Dissidia Final Fantasy NT

Dissidia Final Fantasy NT
Dissidia Final Fantasy NT
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:,

Ongeveer anderhalf jaar geleden stond ik nog in een van de arcadehallen in Akihabara, Japan. Een van de eerste kasten die mijn aandacht trok, was uiteraard niets minder dan Dissidia Final Fantasy. Ik moet bekennen dat er toch wel redelijk wat Yen in de machine verdwenen was, maar de game was elke Yen wel waard. Vandaag heb ik het genoegen om de game opnieuw te beleven, maar dan vanuit het comfort van mijn eigen zetel. En, ook niet onbelangrijk, zonder credits bij te moeten kopen! Maar was de transitie van de arcade naar de thuis console zonder kleerscheuren? We zochten het voor je uit.

New Tale

In Dissidia Final Fantasy nemen de goeden en de slechten uit verschillende Final Fantasy games het tegen elkaar op. Het is een andere kijk op het fighter genre en de eerste Dissidia game zag zijn debuut op de PSP in 2009 (in Japan was de game echter in 2008 al beschikbaar). NT, oftewel New Tale, toont ons al onmiddellijk aan dat het niet zomaar een vervolg is op de voorgaande games op PSP.

Zoals reeds gezegd, is dit de home console iteratie van de arcade versie. Een arcade versie heeft zelden een diepgaand verhaal. Nochtans hadden de vorige games een vrij diepgaande story modus. Helaas ontbreekt het hier aan een story modus met dezelfde diepgang. Begrijp me niet verkeerd, er is wel degelijk een story modus aanwezig hier. Het grote probleem is echter dat je de story modus niet op je eigen tempo kan voortzetten. Je hebt immers Memoria nodig. Dit item krijg je wanneer je in level stijgt (hoe dit in zijn werk gaat, komen we zo meteen aan toe). Hierdoor geraak je dus wel een beetje uit de flow van de story modus, want soms unlocked zo een Memoria slechts een tussenfilmpje.

Er zijn zo redelijk wat nodes te unlocken in de story modus. Merendeels zijn dus tussenfilmpjes. Deze tussenfilmpjes zien er prachtig uit, zoals we wel gewoon zijn van de Final Fantasy games.Ook de muzikale begeleiding van zowel de tussenfilmpjes als de gevechten zijn van hoog niveau en zetten telkens de juiste toon voor de gelegenheid. Naast deze filmpjes kan je ook battles unlocken. Gewone battles zoals uit de Gauntlet modus als boss battles, waarin je het opneemt tegen Summons. Deze gevechten zijn geen lachertje, en je zal hierbij alles uit de kast moeten halen om ze neer te krijgen.

Not Traditional

Zoals eerder vermeld beschikt deze game niet over een traditioneel gevechtssysteem. De gevechten zijn, in tegenstelling tot de vorige Dissidia games, een 3 versus 3 opstelling. De gevechten nemen plaats in prachtige locaties uit de verschillende Final Fantasy games. In deze gevechten kan je vrij rondlopen en vliegen tot zover de map toelaat. Het voelt zo wel een beetje als de Dragon Ball Z Tenkaichi games aan.

De eerste keer dat je in een battle terechtkomt, kan al de informatie op het scherm wel even overweldigend overkomen. Je ziet namelijk een hele hoop informatie in één oogopslag. Gelukkig zit er een goed uitgebreide tutorial in de game om je snel op weg te helpen. Concreet komt het er op neer dat een character twee belangrijke cijfers heeft: Bravery en HP. HP kennen we allemaal als Health Points, en dit zijn dus je levenspunten. Daarnaast zijn er Bravery points (de nummertjes boven de levensbalken). Je hebt ook 2 soorten aanvallen, een Bravery attack en een HP attack. Hiernaast heb je ook nog EX-skills welke je helpen met buffs of debuffs om het gevecht.

Om het simpel te houden: des te meer Bravery je hebt, des te meer schade kan je uitdelen met HP aanvallen. Wanneer je Bravery op 0 komt te staan, kom je in de Break modus terecht. In deze modus gaan HP aanvallen super veel schade toebrengen, en kan iemand met veel Bravery je zelfs in één klap uitschakelen. Deze game is overigens geen button masher, je moet tactisch gaan spelen om in de hogere graad mee te kunnen draaien. Ook voor de online battles is dit zeer belangrijk, want tegenstanders die tactisch spelen én de technieken onder de knie hebben kunnen het je anders heel lastig maken.

