Diplomacy is Not an Option

Diplomacy is Not an Option
Diplomacy is Not an Option
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Wat doe je als luie kasteelheer zijnde, wanneer je vrouw en dochter telkens om geld vragen om duren spullen te kopen? Juist, ze een zak met geld geven zodat jij in alle rust je dagen kan spenderen met het drinken van wijn terwijl je dromerig uit een kasteelraam staart. Het geld moet natuurlijk ergens vandaan komen, dus betalen jouw onderdanen natuurlijk belastingen om op het land te mogen wonen. Wat gebeurt er wanneer de teergeliefde vrouw en totaal niet verwende dochter steeds meer geld komen halen? Juist, dan raakt het geld natuurlijk stilaan op. Hiervoor hebben we als kasteelheer natuurlijk een zeer mooie en creatieve oplossing, meer belastingen! Wat veroorzaakt meer belastingen? Weet je het? Wel je zult het in deze game snel ontdekken, want het volk komt hierdoor natuurlijk in opstand.

Diplomatiek is geen optie, jij wilt geld, het volk wil dit niet betalen en komt in opstand. Aan jouw de taak om jouw leiderscapaciteiten te bewijzen, jouw kasteel te verdedigen en de opstand de kop in te drukken. Dit terwijl meer dan tienduizend vijandelijke eenheden je kasteelmuren aanvallen. Hopelijk ben je in dit geval uit het juiste hout gesneden, want simpel is deze situatie niet.

Defence

Diplomacy is Not an Option biedt een mix tussen verschillende genres zoals RTS, Tower defence en zelfs een snuifje city builder. De bedoeling is om hier je leger, resources en verdediging zo goed mogelijk te managen. Je moet ten eerste al zorgen dat er genoeg voedsel is voor de inwoners van het dorpje rondom je kasteel, welke in feite ook gewoon je slaven, euh, pardon “vrijwillige” werkkrachten zijn. Zorg dus zeker dat er genoeg bessenplukkers, vissers en boeren zijn zodat je bevolking niet verhongert, want een goede werkkracht is er natuurlijk ééntje die niet dood in een hoekje ligt te stinken, want dat schiet niet op. Sterker nog, dit is iets wat je ten alle kosten moet zien te vermijden, want als er te veel doden in je dorpje liggen zal er al snel veel ziekte zijn, waardoor er nog meer sterftes gebeuren. En geloof mij, zonder eten vallen al je soldaten en slav… werkers neer als vliegen. Zeker wanneer er ook nog eens een plaag doorheen je dropje woedt. Gelukkig kun je alle doden wel opruimen dankzij een kerkhof en een grafdelver, maar toch wil je deze situatie bij voorkeur vermijden.

Verder is het ook belangrijk te beseffen dat het hier niet de bedoeling is een groot leger te bouwen om heel de map te veroveren. Want daarmee kom je nergens. Neen het is hier de bedoeling om te verdedigen. Maak een ondoordringbaar fort van je dorpje en zorg dat je de waves van vijanden overleeft, want dat is de enige manier om te winnen in deze game. Je kan uiteindelijk wel de map verkennen en wat vijandelijke gebouwen vernietigen en wat boertjes met hooivorken gaan afmaken, maar buiten wat extra grondstoffen verzamelen bereik je er verder niets mee. Zorg er dus voor dat je genoeg hout en stenen hebt om in eerste instantie een houten omheining te maken zodat de vijand je dorp en je kasteel niet kan overrompelen. Stationeer wat boogschieters op je muren, plaats wat soldaten buiten de muren en je hebt al een beetje hoop om de vijand van je af te slaan.

More defence

Hoe langer je overleeft, hoe meer grondstoffen je kan verzamelen. Na een tijdje kan je jouw kasteel upgraden, waardoor je nog meer soorten gebouwen kan bouwen, welke je ook weer kan upgraden om bijvoorbeeld nog betere soldaten te kunnen trainen, om zo moeilijkere en gevaarlijkere soorten vijanden te kunnen verslaan. Ook je houten muren zul je na een tijdje kunnen upgraden tot stenen muren waardoor je een echt omwald dorpje kan creëren om jouw slaven binnen te houden. Zei ik dat luidop? Ik bedoelde natuurlijk om de vijand buiten te houden.

