Hands-on Preview: Diablo IV

Hands-on Preview: Diablo IV
Hands-on Preview: Diablo IV

De release van Diablo IV komt steeds dichter bij, het werd dus hoog tijd dat een bèta plaatsvindt om de servers te testen en mensen alvast een eerste voorsmaakje te geven van het vierde deel uit deze legendarische reeks. Ook wij namen deel aan deze bèta.

Dat veel mensen, net zoals wij, op Diablo IV zitten te wachten was al duidelijk. De bèta liet dit nog eens stevig zien, hetzij dan op een pijnlijke manier in de vorm van initieel extreem lange wachttijden. Het is ons hierdoor niet gelukt om op de eerste dag van de bèta in de game te raken. Na enkele keren meer dan 70 a 80 minuten te wachten kregen we tot onze frustratie telkens een error te verwerken. Goed, na een herinstallatie en een dagje wachten raakten we gelukkig wel in de bèta en sindsdien zijn de problemen van de baan. Wat we daar te zien kregen spoelde de zure nasmaak van de eerste dag meteen weg, want het mag gezegd worden, buiten wat bugs en lange laadtijden om geeft Diablo IV de indruk van een game met veel potentie. Het was een bitter begin van ons Diablo IV avontuur maar het maakte ons overduidelijk hoeveel mensen op deze game zitten te wachten.

Bèta

Diablo IV komt op 6 juni gelijktijdig uit voor PS5, PS4, PC, Xbox Series X en Xbox One. Aangezien cross play multiplayer al sinds het begin van de ontwikkeling een doel is voor Blizzard, is het verfrissend dat we een uitgever tegenkomen die zijn grote beloftes lijkt waar te zullen maken op de nakende release. Veel van de cross play is nog niet duidelijk geworden tijdens de beta, maar alle elementen zijn duidelijk aanwezig en we vertrouwen op een succesvolle uitwerking.

Bij aanvang van de gesloten bèta kruip je in de huid van één van de drie beschikbare klasses. Voorlopig kruipt je enkel in de huid van een Barbarian, Rogue of de Sorcerer. Zodra het Open Beta-weekend aanbreekt, komen ook de Druid en de Necromancer beschikbaar om mee te spelen. Je kan in de bèta het volledige eerste gebied uit de eerste act verkennen en dit terwijl je je personages tot maximum level 25 kan levelen.

Hoewel je Diablo IV bèta progress niet wordt meegenomen naar de uiteindelijke game, kun je door te spelen wel een aantal exclusieve beloningen verdienen. Er zijn drie Diablo IV open beta beloningen die, eenmaal vrijgespeeld, beschikbaar zullen zijn voor je zodra Diablo IV lanceert. Door de te spelen kan je het volgende unlocken: Titel ‘Initial Casualty’: verdiend door met één karakter de stad Kyovashad te bereiken, ‘Early Voyager’ titel: verdiend door het bereiken van Level 20 met één karakter en het ‘Beta Wolf Pack’ cosmetisch item wat je op dezelfde manier vrijspeelt.

Character classes

Druid
De shapeshifting Druid-klasse was één van de eerste die werd aangekondigd voor Diablo 4. Ze kunnen krachten gebruiken die gebaseerd zijn op de aarde en de wind, en naadloos veranderen in de vorm van, onder andere, een weerbeer of weerwolf. Druïden kunnen ook enkele companions meenemen om te helpen, zoals wolven en raven.

Barbarian
De Barbaren zijn terug met hun enorme kracht en stapels wapens. Deze gebruiken het zogenaamde “Arsenal”-systeem, waarmee ze vier verschillende soorten wapens kunnen meenemen waar je tussen kunt wisselen. Je kan zelfs verschillende vaardigheden toewijzen aan specifieke wapens, dus als je je wapens heel gedetailleerd wilt aanpassen – of gewoon de specifieke bonussen van een wapen voor een bepaalde vaardigheid wilt gebruiken – heb je die mogelijkheid.

