Divinity Original Sin 2 Definitive Edition

Ik speel graag RPG’s. Action RPG’s, MMO’S, Turn-based, Tactical… Maar meestal komt daar zoveel lore en uitleg bij kijken dat ik mij moet inlezen om te weten waar het over gaat. Terwijl ik liever mij gewoon in een verhaal stort en “we zien wel waar we eindigen”. Klinkt als een avontuur? Klinkt nondedju als een avontuur!

Er is een plan

The Source, want natuurlijk heb ik mij een béétje ingelezen en het blijkt dat het een naam voor de magie van dit wereldje is. Er zijn voor- en tegenstanders en er zijn groepen die macht proberen uit te oefenen voor diverse redenen. Enfin, het zou wel eens deze wereld kunnen zijn. Om te beginnen zijn er een aantal moeilijkheidsgraden: explorer, classic, tactician en Story mode. Als je een van deze kiest is er netjes een uitleg wat deze mode juist doet in plaats van het gebruikelijke “easy, medium en hard”. Speelstijl is immers belangrijker dan een moeilijkheidsgraad.

Je kunt een pre-build character (in mijn geval de stoere Red Prince, oftewel een charmante rode hagedis) kiezen of volledig zelf een character in elkaar steken. Afhankelijk van wat je kiest past het verhaal zich aan. Het begint met dat je in slavernij wordt weg geleid per schip, er gebeurt iets met dat schip maar het vreemdste is wel dat die rare vrouw/mede-gevangene dat voorspeld heeft. Alsof ze een plan had.

Knoppencombinatie

Ik moet toegeven dat ik een beetje sceptisch sta tegenover het top-down besturen van characters op een console. Strategie-games en RPG’s lenen zich niet zo snel om vlot gespeeld te worden door de overvloed van knoppen die je moet gebruiken om in een menu overzicht te behouden. Wel! Daar is aan gedacht.

Immers, met een druk op de schouderknoppen en een kleine beweging bereik je gemakkelijk alle menu’s die anders verborgen zouden blijven onder de vele toetsenbord-knoppen. Verbaasd was ik dan ook over de vlotheid waarmee ik zo snel kon switchen van mijn inventory naar mijn character build. Natuurlijk, het slepen van items of vaardigheden met de muis blijft wel een gemis, maar mits een beetje geduld heb je het snel onder de knie. Ik vergeet haast dat ik dit op mijn Playstation aan het spelen ben, en heb niet de neiging om het voor de PC te kopen. Maar we houden jullie niet tegen om het gewoon wél te doen natuurlijk.

Humor voor de humorlozen

Wat ik niet had verwacht is dat er in deze wereld énorm veel humor steekt. Zo is er bijvoorbeeld een moment dat je schip wordt aangevallen en begint te zinken. Midden in het gevecht kom je een skelet tegen die op zijn dooie gemak een boek zit te lezen en te vloeken dat hij nog niet helemaal begrijpt wat er in staat. Spreek je deze persoon aan, dan zal hij je grappig van antwoord dienen dat het weinig zin heeft om te vluchten. Vermits hij al dood is. En dat hij wel zal wachten tot het gedruis stopt om dan van op de bodem van de oceaan naar het vasteland te wandelen. Ok, jij je zin! Toedels!

Grappige toestanden ga je gaandeweg genoeg tegenkomen en is een leuke afwisseling voor alle serieuze dialogen. Deze kun je trouwens alle kanten laten opgaan. In mijn geval kon ik mij opstellen als “De Prins” en praten als een koning tegen zijn onderdaan. Of in het “Lizards” beginnen. Of mij eerder op de vlakte houden want ik weet eigenlijk nougabollen van deze wereld en treed voetje per voetje verder. Voor je het weet maak je “een verkeerde” keuze en sla je een ander pad in dan je in gedachten had. Bedenk trouwens dat dat niet betekent dat het direct “game over” is. Neen, je verhaal gaat verder met je keuzes en zorgt ervoor dat het alle kanten kan op gaan. Soms is de keuzestress behoorlijk lastig te noemen.

Nodig eens een vriend uit

Naast het alleen ronddwalen met verschillende characters kun je ook de lokale co-op proberen. Het is even zoeken maar met een druk op de knop kan een tweede speler een of meerdere personages overnemen. Net als in de PC-versie kun je jezelf loskoppelen van de groep en je eigen gangetje gaan, gesprekken voeren en zelfs gevechten uitspelen, bijgestaan door de naadloze overgang naar split-screen als je te ver van elkaar vandaan begint te lopen. Zo wordt het nog extra tactisch! Tenzij je ruzie begint te krijgen over de te gebruiken tactiek natuurlijk. De vergelijking met tabletop RPG’s is daarom niet uit de lucht gegrepen en komt met dit nog een stapje dichterbij.

Dat deze game niet voor iedereen is kan ik mij trouwens gerust voorstellen. Divinity: Original Sin 2 staat bol van missies, achtergrondverhalen en dialogen. Sommige zijn straf in het neerzetten daarvan, maar overspoelen soms het hoofdverhaal. Niet dat ik het erg vind maar het is toch weer even wennen om een hele wereld te leren kennen, en ik kan mij gerust voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft. Dit is immers geen hapklare brok om eventjes tussen de soep en de patatten te spelen. Een nieuweling zal redelijk overweldigd geraken maar laat je dat niet ontmoedigen! Je krijgt er immers veel, véél te véél eigenlijk, voor terug.

Dat ik deze reeks veel te lang links heb laten liggen is volledig aan mij te wijten. Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition is de ideale instap en upgrade voor uw RPG avonturen. Met een enorme wereld om te ontdekken, een ongekende vrijheid in zowel gameplay-opties als missie structuur en een diep tactisch vechtsysteem kun je nauwelijks op meer hopen, maar Larian Studios geeft ons naast talloze toevoegingen, updates en tweaks ook nog eens een console versie mét lokale co-op. De besturing voelt zeker in het begin wat stroef aan maar wil ik gerust door de vingers zien. Net zoals de lichte framerate drop in overvolle gebieden overigens. Het resultaat van deze game betekent wel dat ik snak naar meer, véél meer.

En toch nog eventjes een extra leuk weetje, deze game is namelijk een product van eigen bodem! Jazeker, Divinity is ontwikkeld door het Belgische bedrijf Larian Studios, iets waar wij toch zeker wel heel trots op mogen zijn en ook iets waar wij volledig achter staan en steunen. Heeft dit onze score beïnvloedt? Dat dan weer niet, de game is gewoonweg echt goed en verdient dan ook alle lof die we hier eerder al lieten weerklinken.

• Levendige wereld
  • Indrukwekkende verhaallijn
  • Humor

• Besturing af en toe wat stroef
  • Voor beginnelingen wat overweldigend
9

Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!