De vijand valt telkens aan in groter wordende waves met idioten die denken dat ze geen belastingen hoeven te betalen als ze jou verslagen. Het is dus belangrijk dat je telkens je verdediging en muren zo sterk mogelijk houdt met voldoende soldaten zodat deze domme boertjes niet kunnen binnenvallen en ze het tijdig opgeven en braaf nieuwe gordijnen betalen voor jouw kasteel, want daar dienen belastingen voor, toch? Vreemd dat het volk daar zo tegen is.

Magic for defence

Tot slot veroorzaakt je hebberigheid ook dat je bepaalde magie kan gebruiken. Al dien je hiervoor wel magische kristallen te hebben die je kan verkrijgen door vijandelijke bouwsels op de map te vernietigen. Want wees eerlijk, als kasteelheer ben jij meer met die kristallen dan de simpele plattelands boertjes rondom het kasteel. Dus wat kan je beter doen dan deze rondom te verzamelen door enkele vriendelijke soldaten op bezoek te sturen om even op hun deur te gaan kloppen. Het is toch niet de kasteelheer zijn schuld dat deze best hard kloppen en hun gebouwen niet zo stevig gebouwd zijn en daardoor in elkaar zakken. Ach ja, het levert magische kristallen op, het leven is zwaar als milde, eerlijke en weldadige heer.

Maar dus, magie. Hiermee kan je een legertje ondoden oproepen, een death ray uit de ruimte schieten op je vijanden, want hey, dat is logisch tijdens de middeleeuwen, we stellen ons hier geen vragen over. Of zelfs een meteoriet op hun hoofden flikkeren. Het is effectief, want hiermee ruim je meteen wat van het vijandelijke gespuis op, dus zoals je ziet, is dit een bezoekje aan het platteland waard om kristallen te verzamelen. Door je soldaten, muren, resources en magie goed te gebruiken kan je dus zorgen dat de bevolking niet bij je binnen raakt en je kasteel niet kan vernietigen. Want als je kasteel vernietigd is, krijg je onverbiddelijk het game over scherm te zien. Gelukkig heb je zoals je kan lezen genoeg opties om te overleven. Blijf echter goed op je hoede, want de game is bij momenten erg moeilijk. Één klein foutje en je hebt geen kasteel meer om je mooie nieuwe gordijnen in op te hangen, en dat zou jammer zijn.

Defend to Survive

De game bevat een campaign mode waarin het verhaal door middel van enkele grappige filmpjes uit de doeken wordt gedaan. Telkens wanneer je alle waves weet te overleven krijg je een overwinningsscherm te zien en mag je verhuizen naar een nieuw gebied, en daar weer opnieuw beginnen. In de campaign krijg je ook de keuze om de kant van het volk te kiezen, of de koning waar zelfs jij als kasteelheer naar de pijpen van deze heerser moet dansen, terwijl je weet dat jij zijn job zonder twijfel veel beter zo uitvoeren. Dit zorgt voor een beetje extra diepgang in deze leuke, maar toch uiterst simpele game.

Tot slot is er ook nog de Endless mode, deze voelt in alle eerlijkheid een beetje aan als de hoofdmodus van deze game, want hier blijft de game wave na wave gewoon doorgaan terwijl je jouw dorp en kasteel meer en meer uitbreid en upgrade. Hierdoor voelt deze mode veel bevredigender aan want je ziet je gebied uitgroeien van een klein kasteel met een dorpje tot een gigantisch fort met woongelegenheden voor je beste vrienden, de werkers. Zolang je niet wordt overrompeld en, omvergegooid door de hordes vijanden kan je hier dus lekker je gang gaan en blijven doorgaan zoals een echte kasteelheer zou doen.

Diplomacy is Not an Option is in eerste instantie een simpel spelletje dat weinig om het lijf heeft. Echter is het desondanks een enorm verslavende game met een nodige portie humor waarbij je telkens weer wil kijken hoever je deze keer weer kunt raken. De simpele, maar mooi ogende graphics dragen bij tot de luchtige sfeer van de game. Combineer dit met de aartsmoeilijke, maar zeer leuke gameplay en je hebt een game waar je als RTS of Tower Defence fan jezelf uren mee kan vermaken. Hou er echter rekening mee dat de game op het moment van schrijven zich nog in early access bevindt, dus in de toekomst zullen er nog vele updates volgen die voor meer content gaan zorgen. Als je me nu wil excuseren, ik denk dat mijn nieuwe gordijnen voor mijn kasteel net zijn aangekomen.

• Simpele maar verslavende gameplay
  • RTS, City builder en Tower Defence in 1
  • Uitdagend