Sorcerer
Voor de traditionele elementaire tovenaars is er de Sorcerer klasse, die bliksem, ijs en vuur van veraf naar vijanden kan gooien, met bijpassende elementaire specialisatieopties. In tegenstelling tot Diablo 3’s Wizard is de Sorcerer veel meer gericht op elementaire magie. De nieuwe Sorcerer maakt ook gebruik van het nieuwe Enchantment-systeem, waardoor deze niet alleen zes skill-slots kan gebruiken zoals iedereen, maar ook drie Enchantment-slots die skills in unieke passives veranderen.

Rogue 
De Rogue staat dan weer in om het vuile werk te doen vanop afstand met je boog, maar kan ook aan de slag met dolken en messen op korte afstand. De Rogue werkt met een “combo points”-mechanisme waarbij je vaardigheden voortbouwen op je aanvallen, en ze hebben ook een specialisatie genaamd “Shadow Realm” waarbij je immuun kunt worden en vijanden kunt meeslepen in een eigen domein waarin jij extra krachtig bent.

Necromancer
De Necromancer brengt zijn verwachte gevolg van skeletten in alle soorten en maten met zich mee, en bovendien veel bot- en bloedmagie. De Necromancer gebruikt lijken als bron, samen met de mana-achtige Essence. Verder kan je met de nieuwe “Book of the Dead” functie je minions aanpassen en ze laten evolueren tot verschillende gespecialiseerde skeletsoldaten.

Diablo

Wanneer je de bèta, en binnenkort de volledige game, start mag je eerst en vooral een personage creëren. Je kiest hier je geslacht, je uiterlijk en de klasse die je gaat spelen. Hoewel je na het maken van je personage deze, zoals het meestal gaat in dit genre, vast nooit meer gaat bekijken, zijn de opties en mogelijkheden best uitgebreid waardoor je makkelijk een personage met leuke looks kan aanmaken. Zelfs tijdens de Beta werd ons echter al duidelijk gemaakt dat hier een beetje vanaf wordt gestapt aangezien je jezelf opeens ziet opduiken in cutscenes. Toegegeven zie je niet al je toegewezen details en kom je net voorbij een zijaanzicht, maar het is uitzonderlijk dat je je gecreëerd personage toch eens krijgt te zien. Na het aanmaken van je personage word je meteen in de wereld van Diablo gegooid, enjoy!

Wat hier meteen opviel was de focus op het verhaal. In het verleden hadden de Diablo-spellen heel veel lore, maar hadden desondanks een vrij simpel gebracht verhaal tijdens de campaign. Dat lijkt hier te zijn veranderd, met een veel sterkere focus op het vertellen van een boeiend en onderhoudend verhaal over de makers van Sanctuary en hun tegengestelde wensen over hoe het de voortdurende oorlog tussen hemel en hel aanpakt, terwijl het midden in de vijandelijkheden zit. Het verhaal van Diablo IV neemt een iets andere insteek dan in de eerdere games. In plaats van te focussen op een Prime Evil, begint Diablo IV met de terugkeer van Lilith, de demon die Sanctuary heeft gecreëerd. Samen met haar verschijnt een machtige engel, Inarius. Lilith is een demon en verandert hele gemeenschappen in gewelddadige, gekken die haar blindelings volgen. Ondertussen ziet Inarius de hele situatie als een profetie die alleen hij kan vervullen door over Sanctuary te heersen. Het was, bij de creatie, de bedoeling dat Sanctuary een toevluchtsoord zou worden, weg van de strijdende engelen en demonen, en geen strijdtoneel. Dit opzet is echter een groot fiasco aangezien er continue, en dus ook nu weer, de eeuwenlange strijd tussen goed en kwaad wordt uitgevochten.

Conclusie

Een beta smaakt bijna altijd naar meer en Diablo IV doet dit als geen ander. De game lijkt al lange tijd veelbelovend maar lijkt nu alles wat deze schrijver ooit heeft gehoopt ook echt waar te maken. Het verhaal met alle nieuwe indrukwekkende personages valt uitermate in de smaak en we kijken vol spanning toe hoe het zich zal evolueren na de release. Ik klink misschien als een student die uitkijkt naar het einde van het schooljaar maar: laat het maar snel juni zijn.

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Lost Password