Destroy All Humans!

Destroy All Humans!
Destroy All Humans! review

Voor deze review reizen we even terug in de tijd naar het jaar 2005, toen het eerste deel van Destroy All Humans! verscheen. Het is die game die we nu als remake opnieuw mogen gaan ontdekken. Dit betekent dat we in game  nog verder in de tijd gaan reizen, meer bepaald naar de jaren 50 van vorige eeuw. De tijd van de koude oorlog, communisme en Elvis.

In Destroy All Humans! nemen we de controle over de alien, Cryptosporidium 137 – Crypto in het kort – van het Furon ras. Wat deze soort uniek maakt, is het feit dat ze doorheen de tijd en hun evolutie geen geslachtsorganen meer hebben. Hierdoor zijn ze genoodzaakt om met klonen te werken om hun soort te doen overleven. Ook onze Crypto is een kloon. Ondertussen alweer de 137ste Crypto in lijn. Het nadeel van het klonen is dat hun DNA hoe langer hoe minder zuiver is. Hierdoor sluipen er in elke nieuwe kloon steeds meer genetische fouten in hun lichaam, waardoor de resultaten van het klonen meer en meer onvoorspelbaar worden. Toch is niet alles slecht aan deze technologie, ze bewaren telkens de persoonlijkheid en herinneringen van hun voorgangers. Waardoor ze in essentie een onsterfelijk leven leiden.

Invasion

Gelukkig hebben de Furons hier een oplossing voor. In het verleden hebben ze de Aarde ooit al bezocht als rustplaats na een oorlog met Mars – waar ze de volledige beschaving hebben vernietigt -. Het blijkt namelijk dat in alle menselijke hersenen pure en onbeschadigde Furon DNA  zit. Hierdoor is het Crypto zijn taak om voldoende hersenen te verzamelen om zo opnieuw hun DNA-databanken te vullen met goed DNA, zodat de Furons niet uitsterven door het veelvuldige klonen. Echter is dit niet de enige reden voor Crypto-137 om naar de Aarde te gaan. Zijn voorgaande kloon, Cryto 136 is neergestort op de aarde en gevangen genomen door het Amerikaanse leger. Naast DNA verzamelen wil hij dus ook zijn voorganger gaan redden.

It’s probing time

Om zijn voorganger te redden en DNA te verzamelen beschikt Crypto over een uitgebreid arsenaal, dat tijdens het verloop van zijn avontuur verder groeit. Alle wapens zijn te upgraden, en dit met DNA dat je verzamelt. Hierdoor kun jij alle wapens sterker en effectiever maken. Om DNA te verzamelen kan Crypto gebruik maken van zijn psychische krachten, om zo de hersenen uit mensen hun hoofden te laten spatten. Vervolgens kun je de hersenen gaan verzamelen. Je hebt echter nog een tweede manier om hersenen te oogsten. Je kunt dit ook doen met één van Crypto zijn wapens, namelijk de “Anal Probe”. Wat dit wapen doet, hoef ik je vast niet uit te leggen, de naam zegt alles al tenslotte. Het voordeel van dit wapen is dat je niet nog even de hersenen moet gaan oprapen, deze trekt het wapen naar je toe. Het nadeel is wel dat dit trager en minder vlot gaat dan je psychische krachten te gebruiken.

Daarnaast beschikt hij natuurlijk ook nog over dodelijke wapens. Denk maar aan je main wapen, deze schiet elektrische arks af om je tegenstanders te elektrocuteren. Je kunt deze verder upgraden, zodat je meer mensen tegelijkertijd kan belagen. Gaandeweg unlock je nieuwe wapens met andere mogelijkheden. Zo kun je onder andere mensen in brand schieten, waarna ze een skelet achterlaten en vervolgens volledig vergaan in assen. Een ander wapen veroorzaakt dan weer gigantische explosies die alles en iedereen in hun pad verpulveren. De game beschikt over leuke diverse wapens die niet snel gaan vervelen en steeds leuk zijn om mee te experimenteren. Alle wapens zijn bovendien te verbeteren waardoor je nog effectiever mensen kan gaan vernietigen.

Infiltrate

Natuurlijk gaan je acties niet onopgemerkt voorbij. Veroorzaak veel chaos en word vaak gezien, en burgers zullen snel de politie opbellen of het leger inschakelen. Maak je het vervolgens nog bont dan zal uiteindelijk ook de “Majestic Agency” zich gaan bemoeien. Wat zijn de Majestic? Wel dit zijn de Man in Black van deze game. Ze beschikken over hoogtechnologische wapens om zo tegengewicht te bieden tegen buitenaardse invasies. Bereid je dus maar voor op een pittig gevecht wanneer deze agency zich met de zaak komt bemoeien.