Tijdens de gevechten verschijnen er ook Summon cores. Probeer deze zo snel mogelijk aan te vallen, want deze gaan je Summon balk vullen. Eenmaal vol, kan je je gekozen Summon (dit doe je voor de battles) oproepen. Deze gaat helpen met een storm aan aanvallen om je tegenstanders te verzwakken. Pas dus op dat de tegenstander je niet voor is, want een Summon tegen krijgen is niet iets wat je graag vaak meemaakt.

Nice Treasure

Om de game wat aantrekkelijker te maken voor een home console, is er dus voor gekozen om wat extra in te steken tegenover de arcade versie. Uiteraard is de Gauntlet modus aanwezig. Dit is de klassieke arcade modus, waarin je een team samenstelt van 3 characters. Jij kan er uiteraard maar één van besturen. Je kiest ook een Summon, en met deze opstelling moet je je door 6 gevechten achter elkaar worstelen. 6 Gevechten achter elkaar klinkt als een hele opgave, maar gevechten kunnen heel snel gedaan zijn, dus het valt op zich nog best goed mee. Je wordt tussen gevechten in ook weer op volledige kracht gezet in de basic, dus ga er gerust voor in je gevechten.

In de Gauntlet is er keuze tussen de gewone 3 vs 3 gevechten. De bedoeling is om 3 tegenstanders (dit moeten niet 3 verschillende zijn) uit te schakelen. Een uitgeschakelde tegenstander komt snel weer in het spel met volle kracht. Het eerste team dat 3 tegenstanders uitgeschakeld heeft, wint de wedstrijd. Daarnaast is er de Core battle. Dit is een soort van Capture the Flag modus, waarin je het kristal van de andere partij moet vernietigen. Als er iemand in de buurt van zijn eigen kristal staat, zal deze bescherm blijven voor alle schade. Dus je moet eerst zorgen dat het kristal vrij van verdedigers is alvorens schade toe te brengen. Wie het eerste het kristal breekt, is gewonnen. De laatste modus is sparring. Dit is meer een vrije modus waarin je de regels, het level en de spelers kiest.

De Gauntlet is de offline modus van de game. De online modus is identiek hetzelfde, alleen gaat je team dan niet bestuurd worden door computer spelers, maar door andere spelers wereldwijd. Matchmaking kan soms wel een tijdje duren. Aangezien je met 6 spelers bent, is de kans groot dat iemand een slechte verbinding heeft en wegvalt. Dit stopt het gevecht en resulteert automatisch in een verlies voor de partij waar iemands verbinding wegviel.

Naast de on- en offline modus heb je uiteraard de story modus, zoals eerder al aangehaald. Er is dan ook nog een tutorial modus, en een optie om schatkisten die je verkrijgt na het stijgen in level te openen. Diezelfde items kan je ook in de shop kopen. Dit zijn voornamelijk esthetische zaken binnen de game (extra costumes voor characters, items om je player card te customizen, …)

Deze transitie van de arcadehallen naar de home console is wel degelijk een geslaagde zet. De toegevoegde story modus is helaas wat gefragmenteerd. Je moet telkens eerst Memoria verzamelen door te stijgen in level (wat je kan doen door gevechten te winnen). Ik snap de bedoeling wel, hierdoor heb je meer een doel om te blijven spelen. Maar het breekt toch de flow van de story modus wel.

Grafisch is het weer dezelfde kwaliteit die je mag verwachten van de Final Fantasy games, net zoals de begeleidende muziek (zowel voor de tussenfilmpjes als de gevechten zelf). Het vechtsysteem lijkt eerst vrij complex en ingewikkeld. Maar eenmaal je het onder de knie hebt (eventueel met behulp van de zeer uitgebreide tutorials) valt het al bij al goed mee. Easy to learn, hard to master (zeker op hogere moeilijkheidsgraad).

De verschillende modi zogen er ook voor dat je wel wat te doen hebt in de game. Van offline vechten of online tot het unlocken van allerlei (esthetische) goodies. Het is zeker een aanrader voor de Final Fantasy fans, maar ik kan het niet aanbevelen aan iedereen voor de retail prijs. Ben je een rasechte Final Fantasy fan, of was je een fan van de voorgaande Dissidia games? Dan kan ik je de game alsnog aanbevelen. Anders raad ik aan om te wachten op een prijsverlaging om de game toch zeker wel een kans te geven.

• Grafisch spektakel
  • De arcade versie vanuit je eigen zetel
  • Tactische fighting game