Dirt 4

Dirt 4
Dirt 4
Release Datum:Genre:, Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Dirt 4 plaatst je na Dirt Rally, opnieuw achter het stuur van enkele van de beste wagens uit de off-road racing wereld. Dirt Rally was een pure rally sim, terwijl het Dirt 3 vooral een arcade rally game was. Dirt 4 probeert hier dan ook de gulden middenweg te vinden. Hoe dit uitpakt kan je hieronder ontdekken.

Dirt Rally, dat vorig jaar verscheen, was een pure rally sim. Hierdoor was deze game dan ook niet voor iedereen weggelegd, de game was dan ook niet voor iedereen even toegankelijk. Dirt 3 voelde dan weer als een arcade racer, die zeer geschikt was voor de casual gamer, al kreeg deze game hier dan ook veel kritiek op mede doordat de game best weinig echte rally events had, voor een rally game. Dirt 4 probeert dit dan ook op te lossen door de game interessant te maken voor zowel de casual gamer, en de rally sim fanaat. Exit Ken Block en weg zijn de Gymkhana events, en dit komt de game alleen maar ten goede. Hoewel Gymkhana op zich een leuke toevoeging was, focuste Dirt 3 hier net iets te hard op. Zo was het maar al te vaak nodig om deze events uit te rijden om verder te kunnen raken in de game. Iets wat veel gamers (inclusief ikzelf) zeer frustrerend vonden. Zelf zal ik deze mode niet missen, al zal dit toch voor enkele gamers als een gemis ervaren kunnen worden.

In Dirt 4 kan je aan het begin van de game uit twee besturing opties kiezen. Je kan kiezen uit gamer handling, of simulation. De eerste is gemaakt voor de casual gamer, of voor gamers die de game voor de fun spelen. Deze handling is dan ook meer vergevend dan de simulation handling, en dit zonder in te boeten. Zelf speelde ik de game voornamelijk in de simulatie mode. Ikzelf vond Dirt Rally geweldig, waardoor ik dezelfde ervaring ook in Dirt 4 wil beleven, iets dat zeer goed gelukt is. In de simulatie mode zal je dan ook meer rekening moeten houden met remafstanden en zal je veel voorzichtiger moeten rijden, om te voorkomen dat je uit een bocht vliegt, en om te zorgen dat je, je wagen niet laat spinnen. Welke handling je ook kiest, bij beide opties kan je nog steeds zelf kiezen welke assist je aan of uit zet, waardoor je nog steeds zelf kan kiezen hoe lastig je het jezelf wil maken.

Dirt Academy

De game beschikt over een zeer uitgebreide tutorial mode onder de naam Dirt Academy. Hier kan je de kneepjes uit het vak leren, en je rally kunsten verfijnen. Dit is dan ook zeer handig voor nieuwe spelers, aangezien ze hier de beide handling opties kunnen leren besturen. Let wel op dat de game ook op gamer handling nog steeds geen arcade racer is zoals Dirt 3. Je zal nog steeds moeite moeten doen om je wagen op de baan te houden. Hierdoor is de game dan ook niet voor iedereen geschikt. Wil je echter toch tijd en moeite steken in het leren van de besturing, dan levert dit je een ongeëvenaarde rally ervaring op.

Carrière maken

Na het oefenen wil je natuurlijk carrière maken in de rally wereld, en dit kan natuurlijk in de career mode. Hierin start je zelf een rally team, dat je zelf zal beheren. Zo dien je personeel aan te nemen. Zo heb je onder andere mechaniekers nodig voor het onderhoud van de wagens die je aankoopt en gebruikt. Ook een PR manager zal je nodig hebben, deze zal contacten leggen met sponsors, waardoor je steeds weer betere sponsor deals in de wacht kan slepen. Deze sponsors leveren cash bonussen op wanneer je aan hun voorwaarden voldoet. Gaande weg dat je beter en bekender word zal je ook betere sponsors kunnen inschakelen, om zo nog meer te verdienen aan je rally avonturen.

Over sponsors gesproken, je kan zelf kiezen welke sponsor contracten je aanvaard. Wanneer je een sponsor deal accepteert zal je dan ook diens reclame op je wagen moeten hangen, je mag dan ook zelf kiezen waar je bepaalde sponsor stickers op je wagen hangt. Dit is niet het enige dat je zelf mag beslissen bij je wagen. Ook zal je zelf je team kleuren kunnen uitkiezen, en het design waarmee je zal rijden. Erg veel keuzes zijn er momenteel niet, maar alle bestickering is best mooi ontworpen, dus iedereen zal ongetwijfeld een design kunnen vinden dat je mooi vind.

