Dragon Quest is, zeker voor de JRPG-liefhebbers, een vaste waarde sinds de jaren 90. Voor mij begon de reis echter pas in 2004 op de Playstation 2 met Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King. Het is pas jaren later dat ik de voorgaande games ben gaan spelen, waarvan de originele trilogie op de Switch toen de games fysiek (als Aziatische release) beschikbaar waren op één cartridge. Het is ondertussen dus al enkele jaren geleden dat ik door de Erdrick-trilogie ben gegaan, maar ik keer met plezier terug naar de game waar het verhaal ooit begon.
The legendary hero
Dragon Quest I, II en III staan bekend als de Erdrick-trilogie, iets wat pas duidelijk werd in 1989 bij het derde deel, aangezien dit een prequel was op de eerste twee delen. In dit avontuur begin je eerst door je eigen held te kiezen door deze een geslacht en naam toe te kennen. Er wordt echter niet gezegd welk geslacht wat is, of ik heb er overheen gekeken, want blijkbaar had ik de vrouwelijke versie gekozen omdat ik het design cooler vond. Maar goed, verder verandert dit niets aan je verhaal of ervaring. Jij bent de zoon of dochter van de legendarische held Ortega die helaas nooit is teruggekeerd van zijn gevecht met de demon Baramos. Als eerstvolgende in de lijn van helden draagt de koning je vader zijn taak over op jou. Gelukkig moet je dit niet alleen doen, en kan je een groep avonturiers verzamelen in de nabijgelegen Patty’s Party Planning Place om zo samen je avontuur tot een goed einde te brengen.
Dragon Quest III HD-2D is er grafisch enorm op vooruit gegaan. De game ziet er prachtig uit, maar het moet wel gezegd worden dat de Switch versie niet altijd even stabiel draait, waardoor de game er soms wat onscherp uit ziet. Het is duidelijk te zien dat Square ondertussen de HD-2D stijl onder de knie heeft, want de hele wereld ziet er enorm sfeervol uit, met heel wat mooie lichteffecten. Uiteraard zagen we het eerder ook al in games zoals beide Octopath Traveler games of de strategische Triangle Strategy, maar toch ziet het er hier nog net dat beetje mooier uit. Ook de muziek doet niet onder en de herwerkte tracks deden me geregeld even stoppen om ze eens goed te beluisteren. Niet dat het echt nodig was, want je zal dezelfde muziek wel vaker horen spelen, maar dat is zeker niet negatief op te vatten!
Gotta tame them all
Zoals de meeste JRPG-games van de jaren 90, speelt ook Dragon Quest III met het turn-based concept. Wat hier echter anders is dan bij de meeste games, is dat je hier zelf je team samenstelt in plaats van de personages die het verhaal gedurende het avontuur jouw richting uitstuurt. Zoals eerder aangegeven doe je dit bij Patty’s Party Planning Place en krijg je daar de mogelijkheid om drie teamleden aan je groepje toe te voegen. Je kan kiezen uit gegenereerde personages, of ze volledig zelf samenstellen. Een van de belangrijkste aspecten is het kiezen van hun profession, waar de keuze best uitgebreid is, gaande van soldaat, dief, priester, en meer. Op deze manier kan je je party volledig naar je unieke speelstijl vormen. Om het nog beter te maken, kunnen je personages op level twintig veranderen van klasse, maar hun huidige statistieken worden dan gehalveerd en je gaat terug naar level 1. Gelukkig houdt je wel alle geleerde spreuken en vaardigheden. De enige van wie je de profession niet kan wijzigen, is die van je hero. In deze remake is er trouwens een volledig nieuwe profession toegevoegd, namelijk de Monster-Wrangler. Iemand die deze klasse gebruikt, kan wilde monsters gemakkelijker temmen om te gebruiken in de Monster Arena, een locatie waar je met je monsters kan vechten.
Improvements
Wie geregeld een oudere game, en dan vooral JRPG’s, speelt, weet dat veel van deze games soms wat aan de langzame kant aanvoelen. Heel veel random encounters, dure prijzen voor equipment en items en een lage drop rate of weinig goud en experience ontvangen voor gevechten. Het zijn enkele elementen die de games vroeger gebruikten om te zorgen dat je lang bezig kon blijven. Gelukkig komt de remake met een paar handige Quality-of-Life verbeteringen om de game niet te ouderwets te laten voelen. Je zal gemakkelijker loot vinden op vele plaatsen in de wereld, en er is een mogelijkheid om gevechten te versnellen en je team automatisch te laten aanvallen aan de hand van verschillende vooropgestelde instelling. Verder kan je ook werken met het plaatsen van een indicator op de kaart om zo gemakkelijk je weg te vinden. Al deze zaken moet je niet gebruiken, maar het maakt het spel wel een heel stuk leuker. Tijdens mijn 60+ uren met de game, moet ik toch zeggen dat het écht de game een stuk aangenamer maakt om te spelen. Enkel de indicator heb ik niet vaak gebruikt, gewoonweg omdat het leuker is de wereld te verkennen, leuke side stories te ontdekken en het gevoel hebben zelf op avontuur te zijn.
Een andere toevoeging, die naar mijn mening de beste waarde met zich mee brengt, is dat er ook verschillende momenten zijn waar we met Ortega, de oorspronkelijke held, mogen spelen om zo wat meer inzicht krijgen over wie hij was en hoe zijn avontuur verliep.
Conclusie
Dragon Quest III HD-2D heeft mijn verwachtingen overtroffen. Dat de game er prachtig ging uitzien, was al duidelijk vanaf de eerste trailer. Toch heeft de Switch versies wat issues op vlak van performance en oogt het soms wat minder scherp dan zijn tegenhangers. De andere toegevoegde features, zoals het versnellen van gevechten, zorgen ervoor dat deze klassieker op een gemoderniseerde manier te spelen en genieten en de extra scenario’s van Ortega geven een extra dimensie aan het karakter. Deze game is nog maar het begin van de Erdrick trilogie, en ik kijk dus enorm hard uit naar de remakes van de andere twee games uit de trilogie, die gelukkig ook al zijn aangekondigd.