Dragon Ball: the breakers

Dragon Ball: the breakers
Dragon Ball: the breakers

Er is veel te vertellen over Dragon Ball. We hebben ondertussen al series, films, games, kaartspellen, verzamelobjecten, kleding, cosplay en veel meer aan de franchise te danken en het ziet er naar uit dat er nog veel meer aan komt. Natuurlijk kan je niet altijd van hetzelfde vaatje water tappen en zoeken ontwikkelaars wel eens naar alternatieven voor games en films. Zo heeft er iemand een tijd terug het idee gekregen om de helden uit het verhaal wat naar achter te schuiven en ons te focussen op de schurk en diens slachtoffers. Het resultaat van dit idee spelen we ondertussen onder de naam ‘Dragon Ball: The Breakers’. Hoe komt deze game tot uiting? Wel, ik wil het gerust voor jullie even overlopen.

The survivors

Voor een keer begin ik niet met het voorstellen van de held van een game. We spelen immers een semi-normaal persoon in deze game die de herhaaldelijke pech heeft om in een tijdverstorende rift, genaamd een temporal seam, te belanden. In deze rift mixen tijd en ruimte zich door elkaar en heb je het ongenoegen om telkens uit te komen tegen een badass uit de Dragon Ball Z franchise. Een groep van 7 personen probeert deze ongemakkelijke situatie te overleven door deze storing te herstellen dankzij de assistentie van Trunks. Deze werkt in dit spel nog steeds voor The Time Patrol en is als het ware een bewaker voor de tijdlijn. Helaas kan hij je niet in persoon ondersteunen maar doet hij dit door je, via walkietalkie, uitleg te geven over je mogelijkheden en doelen. Zo krijg je in het begin van elke match te horen dat hij power keys heeft voorzien die je kan gebruiken om een super time machine te activeren die de tijdlijn herstelt. Daarna informeert hij je over eventuele bevoorrading die hij in je omgeving voorziet, wat de huidige stand van zaken is en meer.

Als survivor moet je dus, logischerwijs, proberen te overleven. Doorheen de match ben je continue op zoek naar allerlei items die je zullen helpen bij je doelen of om jezelf te verdedigen terwijl je de raider probeert te ontlopen en ontwijken. Meer is er op zich niet over te vertellen. Daarbij moet ik jammer genoeg vaststellen dat tot op datum er een erg beperkt aanbod is in deze items en in je doelen. Zo ben je altijd op zoek naar de Power Keys waarna je de super time machine moet activeren of probeer je het punt te bereiken waar je de gewone time machine kan activeren om zo te ontsnappen. Een gigantische waaier aan mogelijkheden is natuurlijk niet nodig of mogelijk in deze game maar een beetje variatie, gecombineerd aan de map of zo, was zeker wel leuk geweest.  Jammer genoeg is dit niet het geval en zoek je tussen de bazookas, Vegeta’s gloves en senzu beans naar allerlei radars, power keys en energie. De radars kan je gebruiken om NPC survivors, dragonballs of power keys te vinden, de power keys zelf dienen om je super time machine te bouwen en je energie heb je nodig om je even te transformeren in één van de helden uit de franchise om je voor een korte periode te verdedigen tegen de raider. Dit transformeren, hoewel dit niet echt het ideale woord ervoor is, is gelinkt aan een transphere. De uitleg in het spel is dat de geest/ziel van een sterke krijger in je naar boven komt. Je blijft dus jezelf maar hebt even de vaardigheden van Goku, Gohan, Picollo, Vegeta, Yamcha (ja… die kerel…) of een ander personage uit de Dragon Ball franchise.

