Dicefolk

Dicefolk
Dicefolk
Release Datum:Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:, Getest op:

Alea Iacta Est. De teerling is geworpen en moest Jules Caesar nog leven, hij zou het gezien hebben, goed bevonden en overwonnen hebben. Veni. Video. Vici. Hij kwam, hij speelde het en overwon. Is Dicefolk het spelen waard of laat je deze best aan je voorbij rollen?

Nog monsters?

Dankzij Pokémon is het monster temmen populair geworden, zo heb je clones, rehashes en multiplayer games, ook recent nog komen er meer uit, maar dit is het eerste spel dat in een roguelike jasje zit en dat is best wel uniek. De meeste roguelike spellen zijn beat-em-ups of platformers, wat het leuk maakt dat er ook andere genres worden samengevoegd in het roguelikes, zoals deze monster temmer.

Doel?

Tijdens het spel reis je op een map van gevecht tot gevecht tot je aan een baas mag beginnen, tijdens het reizen op de map komen je winkeltjes tegen, boompjes met besjes of shrines waarmee je chimeras (hoe de monsters collectief noemen in dit spel) vrijspeelt en aan je team toevoegt. Het leuke is dat ze allemaal uniek zijn en geen kopieën zijn uit andere spellen of er ook maar op lijken.

Hoe speelt het?

Als je één roguelike gespeeld hebt, heb je ze toch allemaal gespeeld? Dat is niet waar. Elke roguelike voegt wel iets unieks toe, en ook hier. Het leuke zit hem erin om jouw combinatie van chimera te vinden en zo jou unieke team naar de overwinning te leiden en door met hun samenspel een zo goed mogelijke combo te spelen. Zo heb je chimera die kunnen aanvallen wanneer de tegenstander roteert (en dat gebeurt vaak), waardoor je zomaar gratis schade kan doen. Dat maakt dit spel anders en uniek en elke run is dan ook uitkijken welke chimera je met elkaar kan koppelen om zoveel mogelijk schade te doen met je beperkte aantal dobbelstenen per beurt.

Na elke run of je nu verliest of wint, krijg je punten op basis van hoe je speelde tijdens die run en kan je dingen vrijspelen, zoals meer chimera om tijdens je run tegen te komen of meer winkeltjes, andere soorten kisten, … dat soort dingen. Dat maakt dat elke run opnieuw een avontuur wordt en leuk wordt om te ontdekken wat je gaat tegenkomen.

Compendium?

Als feitjesfreak weet ik graag alles van een spel, dus is het ook leuk dat ze een compendium gemaakt hebben van alle chimera en ze zelfs zijn afgewogen naar een mens om te laten zien hoe groot ze zouden zijn in het echte leven. Ook leuk is dat het gewicht er bij staat en niet enkel in één maat, zodat iedereen zich welkom voelt. Dit soort toevoeging maakt het leuk om dieper in te gaan in het verhaal van het spel en je erin te verdiepen.

Moeilijkheid?

Sommige roguelikes zijn verschrikkelijk moeilijk en laten je falen totdat je goed genoeg bent om te kunnen winnen. Hier niet. Hier is het mogelijk om vanaf je eerste run te winnen als je strategisch genoeg speelt, wat mij niet gelukt is overigens, maar mijn tweede run was het wel raak. Dit maakt het een leuke beginner roguelike om te starten met het genre en te proeven wat het allemaal met zich meebrengt. Zo lijkt het mij leuk voor alle leeftijden om te beginnen met dit spel en niet alleen weg gelegd voor de meer hardcore gamers onder ons.

Negatief?

Ik probeer altijd bij wijze van balans iets negatiefs te zoeken, ook bij een spel. Echter, bij deze heb ik het moeilijk omdat de presentatie leuk is, de gameplay is leuk. Ik ben nog geen bugs or problemen tegengekomen tijdens mijn speeltijd. Al zijn ze er waarschijnlijk wel, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.

Om het met andere spellen in het genre te vergelijken, voegt het wel nieuwe dingen toe. Zo heb je het dobbelsteen systeem waarmee je jou en je vijandig team controleert, waardoor jij beslist hoe het gevecht gaat, maar het toch spannend blijft. De chimeras zijn uniek waardoor het geen kloon wordt van een ander spel in eender welk genre, al zijn er natuurlijk gelijkenissen, maar het spel is divers genoeg om op zichzelf te staan in een markt waar vele toppers komen.

Conslusie

Roguelikes zijn mijn favoriete genre omdat ze unieke dingen toevoegen aan het landschap van overvloed. Gaat Dicefolk daar zijn plek in vinden, veel gespeeld worden en geliefd worden door het publiek? Ik ben er zeker van wel. Het spel voegt genoeg unieks toe waardoor het op zichzelf kan staan en zich een plekje in het genre kan veroveren en het is verslavend genoeg zodat je wilt blijven terugkeren. Elke run voelt spannend genoeg zodat je nooit weet of je het gaat halen of niet. Dit gaat zeker op een paar lijstjes van favoriete games terechtkomen.

• Uniek concept met de monstertjes
  • Geschikt voor alle leeftijden
  • Verslavende gameplay
  • Een run duurt niet te lang
9

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.