Doraemon Story of Seasons: Friends of the Great Kingdom

Dus. Ergens in de jaren 70 wordt het volgende concept bedacht: Een tijdreizende robot kat die naar het verleden wordt gestuurd om een gezin bij te staan en hun financiële situatie bij te sturen. Anders loopt het geheel weer naar de haaien. Heb ik dit moeten opzoeken? Ja. Maakt het voor de rest van deze game uit? Absoluut niet. Trek alweer je botten aan, na onze tocht in Harvestella gaan we nogmaals naar het veld!

Crossover-galore

Dit is alreeds de tweede telg in de cross-over tussen Story of Seasons en Doraemon. Het eerste is populair als zijnde de spirituele en betere opvolger van de Harvest Moon games, het tweede is al sinds de jaren 70 een populair kinderfiguur in manga en diverse andere media. Lijkt het op het eerste zicht een vreemde combinatie? Misschien. Echter was ik vrij enthousiast om deze titel te reviewen. Mogelijk is dit ook de stijl waarin ik mijn boerderij-sims graag speel. Niet te ernstig, een prachtige kunststijl en algemeen een aangename sfeer om in rond te lopen. En niet te vergeten: mijn hart die een sprongetje maakt bij Japanse voice overs.

Het verhaal wordt uitgelegd in een redelijk lange intro: Noby (het hoofdkarakter die we bijstaan) en zijn huisrobot kat Doraemon zitten midden in de zomervakantie wanneer Noby het aan de stok krijgt met zijn ouders omwille van… niet afgewerkt huiswerk. Daarop besluit Noby zijn biezen te pakken, zijn vriendjes op te trommelen en dan ook maar ineens de raket van onze robot kat te kapen om weg te vliegen naar een onbekende planeet voor een welverdiende pauze. Heb ik al gezegd dat dit een reeks voor Japanse kinderen is?

Eenmaal aangekomen vinden ze een gewonde jongen. Na het oplapwerk (want onze robotkat heeft immers ALLE soorten gadgets in zich zitten) ontmoet je Lumis, die je het meeste zal rondleiden en je uiteindelijk de leegstaande boerderij laat beheren.

Multitasking-galore

Helaas is niet iedereen tevreden met je komst. Na een aantal dagen verkenning word je door twee bewakers meegetroond naar de plaatselijke koningin. Deze is een stuk minder blij dat er een stel vreemden op haar planeet zijn neer gestort en beveelt dan ook dat alle gadgets en technologie van Doraemon worden verwijderd. Pech, Noby en zijn vriendjes zitten vast. Er zit dan niets anders op dan… wacht. Lumis heeft koninklijke connecties? Hij belooft plechtig dat hij en zijn nieuwe vrienden de vergane glorie van de boerderij zullen herstellen en daarmee het vertrouwen van zijn moeder (de koningin) terug te winnen. Zij zal dan (hopelijk) je gadgets terug geven zodat je terug kan keren, op tijd voor het nieuwe schooljaar van start gaat.

Wij, als ervaringsdeskundigen, hoeven geen introductie tot deze gameplay. De vertrouwde formule biedt voor iedereen een moment waar je kunt instappen en nodigt iedereen uit om dit te spelen. Fans van Stardew Valley, Harvest Moon en (uiteraard) Story of Seasons kunnen hun hart ophalen met deze game. Het grootste deel zul je afwisselen tussen je boerderij onderhouden, de verzoeken die de dorpelingen achterlaten op het publieke prikbord en de takenlijst die Lumis je aan het begin van het spel geeft.

Dé toevoeging is dit keer het buddysysteem. Je vraagt aan een van je vriendjes om je te helpen en begeleiden in het uitvoeren van 1 van je taken. Is dat je gewassen water geven? Dan zullen ze je helpen door aan een andere kant te beginnen. Is dat mee zoeken naar materialen om je huis, stal of gewoon je eigen gerief mee te upgraden? Zij doen hun uiterste best om je zoveel mogelijk te ontlasten. Maar de opbrengst is uiteraard volledig voor jou. Handig!

