra aanvallen vrijspelen of hun aanvallen en verdediging upgraden. Eenmaal je een van Thunder zijn vriendjes hebt vrijgespeeld, kan je in een level ook wisselen van draak door de druk op een van de vier pijltjes links op je controller. Door dit te doen zal de draak die je zonet hebt ingewisseld zijn verloren levenspunten stilaan terugkrijgen, waardoor je strategisch snel kan schakelen om je draken zo lang mogelijk in leven te houden. Komt er toch een van je draken zonder levenspunten te zitten, dan moet je hem onmiddellijk inwisselen tegen een andere draak zodat zijn levenspunten aangevuld kunnen worden. Ditmaal duurt het wel wat langer voordat hij terug inzetbaar is, dus het is raadzaam om je levensbalkje goed in de gaten te houden en op tijd te wisselen! Verder is er weinig skill nodig om de gevechten te overwinnen, want je kan gewoon wat knopjes rammen en negen van de tien keer raak je zonder al te veel problemen voorbij de meeste obstakels.

Dragons: Legends of the Nine Realms is een leuke actie platformer die vooral gericht is op een jonger segment van de gamers. De gameplay is redelijk eenvoudig, hoewel het toevoegen van de skills en upgrades die je kan kopen met de gevonden kristallen een interessante toevoeging is om jongere gamers al te laten kennis maken met eenvoudige skill trees. Verder is het ook leuk dat het verhaal deels op zichzelf staat en je dus niet eerst de reeks moet gezien hebben om mee te kunnen zijn in dit avontuur. Als we dan toch een minpunt moeten geven, buiten dat het wat te eenvoudig en eentonig is voor oudere en meer ervaren gamers, is het dat de camera vaak net iets te ver is uitgezoomd. Maar verder dan dat, is het zeker een leuke game die vooral bij de jongere gamers in de smaak zal vallen.

• Upgraden van je draken is een leuke introductie in skill trees voor jonge gamers
  • Eenvoudige gameplay waardoor het gemakkelijk aan te leren is aan jongere gamers

• Net wat te eenvoudig en gemakkelijk voor oudere gamers