Tenslotte zal je ook faciliteiten moeten aankopen voor je team, en zeker wanneer je wil dat je team kan groeien. Zo zal je bijvoorbeeld betere slaap plaatsen kunnen aankopen, waarna je meer en betere mechaniekers kan inhuren. Wil je over meer wagens beschikken? Dan zul je ook een grotere garage moeten aankopen via het faciliteiten menu. Er zijn dan ook verschillende soorten faciliteiten, die elk een ander doel hebben. Zo kan je betere sponsors aantrekken, of er net voor zorgen dat je goedkopere onderdelen kan aankopen. Het is dus ook belangrijk om te investeren in faciliteiten. Hoewel deze best duur zijn, zullen ze op lange termijn meer opleveren. Persoonlijk vind ik het dan ook geslaagd dat je dit zelf allemaal moet managen, want hierdoor wordt je veel harder betrokken bij je eigen team, en dat is toch natuurlijk de bedoeling wanneer je zelf een team opstart.

In de career mode zal je naargelang je resultaten ook aan steeds betere events kunnen meedoen. In tegenstelling tot Dirt Rally, beschik je hier net zoals in de oudere Dirt games, over meerdere off road disciplines, en dus niet enkel over rally. Al blijft Rally nog steeds de belangrijkste categorie. Naast rally events, zal je ook kunnen deelnemen aan Land Rush, waarin je met buggy’s en off road trucks zal kunnen gaan racen op zanderige circuits. Daarnaast kan je ook deelnemen aan Rally Cross. Hierin race je tegelijk met vier andere racers over een circuit, waarbij je bij elke race ook een joker lap zal moeten afleggen. Deze joker lap is een langere sectie op het circuit, die je verplicht zal moeten rijden. Negeer je de joker lap, of vergeet je deze te rijden, dan zal je straftijd ontvangen. Het is ook belangrijk te bepalen wanneer je de joker lap zal rijden, wat voor een strategisch element in de race zorgt. Gelukkig beschik je ook over een spotter, die via de radio zal vertellen wanneer het de ideale moment is om de joker lap te rijden. Al kan je dit natuurlijk ook zelf beslissen. Tenslotte kan je ook deelnemen aan historic rally events, waarin je met klassieke rally wagens aan events zal kunnen deelnemen. Alle race events zijn trouwens ook in freeplay speelbaar, waardoor je ook buiten de career mode kan oefenen. Helaas beschikt de game niet over online multiplayer, waardoor je niet even gezellig thuis met vrienden van deze game kan genieten.

Online multiplayer

Een online mode mag natuurlijk ook niet ontbreken in een game als deze, en dit is dan natuurlijk ook aanwezig, al zijn de beschikbare modes wel vrij basic. Het is mogelijk om een online game te joinen, of zelf te creëren. Zo kan je deelnemen aan zowel publieke als privé sessies met vrienden. De servers zijn zeer stabiel, en ook nooit heb ik enige lag ondervonden tijdens online events. Wanneer je een event opzet of wil joinen, kan je kiezen welke soort handling je wil, en welke assist er gebruikt mogen worden. Let hier wel op dat iedereen in een room dezelfde handling soort zal moeten gebruiken, maar dat houdt het natuurlijk wel eerlijk, want hierdoor zal kan niemand voordeel halen door gemakkelijkere instellingen te selecteren. Het leuke hier is dat de rally tracks waarover je zal racen bestaan uit procedurally generated tracks, die je kan creëren in “your stage”. Dit wil zeggen dat de game de tracks random zal aanmaken, waardoor je over een oneindig aantal tracks zal beschikken. Je kan vaak zelf wel kiezen hoe technisch en hoelang een track mag zijn, waardoor deze zich aan jou niveau kunnen aanpassen. Deze optie vind je trouwens ook offline in free play.

Verder is er ook een competitieve multiplayer mode. Hierin kan je aan dagelijkse, wekelijkse en zelfs maandelijkse challenges deelnemen. Let er wel op dat je maar één enkele poging per event krijgt, net zoals in een echte rally. Na afloop zal je een beloning krijgen, naargelang het resultaat dat je hebt behaald. Hou er wel rekening mee dat alle competitieve events met simulation handling dienen gespeeld te worden. Dit maakt het natuurlijk eerlijk, aangezien dit dan ook voor alle spelers zal gelden.

Dirt 4 is een geweldige Rally game geworden. De game biedt het beste uit twee werelden, zoals de meer casual ervaring uit Dirt 3, en de simulatie uit Dirt Rally. Hou er echter wel rekening mee dat de game moeilijker is dan Dirt 3, en dat ook de casual gamer handling best pittig kan zijn, waardoor de game niet voor iedereen even geschikt is. Het ontbreken van Gymkhana kan voor sommige gamers geweldig nieuws zijn, terwijl het voor andere dan weer een deal breaker kan zijn. Dirt 4 slaagt er in om de beste rally ervaring van dit moment te bieden.

• Keuze tussen gamer en simulatie handling
  • Sterke career mode
  • Procedurally generated tracks