Je kan ook een tweede speler uitnodigen en deze zal dan de rol van Doraemon op zich nemen om je te helpen met het harde werk. Helaas heb ik deze functie niet kunnen uit testen want tja… ik ben vrijwel alleen in mijn boerderij.

Empathy-galore

Er zijn ook minpunten aan te halen! Nou, minpunten… Laat het mij uitleggen. Er zijn best lange gesprekken en tussenfilmpjes te bespeuren tussen de gameplay door. Hier wordt benadrukt hoe de relaties zich onderling uitspelen en wie welke “taak” in de groep heeft. Uiteraard is deze gebaseerd op de reeks en van die typische Japanse uitdrukkingen. Mij stoorde het geenszins, ik ben het immers al gewoon van andere Japanse reeksen. Het hoort er gewoon voor een deel bij en het blijft een leuke opfrissing voor de fans.

Een ander minpuntje is misschien het gebrek aan verzamelbare objecten tijdens je wandelingen doorheen het landschap. Echter stoorde ook mij dit niet omdat je al te druk bezig bent met uitzoeken hoe je je stamina het beste terug krijgt (hier kom ik dadelijk op terug), hoe je het meeste geld uit je dag puurt (tip: vissen kost je geen stamina, zeer vreemd) en hoe je algauw je boerderij op de rails krijgt. Zijn de objecten die je her en der vindt nog handig als ingrediënten of komt het op de lijst met verkoopbare spullen terecht? Wie zal het zeggen?

Over je stamina gesproken, als je net zoals mij een goede sprong voorwaarts wil nemen en direct al je beschikbare geld in zaden steekt… Weet dan dat je niet meer moet zaaien dan wat je water kunt geven. Anders zal je alsnog snel zonder stamina komen te zitten en al vroeg in de ochtend je nest moeten inkruipen. Of niet? Er zijn twee opties om de dag door te komen. De eerste optie: je kunt besluiten om een dutje te doen van een paar uur, dat levert je een aantal stamina hartjes op. Tweede optie? Je kunt gaan eten in de herberg of je kunt wachten tot ’s avonds de rest van je crew terug komt en samen het avondeten nuttigen. Maar ja, wat in de tussentijd?

Een écht minpuntje dan maar. De map is relatief uitdagend te noemen om in rond te lopen. De map geeft niet goed weer welke wegen je naar de juiste plek begeleiden, je moet het een aantal keren hebben gelopen om te weten wat waar is en hoe je er het snelst geraakt. Het is een beetje ronddwalen en tegelijk in je geheugen prenten wat waar is. De kans dat je echter een aantal keren de lokale kliniek binnen wandelt in plaats van de herberg waar je moet zijn is best groot. Maar kijk, hoe langer je het spel speelt, des te beter je je kunt oriënteren.

Trouwens, waarom zou je klagen als je kunt verdwalen in leuke, charmante aquarel-achtige landschappen? Het schilderachtige is wat mij meer deed stilstaan om screenshots te nemen. Om dan nog eens de soundtrack niet te vergeten. Het is uitstekend om uren met deze muziek je gewassen te verbouwen, aan mijnbouw te doen of gewoon lekker te vissen. En mijn god, wat ben ik verliefd op de zonsondergang van deze game. Dit is absoluut mijn type van game. Van voor tot achter.

Des te harder ik teleurgesteld was in Harvestella, des te meer ik deze game wil aanraden aan iedereen. Laat je alsjeblieft niet afschrikken door het kinderlijke van de Doraemon-reeks, maar omarm dat net. Dan krijg je 1 van de leukste boerderij-sims terug die je in tijden hebt gespeeld. En mogelijks zul je dan ook stiekem het voorgaande deel hebben besteld. Maar goed, de boerderij roept mij!

• Boerderij-sim op zijn best
  • Japanse voice over
  • Buddy systeem

• Verwarrende map
  • Soms te lange cutscenes
9

Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!