The raider

Tijdens je opstart heb je de kans om aan te geven dat je als Raider wil spelen. Door dit aan te geven kom je in een soort wachtrij te staan die je per gespeelde match een level doet stijgen. Eenmaal een hoog genoeg level in je wachtrij, speel je een match als raider. Ik heb hier mensen al serieus over horen klagen en pleiten omdat ze de vrijheid willen om onmiddellijk als raider te kunnen spelen. Persoonlijk zie ik echter geen probleem met dit systeem aangezien nu iedereen op zijn gepaste tijdens als Raider kan spelen en je match altijd vol zit. De beschikbare Raiders op dit moment zijn Cell, Frieza en Buu. Deze hebben allemaal, zoals fans van de franchise ongetwijfeld weten, verschillende vormen in de reeks wat ook nu terugkomt in het spel. Als Cell begin je bijvoorbeeld als larve en moet je je opwerken naar je perfecte vorm door energie uit je slachtoffers te halen.

In feite ben je als raider de enige in de match met echte volwaardige krachten en ben je daarom een realistische bedreiging voor iedereen in de match. Survivors zullen dit merken aan de luidere en versnelde hartslag die door hun speakers klinkt wanneer je in de buurt bent en door de vernieling die je aanbrengt rond je. Je bent immers in staat om je aanvallen te gebruiken naar hartenlust terwijl de survivors hier energie voor moeten opsparen en hun transformatie slechts tijdelijk is en het gebruik van aanvallen deze tijd zelfs nog vermindert. Tijdens je rol als raider voel je je echt oppermachtig en kan je, zeker met wat inzicht en skill, echt paniek en chaos zaaien bij de survivors.

The game

Ik heb het eigenlijk al een beetje aangehaald, maar de game biedt veel van hetzelfde, game na game na game. Slechts 3 maps, slechts 3 raiders en slechts 1 missie en doel is eigenlijk echt te weinig qua aanbod. Ja, je kan de matchen wel beïnvloeden door bepaalde keuzes te maken als raider, namelijk door delen van de map op te blazen en als survivor om je op het vinden van de Dragon Balls te gooien en de confrontatie met de raider aan te gaan, maar dit compenseert het gebrek aan aanbod niet. Er zijn ondertussen al best getalenteerde spelers voor zowel survivors als raiders die een match erg onvoorspelbaar kunnen maken, maar hier speel jij dan maar een passieve rol bij. De visuals zijn jammer genoeg ondermaats en de besturing voelt onnauwkeurig en slordig. Combineer dit met het ondermaats aanbod in zowat alles en je krijgt toch wel een teleurstelling op je bord. Het spelen als Raider of Survivor voelde in het begin zeker spannend en gaf je een zekere voldoening als je, tegen verwachtingen in, wist te slagen in je opzet, maar het is niet genoeg. Daarbij is het verkrijgen van nieuwe transpheres onnodig complex, willekeurig en eigenlijk een grote gokmachine zoals we die al jaren kennen en de meeste gamers haten. Door zeldzame tickets of currency te verkrijgen kan je eens in de zoveel tijd nog eens een kans wagen om een nieuw personage, outfit of aanval te scoren op goed geluk.

Ik hoor veel verschillende meningen over de game. Persoonlijk sta ik altijd open voor een experiment, nieuwe aanpak of visie binnen een franchise zodat er eens iets nieuws uit de bus kan komen. Helaas kan ik niet ontkennen dat de afwerking of mogelijkheden in deze game te wensen over laten. De game had potentieel, maar lijkt dit momenteel niet te (willen) gebruiken. Vermoedelijk gaan we echter in de nabije toekomst zien dat er toevoegingen zullen komen in de vorm van nieuwe raiders, personages, transformaties, maps en misschien zelfs gameplay. Dit siert de game, mijn huidige visie en ervaring echter niet en dwingt mij om te concluderen dat de game momenteel veel potentieel laat liggen. Geen Kamehameha vol nostalgie en jeugdsentiment kan hier in deze game verandering in brengen. Ik kan echter niet ontkennen dat de game me momenten van spanning en voldoening heeft bezorgd. Het idee achter de game was dus absoluut goed, maar de uitwerking en de keuzes er naartoe stellen een teleurstelling samen.

• nieuw perspectief binnen gekende franchise
  • iets nieuws durven als franchise is goed!

• variatie ontbreekt