Gelukkig kun je ook perfect via stealth te werk gaan. Je kunt je vermommen als elke persoon die je tegenkomt. Crypto heeft namelijk een hologram bij dat hij over zich kan doen waardoor hij op een persoon die hij kiest kan lijken. Deze mechanic komt bijvoorbeeld ook terug tijdens de missies. Af en toe moet je in het verhaal ergens infiltreren. Om binnen te raken moet je je vermommen als iemand die toegang heeft tot een restricted gebied. Een andere optie is om iemand anders zijn plaats hiermee in te nemen, zoals bijvoorbeeld van de burgemeester, en zo een speech naar je hand om te draaien.

Tenslotte heb je ook nog de beschikking tot je vliegende schotel, waarmee je zelfs volledige huizen kan vernietigen. Vervolgens heb je ook een tractor beam om mensen, voertuigen en andere objecten mee op te rapen, waarna je er vervolgens mee kan gooien om zo nog meer vernietiging te zaaien. Je vliegende schotel kun je net als je wapens verder verbeteren door DNA te gebruiken. Zo kun je je wapens sterker maken, of je schilden meer verbeteren. Deze vliegende schotel laat zich trouwens best goed besturen, waardoor ook deze segmenten zeer leuk spelen. Een verbetering bij het gebruik van deze vliegende schotel in de remake is dat je nu ook recht naar beneden kan schieten, in plaats van alleen maar recht voor je zoals in de originele game.

New and improved

Zoals ik in de intro al heb vermeld gaat het hier om een remake van een game uit 2005. Dit betekent dan ook dat er gewerkt is aan verbeteringen op zowel gameplay als grafisch vlak. Allereerst zijn de graphics sterk verbeterd. De resolutie is omhoog gehaald, en de modellen van de personages en wereld zijn sterk verbeterd. De originele game gebruikte een semi-realistische stijl, terwijl de remake gebruik maakt van cartoon graphics. Persoonlijk vind ik deze design keuze zonder twijfel de juiste keuze. Het past perfect bij deze game, die zich in de eerste plaats zelf nooit serieus neemt. Bovendien zorgt dit er ook voor dat de game nog mooier en aantrekkelijker oogt.

De gameplay kwaliteit is verder verbeterd doordat je nu kan multi-tasken. In het origineel kon je maar één enkele actie tegelijk uitvoeren. In deze remake kun je zowel je wapen afvuren als tegelijkertijd hersenen oogsten en ondertussen gebruik maken van telepathie om objecten op te rapen en te gooien. Verder beschikt de game over meer upgrades dan het origineel en een extra missie die in de originele uitgave geschrapt was. Verder is ook de besturing op de schop genomen waardoor alles zich vlotter laat besturen.

Naast de verbeteringen op vlak van beeld en gameplay is ook het geluid onder handen genomen. De ontwikkelaar heeft alle originele bestanden hergebruikt en hiervan de kwaliteit omhoog gehaald. Ondanks dat het geluid hierdoor beter is dan in het origineel hoor je nog steeds dat het geluid niet zo sterk is als in moderne titels. Niet dat dit zo heel storend is, maar het valt jammer genoeg toch op dat het hier gaat om een oude game in een nieuw jasje. Gelukkig valt dit na wat langer met deze game te spelen niet zo heel hard meer op. Toch kan dit af en toe storend aanvoelen wanneer je hier per ongeluk toch weer op let.

Destroy All Humans! is best wel een leuke remake geworden. De game weet zich op voldoende vlakken te verbeteren en biedt dezelfde fun aan als het origineel, maar dan nu met betere graphics en quality of life upgrades. Fans van het eerste uur die deze game opnieuw willen beleven kunnen deze zonder twijfelen aanschaffen. Zeker vanwege de extra missie die is toegevoegd en de extra upgrades waarover je nu kunt beschikken. Verwacht echter niets wereldschokkend nieuw, want het is in essentie nog steeds dezelfde game als in 2005.

Je vraagt je vast af of de game ook geschikt is voor nieuwkomers, zeker gezien zijn leeftijd. Hierop kan ik alvast een zeer positief antwoord op geven. Ikzelf heb het origineel nooit gespeeld. Toch ben ik altijd al zeer benieuwd geweest naar deze reeks. Deze is in het verleden helaas door een gebrek aan tijd nooit in mijn collectie gekomen. Gelukkig heb ik nu de remake om deze game toch nog zelf te kunnen ontdekken. Hou er wel rekening mee dat het hier feitelijk om een oude game gaat in een nieuw jasje. Hierdoor kunnen sommige gameplay elementen een beetje verouderd aanvoelen, maar dat weet gelukkig de pret niet te onderdrukken. Het is geen game die je uren aan een stuk aan je tv zal weten te kluisteren. Maar Destroy All Humans! is wel uitermate geschikt om even af en toe tussendoor een missie te spelen wanneer je geen tijd hebt om uitgebreid te gamen. Het is een heerlijk tussendoortje geworden.

• Gameplay verbeteringen
  • Geweldige sfeer
  • Hersenloos vermaak