Diablo IV: Season 2 – Season of Blood

Diablo IV: Season 2 – Season of Blood
Diablo IV: Season 2 – Season of Blood

Soms is het keuzes maken als het aankomt op welke games ik wel of niet speel op of rond release, zeker met de hoeveelheid aan nieuwe games die elke maand de nodige aandacht eisen. Daardoor heb ik destijds Diablo IV gemist en kan ik dat nu eindelijk, dankzij de release van Season 2, goedmaken. Deze review gaat echter enkel focussen op de Season 2 content, niet op de game an sich. Daarvoor verwijs ik je graag door naar de Diablo IV review van Jimmy. Dat gezegd zijnde, tijd om Season 2: Season of Blood te ontleden.

Season of Bloody goodness

Season of Blood is gestart op 17 oktober, ondertussen dus een goede maand geleden, en brengt een heel nieuw verhaal en meer met zich mee. In de nieuwe seasonal questline ontmoeten we de vampierjager Erys die, samen met ons, het nieuwe onheil dat Sanctuary bedreigt probeert te stoppen. Deze nieuwe dreiging komt in de vorm van vampieren, en samen met Erys gaan we op jacht naar de hoofdvampier die achter een resem moorden zit. Gaandeweg krijgen we zelf ook een deel vampierkrachten, wat een hele twist geeft aan je character. Deze 22 verschillende vampierkrachten kan je unlocken door een nieuwe resource te gebruiken, het zogenaamde “Poten Blood”. Er is echter wel een kleine catch, je kan maximaal vijf van deze krachten actief hebben en je moet beschikken over een nieuw type armor om ze te kunnen gebruiken, namelijk Pact Armor. Er zijn drie verschillende type van Pacts: Ferocity, Divinity en Eternity. Per kracht heb je een bepaald aantal Pacts nodig om ze te kunnen activeren, en deze Pacts worden dus verschaft dankzij de Pact Armor. Uiteraard zijn de krachten het wel waard, zoals krachten die een Vampiric Curse op vijanden plaatsen of wat dacht je van het creëren van een bloedpoel waarin je kan gaan staan waardoor je Channeled Skills meer schade doen en jij minder schade krijgt. Een van de coolere is dat je, wanneer je Evade, verandert in een hoop vleermuizen en zo even de Unstoppable status krijgt voor enkele seconden terwijl vijanden in je weg ook nog eens de Vampiric Curse krijgen.

Er zijn ook een deel nieuwe eindbazen toegevoegd, vijf om concreet te zijn, die exclusieve Unique voorwerpen naast enkele cosmetische voorwerpen droppen. Deze bazen zitten overigens ook in de Eternal Realm, dus ze zijn niet enkel exclusief gemaakt voor de Seasonal Realm. Een van de bazen, Grigoire, kan je oproepen door Living Steel te verzamelen van Tortured Offerings in Helltides en een andere, The Echo of Varshan, kan je oproepen door zijn lichaamsdelen te verzamelen. Deze verkrijg je door Grim Favors in te leveren. De laatste van de bazen vereist dat je de voorgaande vier verslagen hebt, en is echt wel een zware uitdaging.

Much needed Quality-of-Life improvements

Zelf heb ik het vooral gelezen en van horen zeggen, maar er waren wel wat verbeterpunten aan de game die nu aangepakt zijn. Een daar van is een verbeterde inventory en stash management waar bijvoorbeeld gems niet langer een apart plekje in je inventory nemen, maar onderdeel geworden zijn van je crafting materials. Daarnaast zijn er meerdere stashes toegevoegd in de steden, voornamelijk de kleinere, waardoor je niet steeds naar de heel grote steden moet reizen om snel wat items uit te wisselen. Ook het zoeken en filteren van items is verbeterd waardoor je sneller door je inventory en stash kan gaan. Vanaf World Tier III gaan lage kwaliteit items automatisch droppen als crafting resources zodat je ook niet binnen de kortste keren met een vol inventory zit aan waardeloze troep waar je amper geld voor krijgt. Hierdoor zou je denken dat je dan minder snel aan geld kunt geraken, maar ter compensatie zijn de gold drop rates voor hogere World Tiers wel verhoogd.

Ook het Renown systeem heeft een make-over gekregen. In plaats van voor elk van je characters Renown te grinden door side quests, dungeons en Strongholds te doen, wordt je Renown nu op je account bijgehouden. Dus eenmaal je maximum renown hebt op één van je Seasonal characters, zal je dit ook op andere Seasonal characters hebben, wat overigens ook geldt voor Eternal Realm characters. Dit neemt heel wat overbodig grinden weg voor nieuwe characters die je maakt, zoals een Seasonal om deel te kunnen nemen aan een nieuwe Season, en zorgt er voor dat je optimaal kan genieten van de nieuwe content. Let er wel op, dit geldt niet voor Hardcore characters, tenzij je maximum Renown hebt op een bestaande Hardcore character. Nog een andere manier waarop grinden verminderd wordt, is het verhogen van XP die je krijgt, vooral vanaf monsters boven level 50.

Wat misschien wel dé grootste verbetering is, is de mogelijkheid om de campaign volledig te skippen als je een nieuw Seasonal character hebt gemaakt en onmiddellijk in de nieuwe content wil kunnen stappen. In Season 1 moest je dus eerst opnieuw door de campaign spelen alvorens je de nieuwe content kon starten. Deze optie is wel pas mogelijk nadat je eerst de prologue hebt afgerond, maar het bespaart wel heel wat tijd. Echter is het raadzaam om toch enkele quests al te doen om wat experience op te bouwen en niet te underleveld te zijn. Echter ging deze vlieger niet op voor mij, want ik had de campaign nog niet eerder uitgespeeld. Op zich niet slecht natuurlijk, want het zou zonde zijn om het volledige avontuur te missen, maar het zorgde er wel voor dat ik wat later dan voorzien in Season of Blood kon duiken dan gehoopt.

Conclusie

Het is sinds Diablo III geleden, heel wat jaren terug, dat ik me zo vermaakt heb met een game in dit genre. Danzkij de vele quality-of-life improvements heb ik een zeer vlotte start van de game ervaren. Echter heeft het wel even geduurd alvorens ik aan Season of Blood kon beginnen, dit omdat ik op mijn account nog nooit door de campaign had gespeeld. Wie dat wel al had gedaan kan, dankzij de “skip campaign” optie, onmiddellijk in de nieuwe content vliegen die spelers alweer uren weet vast te grijpen!

Een kleine side-note, ik heb overigens zo goed als heel mijn playthrough van de game op mijn Steam Deck gespeeld. Hoewel ik hiervoor vroeger het liefst aan mijn PC zou gezeten hebben, was het voordeel van eender waar in huis te kunnen spelen een gemak dat ik niet kon negeren! Het enige nadeel dat ik hier moet aankaarten is dat ik natuurlijk niet on-the-go kon spelen, want zonder een actieve internetverbinding was het niet mogelijk om mij in te loggen en te spelen. Dat was overigens ook mijn grootste frustratie tijdens het spelen, dat als mijn internet ook maar even weg was, ik onherroepelijk naar het login scherm gesmeten werd. Maar het is slechts een klein puntje van frustratie dat ik gewoon even wilde delen.

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password