Madeleine James (Game Designer, Quest), Dan Tanguay (Sr. Manager Game Design) en Timothy Ismay (Lead Game Producer) delen waarover ze het meest opgewonden waren voor Diablo Season of the Infernal Hordes!
De infernal legions roeren zich opnieuw, en de bijtende lucht van de Hel knettert van verwachting voor het Season of the Infernal Hordes! Bereid je voor om opnieuw af te dalen in de genadeloze diepten van de Hel, waar een vernieuwde demonische aanval en een schatrijke avontuur op je wachten.
De gevreesde Infernal Hordes zijn hier, en met hen komt een golf van spannende nieuwe content en verfijningen. Of mensen nu de voorkeur geven aan de Eternal of Seasonal Realm, alle spelers die World Tier 3 bereiken in beide Realms kunnen zich onderdompelen in de nieuwe verhaallijn. Ontdek nieuwe avonturen, vind krachtige loot, en ontmoet een reeks gameplay-verbeteringen die zijn ontworpen om je avonturen nog aangenamer te maken. Dit is de herboren Hel, en alleen de meest waardigen zullen overleven.
Het Diablo IV-ontwikkelingsteam heeft hard gewerkt aan het verwerken van spelersfeedback, en Season of the Infernal Hordes is een bewijs van hun toewijding om een actievolle en lonende ervaring te leveren.
Q: Wat inspireerde de terugkeer naar de hel voor dit seizoen en was dit gerelateerd aan spelersfeedback?
Dan Tanguay: “Voor Season 5 lag de focus op het uitbreiden van de endgame, gebaseerd op wat spelers geweldig vonden aan Season 4 en wat ze misten. Spelers wilden zich krachtiger voelen door automatisering en innovatie, evenals een toegewijde endgame-ruimte. Voor de eerste keer in Diablo IV kunnen spelers vrij door de hel vechten wanneer ze maar willen als onderdeel van de endgame. De filmische scène met de Cathedaral of Licht die oprukt naar de Hel in de campagne versterkte dit idee echt. We werden geïnspireerd door het aantal demonen dat de kaart overspoelde en wilden het “horde”-aspect nog verder uitbreiden dan met Helltides. Zodra die kernelementen waren uitgewerkt, kwam het ontwerpen van de rest van de Season 5-ervaring gemakkelijk samen.
Q: Wat voor soort buit kunnen spelers verwachten te verdienen?
Dan Tanguay: “De buit van de Infernal Hordes van Season 5 moest waardevol zijn voor de voortgang van de endgame. Spelersfeedback van Season 4 benadrukte de wens om meer manieren te hebben om Masterworking-materialen te verdienen, essentieel voor het maken van krachtige wapens. Als gevolg hiervan bieden de beloningen van de Infernal Hordes nu zelfs zinvolle keuzes. Spelers kunnen zich richten op specifieke, helthema unieke voorwerpen of investeren in meer grondstoffen om hun endgame-builds te voltooien. We geloven dat deze aanpak spelers meer controle geeft over hun voortgang en tot nu toe goed is ontvangen.”
Madeleine James: “Naast de buit van Infernal Hordes biedt Season 5 de red track met 20 niveaus van beloningen. Season 5 haalt inspiratie uit de populaire Resplendent Sparks-beloningen van Season 4 en geeft spelers een nieuwe kans om krachtige mythische voorwerpen te maken. We hebben ook geluisterd naar spelersfeedback en andere goed ontvangen beloningen uit Season 4 teruggebracht, gecombineerd met gloednieuwe buit voor een bevredigende Season 5-ervaring.”
Timothy Ismay: “Infernal Hordes zullen voor het eerst een aangewezen locatie introduceren waar je meer gericht kunt boeren voor grotere mijnbouwartikelen als dat iets is wat je wilt nastreven.”
Q: Wat zijn je favoriete Uniques en Legendaries in Season 5?
Madeleine James: “Mijn favoriet is de Crown of Lucion’. Ik had veel plezier bij het benoemen van deze op basis van zijn uiterlijk, en het is perfect voor mijn blood surge Necromancer build. Ik ben ook een grote fan van ‘Rakanoth’s Wake’, omdat het je in staat stelt om dingen te verbranden en vuur te werpen, zelfs als je geen tovenaarklasse bent, wat leuk is omdat het voelt als een volledig nieuwe build. En natuurlijk zijn we allemaal benieuwd hoe sorcerers spelers ‘The Sorc Staff’ dit seizoen zullen gebruiken. Het wordt een absolute game-changer!”
Dan Tanguay: “Ik denk ook dat ‘Locran’s Talisman’ en ‘The Necro Dagger’ erg spannend zijn. We hebben dit seizoen 15 nieuwe Uniques toegevoegd, dus er is veel om mee te spelen.”
