In de wereld van vechtspellen onderscheidt Die by the Blade zich door zijn unieke benadering van gameplay, waarbij de focus ligt op wapen-duels die een hoge mate van vaardigheid, precisie en tactisch inzicht vereisen. Met een gameplay die diepte combineert met een strakke moveset, stelt dit spel spelers in staat om hun vechtstijl te verfijnen, van verdediging tot dodelijke één-slag-kills in zowel singleplayer als online multiplayer gevechten.
Verder biedt Die by the Blade een uitdagende reeks gevechten, ranked wedstrijden en oefenmodi die spelers aanmoedigen om hun technieken te oefenen en te perfectioneren. De nadruk op tactische gevechten, gecombineerd met het potentieel voor personalisatie en de diepte van haar vechtmechanics, plaatst dit spel prominent in het genre en belooft een boeiende ervaring voor liefhebbers van vechtspellen en strategische duels. Mogelijk heeft de soortgelijke titel, Hellish Quart, er dus een geduchte concurrent bij.
Gameplay
Die by the Blade onderscheidt zich als een snelle third-person actie slasher game, diep geworteld in de unieke ‘samuraipunk’ stijl. Spelers worden ondergedompeld in een wereld waar samurai en ninja’s het tegen elkaar opnemen met melee-wapens, waarbij elke strijd kan resulteren in een one-hit-kill door een enkele, goed getimede slag. Dit realisme wordt versterkt door de mogelijkheid om aanvallen te pareren en tijdig aanvallen te blokken, wat essentieel is om te overleven.
In tegenstelling tot traditionele vechtspellen, die vaak een gezondheidsbalk gebruiken, biedt Die by the Blade, zoals eerder al vermeld, een meedogenloos one-hit-kill systeem. Dit betekent dat elke confrontatie, hoe kort ook, gevuld is met spanning en de noodzaak voor precisie en tactisch inzicht. Dit systeem daagt spelers uit om hun reflexen en kennis van de wapens grondig te scherpen, wat een diepere laag van strategie en vaardigheid vereist dan veel standaard vechtspellen. Je moet ervoor zorgen dat je op het juiste moment ontwijkt, blokt of aanvalt, en dan ook nog eens in de juiste richting. Je kan proberen een schijnbeweging te maken, om proberen je tegenstander te verwarren en deze vervolgens vanuit een onverwachte richting te spiesen om zo een menselijke saté te maken. De eerste speler die erin slaagt om zijn tegenstander 2 rondes na elkaar te doden wint de match. Een ronde kan met dit systeem met wat pech of geluk, het is maar hoe je het bekijkt, gedaan zijn in een seconde of 2. Wanneer je aan elkaar gewaagd bent kan het een spannend gevecht van enkele minuten opleveren.
Die by the Blade legt dan ook een sterke nadruk op een parry-systeem. Dit systeem vereist dat spelers de aanvallen van tegenstanders nauwkeurig anticiperen en op het juiste moment pareren, wat een diepe laag van strategie en vaardigheid toevoegt. Het succes van een parry kan het verschil betekenen tussen overleven en verslagen worden, waardoor elke confrontatie spannend en onvoorspelbaar blijft. Elk aspect van Die by the Blade is ontworpen om een authentieke gevechtservaring te bieden. Spelers kunnen hun personage en wapens naar wens aanpassen, wat niet alleen visuele, maar ook functionele veranderingen met zich meebrengt. De keuze van het wapen beïnvloedt direct de beschikbare bewegingen en tactieken, waardoor spelers kunnen kiezen tussen snelle aanvallen met een katana of krachtige slagen met een nodachi. Daarnaast zijn er tal van unieke strijdarena’s die variëren van traditionele Japanse tempels tot moderne stedelijke omgevingen, elk met hun eigen atmosferische invloeden op de gameplay.
De besturing in Die by the Blade is ontworpen om zowel intuïtief als uitdagend te zijn. Spelers zullen merken dat de basisbesturing gemakkelijk te begrijpen is, maar dat meesterschap een diepere kennis van de verschillende combinaties en timing vereist. Gelukkig biedt de game een speelbare optionele tutorial mode waarin jij vlotjes de game kan leren door de mogelijkheden zelf te proberen met hulp en uitleg van de game. Hoewel ik erg positief klink over de gameplay, is er toch wel een grote kanttekening. Na een tijdje monden matches al snel uit op een eentonige herhalingsoefening, waarbij je vaak slechts door puur geluk wint. Zodra je de game wat doorhebt, vervalt het strategische aspect dus erg snel. Ook de personages zijn jammer genoeg verwaarloosbaar. Hoewel ze allen andere stats hebben en een eigen uniek design, voelen ze allemaal hetzelfde aan en merk je geen verschil als je een ander personage uitprobeert. Hierdoor maakt het dus niet uit met wie je speelt. Belangrijker is in feite het wapen dat je uitkiest, deze zal namelijk bepalen hoe makkelijk je zal kunnen winnen. Tell hierbij de nogal houterige bewegingen van de personages bij samen met de besturing die vaak onhandig en traag aanvoelt, waardoor het al snel duidelijk wordt dat Hellish Quart het gevecht tussen deze twee games wint op gameplay. Verder valt het ook op dat er echt te weinig content is, waardoor je al snel alles gezien hebt, en de verveling na een uurtje of twee al toeslaat.