Q: Wat hebben jullie geleerd van Season of the Construct en Season 4: Loot Reborn dat je meeneemt naar Season of the Infernal Hordes?
Timothy Ismay: “Een van onze grootste lessen uit eerdere seizoenen was het belang van het toevoegen van iets echt substantieels aan de basisgame. We wilden een echt impactvol element creëren voor Season 5, iets dat de basisgame fundamenteel ten goede zou veranderen, in plaats van spelers gewoon een tijdelijke ervaring te geven. Zo is het concept van Infernal Hordes ontstaan voor Season 5. We hebben het hier niet alleen over een nieuwe activiteit; we veranderen de manier waarop Diablo IV aanvoelt met deze update.”
Q: Heeft de introductie van de PTR de manier veranderd waarop jullie de live-service benaderen sinds de introductie?
Timothy Ismay: “De PTR heeft een grote impact gehad op de ontwikkeling. Het werd voor het eerst geïntroduceerd in Season 4 en was cruciaal voor het testen van de onderliggende systemen en het verkrijgen van spelersfeedback over de Helltide-wijzigingen. We wisten dat we ingrijpende veranderingen doorvoerden met Infernal Hordes, dus werd de PTR gebruikt om de ervaring van Season 5 te verfijnen. Enkele wijzigingen die op basis van feedback zijn aangebracht, omvatten ervoor zorgen dat spelers vaker en sneller in actie kunnen komen. We hebben volledig nieuwe gameplay-elementen toegevoegd, het aantal monsters verhoogd en de beloningen voor spelers vergroot. Ons doel was om ervoor te zorgen dat zelfs als spelers hun ervaring in de Infernal Hordes niet optimaliseerden, hun tijd die ze doorbrachten met vechten door hen heen toch werd gecompenseerd.”
Q: Kun je ons een overzicht geven van de Hellbreach micro-dungeons?
Madeleine James: “Voor Season 5 was het idee om de terugkerende spelers seizoensgebonden nieuwigheid te bieden – zo kwamen we op het idee van de Hellbreach. Een Hellbreach is een kleine tot middelgrote kerker waar, zoals de naam al suggereert, de Hel door de Aarde is gebroken. In tegenstelling tot Infernal Hordes, die open en chaotisch zijn, gaan de Hellbreach-kerkers over het navigeren in een beperkte ruimte. De functie biedt ook de kans om aether te verzamelen en strategische keuzes te maken die direct van invloed zijn op je run – wat allemaal culmineert in een explosief eindbaasgevecht. Mijn favoriete onderdeel van de Hellbreach-kerkers is dat je de moeilijkheidsgraad van de baas kunt kiezen; kiezen of je een casual clear run wilt of jezelf wilt uitdagen voor jaloersmakende beloningen. Het hoofddoel hiervan was om wat nostalgie op te roepen bij terugkerende spelers. De locaties zijn ook een goede plek om Mother’s Gift te farmen, wat het nieuwe reputatiesysteem is; ze hebben daar veel gerichte content voor je om te grinden.”
Q: Hoe werken de Infernal Hordes-baasgevechten en wat inspireerde jullie om deze mechaniek te maken?
Madeleine James: “Een belangrijk doel dit seizoen was om de voortgangssnelheid van de speler aanzienlijk te verhogen. Met ons nieuwe reputatiesysteem zullen spelers dit seizoen sneller levelen dan ooit tevoren. Naarmate ze ervaringspunten verdienen naast reputatie, kunnen ze zichzelf power-levellen terwijl ze door het beloningenpad voortschrijden.
Het idee was om toegewijde ruimtes te creëren voor efficiënte reputatieverzameling, en dat is waar de Hellbreach micro-dungeons in het spel komen. Ze bieden een gerichte en spannende manier om snel te levelen. We werden ook geïnspireerd door wat spelers ‘dopamine tunnels’ noemden – die dicht opeengepakte gebieden die spelers gebruikten om beloningen op hoog niveau te verdienen en efficiënt te power-levellen vóór Season 4. Hoewel het geen directe kopie is, beïnvloedde het concept van gerichte gameplay met hoge beloningen ons ontwerp voor deze functie.”
Q: Welke spelersfeedback heeft Season of the Infernal Hordes geïnspireerd voorafgaand aan de PTR?
Madeleine James: “Inspiratie werd gehaald uit spelersfeedback over de Malignant Tunnels van Season 1 en de Vaults van Season 3. Ons doel met de Hellbreach-kerkers was om de meest succesvolle elementen van die eerdere seizoenskenmerken te combineren tot een enkel stukje content.”
Q: Wat is je favoriete nieuwe functie die is geïntroduceerd voor Season of the Infernal Hordes waar spelers enthousiast over zouden moeten zijn?
Madeleine James: “Ik ben echt enthousiast dat spelers het reputatiesysteem zullen zien. De Iron Wolves werden uitgeprobeerd in Season 4, en spelers waren over het algemeen erg ontvankelijk. Voor Season 5 werd dit kernconcept gebruikt om aanzienlijke verbeteringen aan te brengen op basis van spelersfeedback. Een ding dat luid en duidelijk was in de PTR, was de frustratie van het niet gemakkelijk kunnen volgen van de voortgang van de reputatie terwijl je in de wereld was. Nu kun je precies zien hoeveel reputatie je hebt verdiend tot Tier 6 en zodra je de Season 5-verhaallijn hebt voltooid – het is een kleine verandering met een grote impact op de algehele ervaring.”
Timothy Ismay: “Voor mij is de meest opwindende toevoeging in Season 5 de Infernal Hordes. Ze zijn niet alleen een nieuwe activiteit; ze zijn een fundamentele verschuiving in hoe het spel aanvoelt, bieden zowel een unieke uitdaging als een geheel nieuwe manier om beloningen te verdienen. Daarnaast denk ik dat spelers versteld zullen staan van de enorme variëteit aan nieuwe build-opties die beschikbaar zijn voor elke klasse. We hebben de spelersfeedback van de PTR ter harte genomen en aanzienlijke wijzigingen aangebracht, waarbij vaardigheden en items werden versterkt om meer builds levensvatbaar te maken. Een van de grootste veranderingen die zijn doorgevoerd, is een uitgebreide revisie van Unique items. Spelers uitten consequent de wens dat Uniques meer impactvol zouden aanvoelen, wat leidde tot een enorme pass om hun kracht over de hele linie te vergroten. Deze revisie betekent dat Uniques nu levensvatbare endgame-opties zijn, die een heleboel nieuwe buildmogelijkheden openen die simpelweg niet bestonden in Season 4. Ik denk dat er enkele echt opwindende builds uit zullen komen.”
Q: Hoe sluit Season of the Infernal Hordes aan op Vessel of Hatred en zal Mephisto een rol spelen?
Madeleine James: “De Season 5-verhaallijn is zo ontworpen dat deze logisch is, zelfs vóór de gebeurtenissen van de eerste uitbreiding. Op deze manier zouden nieuwe spelers zich niet verloren voelen en gemakkelijk in de actie kunnen springen. Season 5 deelt het thema van Mephisto en zijn demonen die Sanctuary bedreigen, maar deze verhaallijn en de pre-expansion 1 verhaallijn zijn niet direct van elkaar afhankelijk. Voor de Infernal Hordes-bazen stelden we ons voor dat de volgelingen van Mephisto verwoesting aanrichtten in de hel terwijl hij bezig was in Sanctuary. Ons doel was ervoor te zorgen dat spelers op elk moment in Diablo IV kunnen springen, zelfs in Season 6, waarbij elk seizoen een volledige ervaring biedt. Het spelen van eerdere content is een bonus, geen vereiste.”
Q: Is er verder nog iets dat jullie willen delen dat fans moeten weten over Season 5?
Madeleine James: “Ik ben enthousiast dat spelers de seizoensgebonden verhaallijn zullen zien. De Eternal quest lijn werd echt goed ontvangen in de PTR, maar er zijn ook geheel nieuwe personages en verhaallijnen in dit seizoen voor spelers om van te genieten.”
Dan Tanguay: “Er zijn ook een aantal geweldige kwaliteitsverbeteringen in Season 5 die verspreid zijn, waardoor het spel in het algemeen handiger en leuker wordt.”
Timothy Ismay: “We hebben veel kleinere kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd in Season 5 die, wanneer gecombineerd, een groot verschil maken. Bijvoorbeeld, we hoorden van spelers die moeite hadden met het beheren van de groeiende lijst met aspects en legendary powers. Nu heeft elk aspect een uniek pictogram, waardoor het veel gemakkelijker is om door je opties te bladeren en te vinden wat je nodig hebt. Een andere belangrijke toevoeging is de nieuwe in-game Game Guide, die zich net buiten het escape-menu bevindt en een gecentraliseerd centrum biedt voor alle tutorials. Deze wijzigingen zijn die aanpassingen en verbeteringen waarvan we weten dat spelers ze zullen waarderen.”
Diablo IV: Season of the Infernal Hordes is beschikbaar sinds 6 augustus. Als je meer wilt weten over Diablo IV, bekijk dan de Diablo website, of voor realtime-updates, volg de officiële X.
See you in Hell!