Audiovisueel
De geluidseffecten zijn scherp en benadrukken de impact van elk zwaardgevecht, van het zwaaien van de wapens tot het treffen van een tegenstander. De achtergrondmuziek is episch en draagt bij aan de algehele sfeer van het spel. De muziek is speciaal gecomponeerd om de spanning tijdens duels te verhogen en de speler volledig in de actie te trekken. Elk aspect van de omgeving in Die by the Blade is zorgvuldig ontworpen om een spannende look en feel te bieden. Van de gedetailleerde tempels en mistige bossen tot de stedelijke achtergronden met een post-apocalyptische touch, elke locatie heeft zijn eigen karakter. De personages zelf zijn echter niet visueel interessant te noemen wat de sfeer uit de omgevingen teniet doet.
Echter laat helaas de beeldkwaliteit toch te wensen over. Hoewel de sfeer van de omgevingen geweldig is, zijn de graphics helaas teleurstellend. Het lijkt wel alsof er een soort van waas over de personages hangt, waardoor deze niet scherp weergegeven worden. Jammer want uit de trailers leek de game mooier te ogen. Helaas valt dat in werkelijkheid tegen. Ook is er geen goede ultrawide support. Het beeld wordt uitgerekt, waardoor je niet heel je personage ziet. Hoewel het nog steeds speelbaar is, valt het erg op dat je niet alles kan zien. Jammer, hopelijk komt deze support nog in de toekomst. Hoewel de game grotendeels vlotjes draait, valt het af en toe tijdens de actievolle momenten toch voor dat er lag, verschijnt of het beeld begint te stotteren. Erg vervelend, want je moet op het scherp van de snede blijven in deze game, en een moment van stutter of lag kan ervoor zorgen dat je genadeloos gedood wordt. Een ander jammer iets is het feit dat het ontdoen van ledenmaten of de onthoofdingen die je kan veroorzaken niet mooi in beeld gebracht worden. Je ziet een seconde het resultaat, maar het beeld gaat snel weg. Ook dat is wederom jammer, want in de concurrerende game, Hellish Quart, worden de verwondingen wel goed getoond na een gevecht, waardoor je jouw verbouwingswerken bij het ander personage goed kan bewonderen. Hoewel het niet noodzakelijk is voor de fun, is het toch een gemis.
Customisation
Een leuke optie in Die by the Blade is de uitgebreide aanpasbaarheid van zowel wapens als karakters. Spelers kunnen niet alleen het uiterlijk van hun personage aanpassen, maar ook de wapens aanpassen aan hun speelstijl. Dit omvat verschillende wapentypes en eigenschappen, die elk invloed hebben op de beschikbare bewegingen en tactieken. Deze aanpasbaarheid zorgt voor een rijke en gevarieerde gameplay, waarbij elke speler zijn unieke benadering van gevechten kan ontwikkelen. Verder is het ook mogelijk om je personage aan te kleden naar wens, met kledingstukken, maskers waarbij je ook zelf de kleuren kan kiezen.
Multiplayer
De lokale multiplayermodus in Die by the Blade biedt spelers de mogelijkheid om tegen vrienden te vechten, wat zou moeten zorgen voor spannende en directe confrontaties. Ideaal dus voor een gezellige en spannende avond met wat vrienden. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om het online tegen andere spelers op te nemen. Je kan ook een lokaal toernooi opzetten, om samen met je vrienden te ontdekken wie de beste duellist is in Die by the Blade. Daarnaast kan je het natuurlijk ook online tegen vrienden en andere spelers opnemen. Ook hier kan je een dual hosten of aan deelnemen, vechten in ranked matches, of aan een online toernooi deelnemen. Ideaal dus om jouw skills te testen tegenover andere spelers.
Conclusie
Doorheen onze speelsessies van Die by the Blade hebben we een spel ontdekt met een nadruk op precisie, vaardigheid en tactisch inzicht in elk duel. De combinatie van een one-hit-kill systeem, uitgebreide personalisatieopties voor zowel personages als wapens, en de integratie van zowel traditionele als samuraipunk elementen, bieden een interessant ogende game voor liefhebbers van het genre. Jammer zorgt het gebrek aan inhoud en de repetitieve aard van deze game ervoor dat deze snel gaat vervelen. Hoewel de game in zijn opzet erg leuk is en spannend kan zijn, gooien de technische onvolmaaktheden roet in het eten. Hellish Quart blijft hierdoor heer en meester in het genre, jammer maar Die by the Blade slaagt er niet in om in de buurt te komen van deze titel.